معرفی کامل گل شب بو | روش نگهداری و رشد گیاه شب بو

زمان مطالعه : 7 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 8 آذر 1402
گل شب بو

گل شب بو ، نماد زندگی طولانی همراه با شادی و رضایت است. شب بوی سفید گل مناسبی برای تزیین مراسم عروسی است. گل شب بوی بنفش نماد شادی است و می توانید از این گل برای مناسبت های مهم زندگی مانند خرید منزل جدید یا به دنیا آمدن فرزند استفاده کنید. از قسمت گل شب بو نماد چیست میتوانید اطلاعات بیشتری بدست اورید. عمر گل شب بو شاخه بریده بین ۷ تا ۱۰ روز است. چناچه به درستی از شب بو مراقبت گردد ، عمر ۱۰ روزه را در اب دمای اتاق خواهد داشت. اگر در باغ خود گل شب بو دارید، معمولا عمر انها بین یک تا دو سال است؛ البته اگر در منطقه گرمسیری باشید ، به عمر گیاه افزوده خواهد شد.

روش کاشت و تکثیر گل شب بو

کاشت گل شبو از طریق بذر و قلمه زدن قابل انجام است و جزو گیاهانی است که تکثیر آن ساده است. مراحل کاشت این گل به شرح زیر می باشد:

اغلب نشاء آن را در گلدان کشت می‌کنند و در طی زمستان در گلخانه سرد در دمای ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد برای آن فراهم می کنند در اسفند ماه گلدانها را در هوای آزاد قرار می دهند.

– کاشت گل شب بو با بذر

مهمترین روش تکثیر گل شب بو، کاشت بذر است که در دو زمان از سال انجام می گیرد. در مورد شب بوهای یکساله و همچنین چند ساله معمولاً بذر گیاه در اوایل بهار «بعد از رفع یخبندان بهاره» و یا در صورت داشتن امکانات 8-6 هفته قبل از رفع یخبندان در محیطی محافظت شده همانند داخل منزل و یا گلخانه کاشته میشوند. سپس در اوایل بهار به زمین اصلی منتقل می شوند.

بذر گل شب بو را در عمق 3 تا 4 سانتیمتری خاک بکارید. فاصله بین بذرها بهتر است بین 15 تا 20 سانتیمتر باشد.

بهتر است بذر شب بو را از اواخر مرداد ماه تا اوایل شهریور در هوای آزاد بکارید و پس از آنکه بوته هاچند برگه شد، بوته‌های‌ کم پر را جدا کنید. زمانی که بوته‌های‌ شب بو حدود 3 تا 5 سانتیمتر رشد کردند، باید انها را به گلدانهای مناسب انتقال دهید.

توجه داشته باشد اگر گل شب بوی شما از نمونه‌های‌ تک شاخه است، میتوانید 3 تا 5 بوته از آن را به یک گلدان انتقال دهید؛ اما چنانچه از انواع پر شاخه استفاده نموده اید یک بوته برای هر گلدان کافی است.

گلدانهای شب بو را در محل سایه قرار دهید. هنگامی که بوته‌ها به گلدان جدید و فضای محیط عادت کردند می توانید انها را به محل آفتاب‌رو انتقال دهید.

بهترین محل برای نگه‌داری گل شب بو در داخل ایوان یا بالکن منزل و در پشت پنجره اتاقهاست. در صورت نگه‌داری شب بو در داخل آپارتمان، دمای منزل باید خنک باشد.

گلدان‌ها را در هفته حداقل سه تا چهار بار آبیاری کنید.

توصیه میشود خاک گلدان را هر سال یکبار با کودهای غنی از پتاسیم و نیتروژن مخلوط کنید.

گل شب بو بنفش

گل شب بو عطر بسیار دلنشینی دارد و از این رو در مراسمات عروسی کاربرد رایجی دارد.

– روش قلمه زدن گل شب بو

تکثیر از طریق قلمه یکی دیگر از روش های کاشت گل شب بو در مورد انواع چند ساله این گیاه است. این روش چندان متداول نیست، با این وجود اگر تصمیم به قلمه زدن گل شب بوی خود دارید، تابستان بهترین زمان است.

خصوصیات گل شب بو

دوست دارد : آفتاب کامل، آبیاری متوسط , دمای 18 تا 22 درجه

تحمل میکند: سایه جزئی، بادهای تند،خاک رسی

دوست ندارد : آبیاری بیش از حد, گرمای زیاد

حساسیت: آبیاری بیش از حد

شاخصه خاص : بوی خوش در شب

روش تکثیر : کاشت بذر, قلمه

گل شب بوی قرمز

گل شب بو بسیار مقاوم است و به عنوان محافظ میتوانید در اطراف باغ و یا حیاط خود بکارید.

گل شب بو فواید زیادی دارد که از بخش خواص گل شب بو میتوانید مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

شرایط اکولوژیکی مورد نیاز نگهداری شب بو

خاک: گل شب بو به خاک سبک و با زهکش خوب نیاز دارد که خنثی تا کمی قلیایی ونسبتاً حاصلخیز باشد. ترکیب خاکبرگ، شن، کود پوسیده گاوی و خاک معمولی برای کاشت گل شب بو مناسب است.

نور: گل شب بو برای رشد بهتر نیاز به نور مستقیم دارد. البته این میزان دریافت نور برای گل بستگی به دما محیط دارد. به طوریکه هرچه دمای محیط کمتر باشد و هوا خنک تر باشد، گیاه میزان نور مستقیم بیشتری را تحمل خواهد کرد. با افزایش دمای محیط، اگر از شدت بیش از انداره نور محافظت نشود ابتدا گلها پژمرده میشوند و سپس تمامی گیاه پژمرده خواهد شد.

دما: انواع شب بو جزو گیاهان سرمادوست هستند و به هوای گرم حساسیت دارند. گلهای شب بو در اثر گرم شدن هوا ابتدا کمتر گل میدهند و سپس برگهای گیاه زرد شده و به تدریج می ریزند و گیاه از بین می‌رود.

آبیاری گل شب بو: نیاز آبی گل شب بو متوسط است. بهترین زمان آبیاری گیاه زمانی است که بین دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک شده باشد. در صورت آبیاری بیش از اندازه ریشه گیاه پوسیده خواهد شد.

گیاه معطر شب بو قرمز

گل شب بو تنوع رنگی بالایی دارد.

آفات و مریضی‌ها: از مریضی ها وآفات مهم این گیاه میتوان به زنگ شب بو، کنه تار عنکبوتی، معدنچی برگ، تریپس، سفیدک داخلی و شته اشاره کرد. برای از بین بردن این آفات و مریضی‌ها بایستی از سموم شیمیایی مربوطه استفاده شود.

تغذیه گل شب بو

گل شب بو به کمبود پتاسیم حساس میباشد و در چنین شرایطی حاشیه برگهای سوختگی از خود نشان میدهد.

کوددهی را میتوان از زمانی که گیاهان جوان از بذرها بیرون آمدند آغاز نمود.

کاشت گل شب بو در باغچه

برای کاشت گل شب بو در باغچه ابتدا خاک را تا عمق 20سانتیمتری شخم زده و خاک برگ و یا کود پوسیده گاوی را با خاک مخلوط کنید.

زمان گلدهی :

بسته به زمان و محل کاشت بذر میتوان در هر فصلی از سال آن را به گل نشاند ولی زمان گلدهی اصلی آن در تهران اواخر اسفند تا اواسط فصل بهار است.

اگر گل شب بو قبل از گلدهی بیش از شش ساعت در هر روز در دمای بالاتر از 18 درجه سانتیگراد قرار گیرد گل نخواهد داد.

بهترین دمای شب هنگام برای گلدهی بهتر آن 4 ـ 2 درجه سانتیگراد است.

 

 

نظرات (2)

  1. ظرافت

    مطلب مفیدی است. متشکرم

  2. پینگ بک: معرفی تمام خواص گل شب بو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *