انواع گیاهانی که در فصل زمستان هم رشد می کنند

زمان مطالعه : 8 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 18 آذر 1402
زمستان

با سلام خدمت همراهان گرامی سایت شرمیلا امروز هم در خدمت شما هستیم تا به شما گیاهان همیشه سبز و مقاوم در سرما را معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

معرفی گیاهان زمستانی

گل کلم زینتی
کلم زینتی یکی از مهمترین گل‌های فصلی زمستان به ویژه در فضای سبز و باغچه ها است و به دلیل داشتن برگ‌های رنگی و زیبایی که دارد به عنوان یکی از اصلی ترین گیاهان باغچه‌ای در فصول سرد سال در پارک‌ها و فضای سبز کاشته می‌شود. بذر این گیاه در تیرماه در گلخانه کاشته می‌شود و پس از انتقال نشاء‌ها به گلدان در طی فصل تابستان، از حدود اوائل پاییز گلدان‌های حاوی این گیاه جهت فروش عرضه می‌شوند. بوته‌های گل کلم زینتی پس از انتقال به باغچه تا حدود 6-5 ماه دوام دارند و با گذشت زمان با افزوده شدن تعداد برگ‌ها بر پهنا و گسترش آنها افزوده می‌شود و منظره ای زیبا به فضای سبز شما در روزهای سرد زمستانی می‌دهند. در اوائل بهار، با کف بر کردن اندام های هوایی خشکیده و نگهداری ریشه کلم در زمین با توجه به این که این گیاه در واقع دو ساله است، مجدداً در فصل پاییز شاهد ظهور برگ های جدید این گل از ریشه سال قبل خواهید بود. این گل زمستانی، به نور کامل خورشید، خاك حاصلخیز و آبیاری منظم نیاز دارد.

گل کلم

گل بنفشه
این گیاه یک گل فصلی یک ساله محسوب گشته و بذر آن در اواخر تابستان و پاییز کاشته می‌شود و در اوایل زمستان تا اردیبهشت به گل می‌نشیند. نکته مهم در مورد نگهداری بنفشه این است که این گل در زمستان باید به سمت پنجره‌ جنوبی باشد، اما در سایر فصول سال می‌توانید آن را در قسمت شرقی یا غربی منزلتان قرار دهید. خاکی که دارای خاکبرگ و غنی از کود حیوانی باشد، رشد مطلوبی را برای گل بنفشه ایجاد می‌کند و به آبیاری کافی و منظم نیاز دارد. جالب است بدانید گل بنفشه علاوه بر زیبایی فوق العاده و تنوع رنگی جذابی که دارد، از خواص دارویی بیشماری نیز برخوردار است و از این رو طرفداران زیادی در جهان پیدا کرده است.

گل-بنفشه

گل خرزهره
گیاه خرزهره همیشه سبز است. انواع پرورش‌یافته آن درختچه‌هایی با مقاومت زیاد به سرما هستند. گاه ارتفاع آن تا بیش از ۲ متر هم می‌رسد. برگ‌های چرمی و کشیده دارد که رگبرگ‌هایش برجسته است. سمی است و گل‌های بدبو دارد. اما به دلیل مقاومت خوب و تکثیر راحت (از طریق قلمه‌های نیمه خشبی) و هم‌چنین گل‌های زیبای آن که در رنگ‌های صورتی و سفید و لیمویی وجود دارد، در محوطه‌سازی استفاده زیادی دارد. البته این گیاه میزبان خوبی برای شته است و باید مراقب آفات آن باشید.

گلخرزه

گل شب بو
به شب بوی استاکس یا ماتیولا معروف است و گیاهی یک ساله یا دوساله است که به عنوان یک ساله مقاوم کشت و کار می‌شود. گل آن به صورت خوشه انتهایی است. دارای انواع کم پر و پرپر بوده و به خاطر گل‌های معطر آن ارزشمند است. این گیاه گلدانی عالی به دلیل مقاومت بالایش در مقابل سرما یکی از بهترین گزینه‌ها برای فصل زمستان و بهار بوده و گل‌های بریدنی خوبی تولید می‌کند. در رنگ‌های متنوع صورتی , لاکی , ارغوانی , بنفش , زرد , یاسی , سفید , قرمز گلی و آجری وجود دارد.

گل شب بو

گل پامچال
گل پامچال یکی دیگر از گل‌های فصلی زمستان است که در پاییز به تدریج از خاک بیرون آمده و در اواخر زمستان به گل می‌نشیند. پامچال یک گیاه نشایی است و امکان کاشت آن در باغچه و در گلدان وجود دارد. گل پامچال به نور فراوان نیاز داشته، آبیاری منظم و دادن کود مایع بطور مرتب برای گلدهی بیشتر گیاه در فصل زمستان توصیه می‌شود.

گل پامچال

گل مروارید یا مینا چمنی
این گل دایمی بوده و بذر آن را در اواخر تابستان و پاییز می‌کارند و در اواخر زمستان تا اردیبهشت به گل می‌نشیند. گل مروارید، گیاهی است با رشد کم که ارتفاعی بین 30 تا 50 سانتی متر دارد و به آلودگی هوا مقاوم است. از این رو کاشت آن به عنوان یک گل زمستانی در کلان شهرها توصیه می‌شود. گل‌های این گیاه پس از خشك شدن، عطر بسیاری داشته و در صنعت غذا و حتی تهیه انواع دسر كاربرد فراوان دارد.

گل-مینا-چمنی

گل سینره
گل سینره از جمله گل‌های ممتاز فصل سرما محسوب می‌شود که از اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می‌دهد. این گل زیبا برای پرورش در گلدان و بصورت گل آپارتمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد . نیاز آبی این گیاه بالا است و رطوبت نسبی بالا و هوای خنک برای شاداب نگه داشتن گیاه لازم است.

گل سینره

گل سیکلامن
گل سیکلامن از گلهای فصلی زمستان است و در این ایام در گل فروشی‌ها فراوان یافت می‌شود. سیکلامن به طور طبیعی در زمستان غنچه می‌کند و با کمی مراقبت، عمری طولانی خواهد کرد . توصیه می‌شود خاک گل همیشه مرطوب بوده و نور غیرمستقیم به آن بتابد.

گل سیکلامن

گل نرگس
نرگس از جمله گیاهان پیازدار است و گونه  های بسیار زیاد و متنوعی دارد. انواع نرگس‌ها به  طور کلی گیاهانی مقاوم هستند و به مراقبت زیادی احتاج ندارند. وجه تمایز نرگس‌ها با سایر جنس‌های خانواده آماریلیراسه این است که حتی اگر تا ۱۰ سانتی‌متر خاک روی آنها ریخته شود نیز مشکلی برایشان پیش نمی‌آید و سبز می‌شوند. خاک رسی شنی هوموس  دار، برای نرگس مناسب است. برای کاشت برخی گونه‌های نرگس، اواخر شهریور یا مهر در حالی که زمین خشک است، پیاز را درخاک قرار می‌دهند.

گل نرگس

کاکتوس کریسمس

یکی دیگر از بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم که همان‌طور که از نامش پیداست مخصوص روزهای سرد سال و حال و هوای کریسمس است. «کاکتوس کریسمس» یکی از بهترین گیاهان خانگی در پاییز و زمستان است که در برابر سرما بسیار مقاوم و بومی کشور برزیل است. خبر خوب این است که کاکتوس کریسمس به نور غیر مستقیم نیاز ندارد و از آن‌جایی هم که بومی جنگل‌های بارانی است به آبیاری زیاد نیاز دارد. نگهداری و کاشت کاکتوس کریسمس بسیار آسان است.

کاکتوس کریسمس

کاج الودی

«کاج الودی» است. این گیاه مخروطی شکل با برگ‌های سوزنی از جمله گیاهان بسیار مقاوم در فصل سرما است که حتی تا سرمای -۲۹ درجه سانتی‌گراد هم دوام می‌آورد. کاج الودی در فصول سرد به آبیاری زیاد هم نیاز ندارد، آبیاری بیش از حد ریشه‌هایش را می‌پوساند و از خاک بیش از حد خیس بیزار است اما به خاک مرطوب علاقه دارد.

کاج الودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *