گیاه نعناع برای چی خوبه | خواص درمانی نعنا

زمان مطالعه : 7 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 7 آذر 1402
نعنا

گباه نعناع مانند گشنیز و ریحان  یکی از گیاهان آسان برای رشد است. با این حال ، ریشه های آن ، که “دونده” نامیده می شوند ، فوق العاده تهاجمی هستند: آنها به سرعت رشد می کنند ، برگ های جدید و گیاهان جدید جوانه می زنند. اگر مواظب نباشید ، نعناع در کمترین زمان از تخت گل یا باغ سبقت می گیرد.

نعناع چند ساله با برگهای بسیار معطر ، دندانه دار و گلهای ریز بنفش ، صورتی یا سفید است. طعم میوه ای ، معطر دارد.

شرایط گیاه نعناع برای رشد

برای نعناع حداقل مراقبت لازم است. برای گیاهان در فضای باز از مالچ سبک استفاده کنید. این به مرطوب نگه داشتن خاک و تمیز نگه داشتن برگ ها کمک می کند.
برای گیاهان داخل خانه حتماً آنها را مرتباً آبیاری کنید تا خاک به طور یکنواخت مرطوب شود.
در ابتدا ، ضرابخانه ها به صورت توده هایی خوش رفتار ، بوته ای و قائم در می آیند ، اما به زودی قصد دارند قلمرو جدیدی را با دونده های افقی و ریزوم های زیرزمینی تسخیر کنند. تا زمانی که جلوی پیشروی را نگیرید ، یک گیاه نعناع فلفلی فقط در 1 سال می تواند به یک غول بزرگ 4 فوت تبدیل شود. با این حال این چیزهای فیلم های ترسناک نیست. نعناع ها از چیدن و هرس بهره مند می شوند. ریشه آنها کم عمق است و بیرون کشیدن آنها آسان است ، بنابراین هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد ، به شرطی که موانع فیزیکی مانند دیوارها ، راهروها یا ظروف را ایجاد کنید.

فواید گیاه نعناع

نعناع نام بیش از دوازده گونه گیاهی از جمله نعناع فلفلی و نعناع اعصابی است که متعلق به تیره Mentha است.

گیاهان نعناع به ویژه به دلیل احساس خنک کنندگی که ایجاد می کنند شناخته می شوند. نعناع ها می توانند به دو صورت تازه و خشک به غذاها اضافه شوند.

نعناع یکی از عناصر محبوب در چندین ماده غذایی و نوشیدنی است ، از جمله چای و نوشیدنی ها گرفته تا سس ، سالاد و دسرها.

در حالی که خوردن گیاه نعناع برخی از مزایای سلامتی را به همراه دارد ، تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از مزایای سلامتی نعناع ناشی از استفاده از آن بر روی پوست ، استشمام رایحه آن یا مصرف آن به عنوان کپسول است.

فواید گیاه نعنا

مزایای نعناع برای سلامتی

1.نعناع غنی از مواد مغذی

گرچه نعناع به طور معمول در مقادیر زیاد مصرف نمی شود ، اما حاوی مقدار کافی مواد مغذی است.

در حقیقت ، کمی کمتر از 1/3 فنجان یا نصف اونس (14 گرم) از نعناع هندی حاوی:

کالری: 6
فیبر: 1 گرم
ویتامین A: 12٪ از RDI
آهن: 9٪ از RDI
منگنز: 8٪ از RDI
فولات: 4٪ از RDI
به دلیل عطر و طعم پویا ، نعناع اغلب به مقدار کم به دستور العمل ها اضافه می شود ، بنابراین مصرف حتی 1/3 فنجان ممکن است دشوار باشد. با این حال ، ممکن است در برخی از دستورالعمل های سالاد که نعناع را در میان سایر مواد تشکیل می دهد ، به این مقدار نزدیک شوید.

 

نعناع به ویژه منبع خوبی از ویتامین A ، یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامت چشم و بینایی شب بسیار مهم است.

نعناع همچنین منبع مهمی از آنتی اکسیدان ها است ، خصوصاً وقتی با گیاهان و ادویه های دیگر مقایسه می شود. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن شما در برابر استرس اکسیداتیو ، نوعی آسیب به سلول های ناشی از رادیکال های آزاد،کمک میکند.

2. نعناع ممکن است سندرم روده تحریک پذیر را بهبود بخشد

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع دستگاه گوارش است. با علائم گوارشی مانند درد معده ، گاز ، نفخ و تغییر در عادات روده مشخص می شود.

اگرچه درمان IBS اغلب شامل تغییر در رژیم غذایی و مصرف دارو است ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن نعناع به عنوان داروی گیاهی نیز می تواند مفید باشد.

روغن نعناع فلفلی حاوی ترکیبی به نام منتول است که تصور می شود از طریق اثرات آرام بخشی بر عضلات دستگاه گوارش ، به کاهش علائم IBS کمک می کند.

گیاه نعنا

3. گیاه نعناع ممکن است به رفع سوء هاضمه کمک کند

نعناع همچنین ممکن است در تسکین سایر مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده و سوء هاضمه موثر باشد.

سو ء هاضمه ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که غذا قبل از ورود به بقیه دستگاه گوارش برای مدت طولانی در معده بنشیند.

مطالعات متعدد نشان داده است که هنگامی که مردم روغن نعناع را همراه با غذا می خورند ، غذا سریعتر از معده عبور می کند ، که می تواند علائم ناشی از این نوع سوء هاضمه تسکین دهد.

یک مطالعه بالینی در افراد مبتلا به سوء هاضمه نشان داد که ترکیبی از روغن نعناع و روغن گیاه قرمزی که در کپسول مصرف می شود دارای اثراتی مشابه داروهای مورد استفاده در درمان سوء هاضمه است. این به بهبود درد معده و سایر علائم گوارشی کمک می کند.

مشابه IBS ، مطالعات برجسته توانایی نعناع در تسکین سوء هاضمه از روغن نعناع استفاده شده به جای برگ های تازه یا خشک شده است.

4. نعناع می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد

علاوه بر مصرف نعناع ، ادعاهایی وجود دارد که استنشاق رایحه روغنهای اساسی از گیاه نعناع می تواند مزایای سلامتی از جمله بهبود عملکرد مغز را فراهم کند.

یک مطالعه شامل 144 بزرگسال جوان نشان داد که بوییدن رایحه روغن نعناع به مدت پنج دقیقه قبل از آزمایش ، بهبود قابل توجهی در حافظه ایجاد می کند.

مطالعه دیگری نشان داد که بوییدن روغن نعناع هنگام رانندگی باعث افزایش هوشیاری و کاهش سطح ناامیدی ، اضطراب و خستگی

می شود.

با این حال ، همه مطالعات موافق نیستند که روغن نعناع می تواند برای عملکرد مغز مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که گرچه رایحه روغن نعناع نشاط آور است و منجر به خستگی کمتری می شود ، اما تاثیری بر عملکرد مغز ندارد.

برای کمک به درک چگونگی عملکرد آن و بررسی اینکه آیا نعناع فلفلی عملکرد مغز را بهبود می بخشد ، تحقیقات بیشتری لازم است.

نعنا

5.گیاه نعناع ممکن است درد شیردهی را کاهش دهد

مادران شیرده معمولاً پستانک های دردناک و ترک خورده ای دارند که می تواند شیردهی را دردناک و دشوار کند.

مطالعات نشان داده است که استفاده از نعناع روی پوست می تواند به تسکین درد مرتبط با شیردهی کمک کند.

در این مطالعات ، مادران شیرده پس از هر بار تغذیه ، اشکال مختلف نعناع را در اطراف نوک سینه قرار دادند. به طور معمول ، آنها از روغن ضروری به تنهایی استفاده می کنند یا با ژل یا آب مخلوط می شوند.

یک مطالعه نشان داد که استفاده از نعناع فلفلی پس از شیردهی نسبت به استفاده از شیر مادر بیان شده در جلوگیری از ترک پستانک و آرئول ، که منجر به درد کمتر نوک پستان می شود ، مؤثرتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *