گل ارغوان نماد چیست؟

زمان مطالعه : 3 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 18 آذر 1402

بلندی درخت ارغوان گاهی به ۱۲ متر هم می‌رسد، اما بیشتر به صورت درختچه‌است. ارغوان گیاه بومی سرزمین‌های جنوبی اروپا و جنوب غربی آسیا است و در ایران در خراسان رضوی، ایلام، شاهرود، کرمان، مازندران، گیلان، همدان، لرستان و فارس و در پاوه استان کرمانشاه (روستای داریان) به صورت خودرو می‌روید.

معنی گل ارغوان در لغت نامه دهخدا

گل ارغوان. [ گ ُ ل ِ اَ غ َ ](ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) گلی سرخ است. (فرهنگ اسدی نخجوانی ). نام گیاهی است ارغوانی رنگ. نام نباتی است. رجوع به ارجوان شود : از شاخ زعفران گل ارغوان دمیده. (سندبادنامه ص 15). رجوع به ارغوان شود.

در افسانه‌ها ارغوان درختی است که جبرئیل در هیبت آن بر موسیٰ نازل شد.

نام علمی این گیاه cercis siliquastrum است و به یونانی به آن sixia می‌گویند. ریشهٔ واژهٔ فارسی ارغوان که هم‌ریشه‌هایش در بسیاری از زبان‌های دیگر از جمله آرامی، عربی، عبری، و اوگاریتی هم وجود دارد، نهایتاً به واژهٔ باستانی اکدی argamannu می‌رسد (که از طریق اکدی گونهٔ آشوری جدید وارد این زبان‌ها شده‌است، که در آن /m/ میان دو مصوت به /w/ تحول می‌یافته‌است: argawannu) که به معنی رنگ بنفش مایل به قرمز است. ارغوان درختی از خانواده پروانه‌آسا است. این درخت در اول بهار می‌روید و گل‌های آن زودتر از برگ‌های آن در می‌آید و دارای شاخه‌های متقابل است. این نام در ایران به عنوان نام دختر نیز استفاده می‌شود.

شرایط مناسب برای کاشت ارغوان

ارغوان، مناسبِ باغچه‌های بزرگ یا حاشیه کنار پیاده‌روهاست. این درخت به نورِ فراوانِ آفتاب احتیاج دارد. آن را در محل‌های کم‌نور نباید کاشت. از سویی دیگر به سرما حساس است و مناسب مناطق گرمایی است. راز سلامتی این گیاه در قابل نفوذ بودنِ خاک است، هر قدر خاک زهکش بهتری داشته باشد ارغوان سالم‌تر می‌ماند. اگر در کنار دیوار غرس شود ممکن است ریشه‌های عمیقش به استحکام دیوارها آسیب برساند.

کاشت نهال

موقعی که درخت هنوز بدون گل و برگ یا به اصطلاح در خواب زمستانه به سر می‌برد؛ زمان مناسبی برای انتقال به باغچه است. حجم گودال باید مناسب با حجم ریشه باشد. قبل از انتقال نهال، هرس ریشه‌های پوسیده ضروری است.

نظرات (5)

  1. محمد

    محمدصالح هستم

  2. مرجان

    از کجا میشه گل ارغوان را سفارش بدیم و بکاریم

  3. مرجان

    از کجا میشه گل ارغوان را سفارش بدیم و

  4. ارغوان

    خیلی خوشحال شدم که درختم راو لقب رادیدم♡@

  5. فاطمه

    سلام از دیجی کالا سفارش بدین بذر بنسای ارغوان
    من تازه سفارش دارم‌ از تجربه نگهداریتون بنویسن ممنون میشم در منزل میشه نگهداری کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *