همه چیز درباره ی گل گندمی یا عنکبوتی - گل فروشی آنلاین شرمیلا

زمان مطالعه : 7 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 6 آذر 1402
معرفی گل گندمی یا عنکبوتی

گیاه گل گندمی چه نوع گیاهی است ؟

با سلام خدمت همراهان گرامی سایت شرمیلا ، امروز میخواهیم درباره ی گیاه زیبایی صحبت کنیم که نگهداری از آن هم بسیار آسوده است . پس در ادامه ی معرفی کامل این گیاه با ما همراه باشید .

گل گندمی از کجا آمده است ؟

گل گندمی گیاهی از جنوب آفریقاو بومی مناطق استوایی است . این گیاه با نام انگلیسی spider plant ، جزو گیاهان پایا است ( مارچوبه سانان ) و امروزه در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است . این گیاه بسیار سریع رشد میکند و نیاز به مراقبت های خاص هم ندارد و همه میتوانند از آن به خوبی نگهداری کنند . پس این گیاه نوعی گیاه آپارتمانی به حساب می آید . این گیاه یک نوع گیاه اکسیژن ساز وتصفیه کننده است که عناصری مثل زایلن، فرمالدئید، بنزن و مونوکسید کربن را که آسیب رسانند را از محیط دور میکند و در دسته گیاهان تصفیه کننده هوا که از سوی ناسا معرفی شده اند قرار دارد. این گیاه به گیاه عنکبوتی هم معروف است و ۲۱۵ گونه متنوع دارد و دارای انواع سبز و ابلق و بنفش است . مشخصات آن برگ‌های کشیده و سوزنی گیاه ، ریشه‌هایی مانند غده‌های گوشتی و کرم رنگ و  گل ها یا گیاه چه های آن از وسط گیاه به سمت پایین آویزان شده اند. ارتفاع این گیاه در حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر می‌رسد و به علت نوع حالت برگ‌ها غالبا در گلدان‌های آویزی نگهداری می‌شود.

جالب تر اینه که این گیاه را در آب هم میتوان کاشت . دو نمونه از این گیاه در ایران بسیار محبوب است 1- نمونه‌ای که برگ‌هایش کاملا سبز است . 2- نمونه ای که میان برگ سفید و حاشیه آن سبز است .

گل گندمی

خصوصیات ظاهری گل گندمی یا عنکبوتی

ریشه های این گیاه دارای اندام گوشتی هستند و آن ها دوکی شکل و غده ای و سفید رنگ هستند. این گیاه ساقه های اصلی ندارد و برگ های آن مستقیما از روی ساقه ی مادر رشد میکنند. گل های این گیاه بسیار کوچکند و به رنگ زرد و سفید هستند. برگ های این گیاه هم به شکل آویزان و تقریبا طول 20 سانت هستند و معمولا رنگ سبز با خط های کرم دارند.

گل گندمی در آب

_ چگونه از گیاه گل گندمی نگهداری کنیم ؟

باید بدانید که گل گندمی گیاه کم توقعی است و به راحتی میتوانید از آن نگهداری کنید ولی باید بدانید که :

  • از نظر آبیاری این گیاه زیبا به کم آبی مقاوم است و با آبیاری زیاد طوقه های آن آسیب می بینند. باید وقتی این گیاه را آبیاری کنید که سطح خاک کاملا خشک شود و زمانی که هوای محیط گرم است گیاه را غبارپاشی کنید، در این صورت رطوبت لازم برای گندمی فراهم می‌شود.
  • این گیاه میتواند در شرایط نوری کم هم رشد کند ولی بهترین شرایط نوری آن پنجره‌های جنوبی آپارتمان‌ها است. نور مستقیم باعث سوختگی برگ ها میشود و اگر برگ‌های گندمی بسیار طویل و شکننده شده باشد ، یعنی از نظر نور تامین نمی‌شود. اگر مدت طولانی آن را در محل کم نوری قرار دهید برگ ها به رنگ سبز تیره درآمده و نوار سفید وسط برگ ها در نوع ابلق محو می شود.
  • مناسب‌ترین دما برای نگهداری از گل عنکبوتی دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. گیاه در دمای کمتر از 5 درجه سانتی گراد از بین می‌رود و دمای بالای ۳۰ درجه هم این گیاه زیبا را پژمرده میکند.
  • گل گندمی برعکس گیاهان دیگر خاک سنگین را دوست دارد و شما میتوانید از ترکیب خاک برگ، ماسه و خاک باغچه هم برای این گیاه استفاده کنید. با این وجود بهترین خاک برای کاشت این گیاه خاک لومی مخلوط با شن و دارای زهکشی بالا است.
  • بهترین نوع کود دهی به این گیاه هم از فروردین تا مهر هفته‌ای یکبار است و برای تقویت گیاه از طریق تغذیه ی مصنوعی، آن را با کود های شیمیایی محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی محلول پاشی نمایید.
  • در رابطه با تعویض گلدان هم باید بگوییم که گل عنکبوتی یا گندمی رشد سریعی دارد و نیاز است سالی یکبار گلدان تعویض شود و بهترین زمان برای تعویض گلدان فصل بهار است

گلدان گل عنکبوتی

_چگونه گل گندمی یا عنکبوتی را تکثیر کنیم ؟

خب تکثیر این گیاه دو نوع دارد – از طریق بوته و از طریق بذر .

۱. تکثیر از طریق بوته : ابتدا یک گیاهچه ی سالم را انتخاب می کنیم و از  گیاه مادر جدا میکنیم و آن را در خاک میگذاریم تا ریشه دهد . هنگامی که بعد از مدتی گیاهچه ی ما ریشه دار شد آن را به یک گلدان منتقل میکنیم و گیاه گندمی جدیدی داریم .

۲. تکثیر از طریق بذر : بذر را در فصل پاییز از گیاه بردارید و آن را برای کشت در بهار سال بعد نگهداری کنید. و سپس در زمان مناسب بذر گیاه را در سطح خاک گلدان بکارید و روی سطح گلدان با پلاستیک شفاف بپوشانید و چند سوراخ برای تهویه در آن ایجاد کنید. و خاک را همواره مرطوب نگه دارید و در شرایط مساعد، ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا بذر‌ها جوانه بزنند.

و اما اگر گیاه گل گندمی شما این مشکلات را دارد ؟

  • برگ‌ها خاکستری رنگ و پژمرده و زیر آن عنکبوت است، عامل آن کنه قرمز ریز است. با سم کنه کش سم پاشی کنید.
  • وسط گیاه برگها پوسیده است مربوط به ابیاری زیاده از اندازه است باید آبیاری را قطع کنید تا از تلف شدن گیاه جلوگیری شود.
  • برگ ها بسیار نرم شده اند یعنی گیاه سردش است و باید به جای گرم منتقل کنید.
  • نوک برگها قهوه ای می شوند یعنی گیاه تشنه است یا اشعه مستقیم افتاب اورا اذیت میکند.
  • لکه های قهوه ای روی برگها ظاهر شده اندیعنی اثر مواد براق کننده است، باید با پار چه ی خیس قشنگ برگ هارا تمیز کنید.
  • برگها سبز تیره هستند و نوار سفید در وسط برگها در حال محو شدن است یعنی محیط تاریک است،به محل روشن تری منتقل کنید

این بار هم معرفی این گیاه به اتمام رسید و امید داریم تا شما توانسته باشید که اطلاعات لازم خود را دریافت کرده باشید.

جهت اطلاعات بیشتر درباره گل ها روی این مطلب کلیک کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *