معرفی کامل گل زاموفیلیا ، همه چیز درباره ی گیاه زامیفولیا

زمان مطالعه : 8 دقیقه
زمان انتشار : 21 اسفند 1401
گل-زاموفیلیا

قصد داریم در این مقاله به معرفی کامل گل زاموفیلیا ، تکثیر زاموفیلیا و نحوه نگهداری صحیح از آن بپردازیم. با ما همراه باشید. بسیاری از علاقه مندان این گل دوست داشتنی، سوالاتی در خصوص رشد سریع گل زاموفیلیا دارند که از بخش رشد سریع زاموفیلیا با مطالعه مقاله، به جواب سوالات خود میرسید.

گیاه زامفولیا چه نوع گیاهی است ؟

زاموفیلیا گیاهی زیبا با برگهای چرمی و براق است که برای اولین بار در شرق آفریقا کشف شده است. نام علمی آن Zamioculcas zamiifolia میباشد . گل زاموفیلیا در دنیا معروف به ZZ است. گیاهی علفی و همیشه سبز است که معمولا تا حدود ۶۰-۴۵ سانتیمتر رشد می کند؛ اما گیاهان مسن تر می توانند به حدود ۱۲۰ سانتیمتر نیز برسند. این گیاه بسیار مقاوم بوده و برای منازلی که دسترسی کافی به نور ندارند ایده آل می باشد.

به همین دلیل گیاه آپارتمانی محبوبی محسوب می شود و مناسب نگهداری در آپارتمان است. زاموفیلیا برای تصفیه هوا بسیار مفید بوده و به همین دلیل در آپارتمان­‌ها به عنوان دستگاه اکسیژن ساز به کار می‌رود!

دلیل اصلی محبوبیت گیاه زاموفیلیا، برگهای آن است. برگ های این گیاه در واقع یک محور ساقه ای شکل است که 8-6 جفت برگچه در دو سوی آن روییده است.

نکته قابل توجه درباره ی این گیاه این است که  تمامی قسمتهای آن دارای ماده اکسالات کلسیم  یعنی سمی است و در صورت مصرف شدن می تواند مشکلاتی برای پوست و یا دستگاه گوارشی ایجاد کند. به همین دلیل هنگام کارکردن با این گیاه بهتر است دستکش به دست کنید و آن را دور از دسترس کودکان و یا حیوانات خانگی قرار دهید. زاموفیلیا گیاهی همیشه سبز است و حتی اگر در شرایط بی آبی و کم نور هم قرار بگیرد، باز هم مقاوم است و درواقع خشک کردن آن از نگهداری آن سخت تر است. پس هرکسی میتواند از این گیاه ب خوبی محافظت کند. زاموفیلیا گیاهی عالی برای افراد مبتدی است. در ادامه عکس گل زاموفیلیا در سایز های مختلف وجود دارد.

گل زاموفیلیا

زاموفیلیا گیاهی بسیار مقاوم در برابر نور و اب بوده و نگهداری آسانی دارد.

نکاتی که در نگهداری از زاموفیلیا باید بدانیم :

  • آبیاری زاموفیلیا :

    نگذارید گیاه زاموفیلیا برای مدت طولانی خیسی خاک را تجربه کند؛ زیرا به پوسیدگی ریشه دچار خواهد شد. این گیاه با خشک ماندن رابطه بهتری دارد. اگر آن را بیش از حد آبیاری کنید یا در خاکی همواره خیس قرار دهید، شاهد زرد شدن برگها خواهید بود . هر ۱۴-۱۰ روز آبیاری برای زاموفیلیا مناسب است. آبیاری زامیفولیا باید در حجم زیاد و کاملا عمقی انجام شود. یعنی باید کل توپ ریشه را خیس کنید و اجازه دهید که آب باقی مانده از آن خارج شود. اگر آن را در محیطی با نور کم قرار داده‌اید، شاید ماهی یکبار نیز به آبیاری نیازی نداشته باشد.

  • چه خاکی برای زاموفیلیا مناسب است ؟

    زاموفلیا به خاکی سبک و زهکش خوب نیاز دارد؛ زیرا ماندگاری آب اضافی حاصل از آبیاری موجب پوسیدگی ساقه‌های زیرزمینی (ریزوم ) و ریشه های آن می شود. از انواع مخلوطهای خاکی سبک می توان استفاده کرد؛ مثل خاک کاکتوس

    کوددهی زاموفیلیا چگونه انجام شود ؟ زاموفیلیا به کوددهی خاصی نیاز ندارد؛ اما با توجه به رشد آرام، اگر مایل هستید می‌توانید در فصل تابستان پس از آبیاری و هنگام خیس بودن خاک ، ماهی یکبار به آن کود مایع بدهید. بدین شکل از سوختن گیاه جلوگیری می‌شود. از کود فسفر 20 20 20 استفاده کنید.

  • نور مناسب زاموفیلیا ؟ زاموفیلیا با نور کم به خوبی کنار می‌آید. البته این گیاه در محیط‌هایی تحت نور کافی و غیرمستقیم خورشید عملکردش بهتر خواهد شد. زاموفیلیا تحت نور لامپ‌های فلوئورسنت نیز رشد می‌کند. اگر شما هفته ای يكبار به طور مرتب به آن نور دهید، باعث افزایش رشد ١/٥ برابري گياه خواهد شد.
  • دما: بهترین دما رنج بین ۱۵ الی ۳۰ درجه در منزل میباشد. در صورت گرم شدن بیشتر باید با اسپری، برگها را آبپاشی کنید و و زمانی که دما به کمتر از ۱۰ درجه برسد برگهای گیاه بسیار کم رنگ خواهند. شد و در دمای صفر درجه گیاه به طول کل از بین خواهد رفت.
  • تعویض گلدان زاموفیلیا ؟ بهتر است گلدان زاموفیلیا را در بهار تعویض شود و فقط یک سایز از گلدان قبلی بزرگ تر شود.
عکس گل زاموفیلیا

زاموفیلیا جز گیاهان آپارتمانی معروف است. زیرا به کمترین مراقبت نیاز دارد و علاوه بر ان اکسیژن سازی هم میکند.

چگونه برگ‌های زاموفیلیا را تمیز کنیم؟

برگ‌های سبز این گیاه به طور طبیعی براق و درخشان هستند. نیازی نیست هیچ گونه محلول درخشان کننده برگ به آنها بزنید. (ما هرگز این کار را پیشنهاد نمی‌کنیم.)
هر یک یا دو هفته، با یک پارچه نرم مرطوب یا دستمال میکروفایبر مرطوب، گرد و غبار سطح برگها را تمیز کنید. این کار به گیاه کمک می‌کند تا تمام نور موجود را دریافت کرده و بتواند نفس بکشد.

رشد زاموفیلیا چقدر است ؟

گل زاموفیلیا با اندازه متوسط که در گلدانی ۲۵ سانتی متری کاشته شده است. تقریبا به اندازه‌ای بین ۹۰-۶۰ سانتی‌متر خواهد رسید.
رشد زاموفیلیا از نظر پهنای قرینه تقریبا یکسان است. بسیاری از باغبانان زامفولیا را در گلدانی ۱۰ سانتی متری کاشته و شاهد رشد ۹۰ سانتی آن بوده اند. اما این کار سالها طول می‌کشد. برای مثال رشد زاموفیلیایی به ارتفاع ۹۰ سانت که در گلدانی ۲۵ سانتی متری کاشته شده و در پاسیویی بدون نور مستقیم خورشید قرار گرفته، حدود ۸ سال زمان برده است.

علت زرد شدن برگ های زاموفیلیا چیست؟

دلایل زیادی برای زرد شدن برگهای این گیاه وجود دارد:
• برگ‌های قدیمی‌تر، به طور طبیعی با گذشت زمان زرد خواهند شد.
• زرد شدن برگها ممکن است در اثر بی توجهی کامل به نیازهای گیاه و عدم فراهم کردن آب و نور کافی برای آن صورت بگیرد. در این مورد، زرد شدن برگها چند ماهی طول خواهد کشید.
• مشکلات ریشه، خود را با زرد شدن برگها نشان می‌دهند. دلیل این اتفاق، معمولا آبیاری بیش از حد گیاه است.
• گیاهانی که مواد مغذی و عناصر ضروری را دریافت نمی‌کنند، به مرور زمان زرد رنگ می‌شوند.
• سوختگی در اثر تابش مستقیم نور، از دیگر دلایل زرد شدن برگهای زامیفیلیا است.

 

 

تکثیر زامیفولیا :

تکثیر زامیفولیا به دو روش صورت می‌گیرد که در ادامه انواع روش تکثیر زاموفیلیا را برای شما شرح می‌دهیم.

تکثیر زاموفیلیا از طریق ساقه :

قلمه‌ای که از ساقه گیاه جدا شده باشد، رشد سریع‌تری داشته و در نهایت روند تکثیر را زودتر طی می‌کند. برای تکثیر آن از طریق ساقه باید بدین شکل عمل کنید. یک ساقه را از پایین‌ترین بخش گیاه جدا کنید. با یک چاقوی تمیزو ضدعفونی شده، برشی کاملا صاف ایجاد کرده و آن را با دقت ببرید.
ساقه بریده شده را در آب قرار دهید. این آب را باید هر ۴-۳ هفته یکبار تعویض کنید. اگر فراموش کردید، ایرادی ندارد. تا زمانی که کپکی ایجاد نشده باشد، نگران کننده نیست. قلمه را در نزدیکی پنجره قرار دهید، به گونه‌ای که بتواند نور کافی خورشید را به طور غیر مستقیم دریافت کند. نور خورشید بهترین مشوق برای رشد قلمه زامیفولیاست. هنگامی که قلمه، ریزوم تشکیل داد و ریشه‌های جدید آن حداقل ۳ سانتی‌متر رشد کرد، باید آن را به گلدان نهایی منتقل کنید.

تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ :

تکثیر زامیفولیا از طریق کاشت برگ ، به مدت زمان بیشتری برای تشکی ریزوم و ریشه نیاز دارد. اما به هر حال ممکن و شدنی است.
یک برگ سالم را انتخاب کرده و آن را از نزدیک‌ترین بخش به بدنه گیاه ببرید. کمی از ساقه‌ای که برگ به آن متصل است را نیز در برش خود داشته باشید.
برگ را در خاک گلدان قرار دهید. تقریبا در عمق ۱ سانتی متری از سطح خاک . بهتر است چند برگ را در کنار هم بکارید. زیرا یک برگ تنها در گلدان کمی غمگین به نظر می‌رسد. گلدان را به خوبی آبیاری کرده و اجازه دهید تا خاک در آب غوطه ور شود. آبیاری بعدی را هنگامی انجام دهید که خاک خشک شده باشد، تقریبا هر دو هفته یکبار آبیاری برای آن مناسب است. تقریبا پس از گذشت ۳ ماه برگها رشد کرده و ریزوم‌های کوچکی ایجاد خواهند کرد.

تکثیر زاموفیلیا

به روش های مختلفی می توان زامیفولیا را تکثیر داد که تکثیر از طریق ساقه و برگ رایج ترین انها هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *