گیاه نخل شامادورا چه نوع گیاهی است و چگونه از آن نگهداری کنیم

زمان مطالعه : 7 دقیقه
زمان انتشار : 20 اسفند 1401
نخل شامادورا

سلام همراهان گرامی ، امروز میخواهیم گیاه زیبای نخل شامادورا را خدمتتان معرفی کنیم ؛ با ما همراه شوید.

گیاه نخل شامادورا چه نوع گیاهی است ؟

خب اول از همه این را بگوییم که چرا به این گیاه نخل میگویند ؟ گیاه شامادورا از خوانواده ی کاکتوس ها محسوب میشود اما چون شبیه به درخت های نخل است ، به آن نخل شامادورا میگویند . این گیاه اصلیت آمریکای مرکزی را دارد و برای اولین بار در آمریکا کشف شده است و کم کم به دیگر مناطق راه یافته است. این گیاه زیبا گیاهی است که سایه را دوست داشته ونیاز نوری کمی دارد و به طور غیر مستقیم خواهان نور است . پس در نتیجه گیاه آپارتمانی فوق العاده ای میشود که میتوانید به راحتی در منزلتان این گیاه نخلی را پرورش دهید .

این گیاه دارای برگ های نازک و کشیده ای هستند که نور مستقیم باعث سوختن برگ های زیبای وی میشوند و دمای مناسب برای پرورش این گیاه بین 16-18 درجه و حداکثر دما 26-28 درجه است و در ادامه اضافه کنیم که اگر گیاه های بزرگ را دوست میدارید باید بگوییم که این گیاه تا 2 متر هم رشد میکند و علاوه بر این ، گیاهی اکسیژن ساز است و هوای اتاق را تصفیه میکند . گیاه شامادورا دارای 100 نوع گونه ی مختلف است .

نخل شامادورا اپارتمانی

نحوه ی مراقبت صحیح از نخل شامادورا چگونه است ؟

بهترین دما برای نگهداری از این گیاه، دمای عادی محیط  یعنی حدودا ۲۲ تا ۲۵ درجه است و اگر در وضعیتی قرار گرفت که دما از آنچه گفته شد بیشتر شد ، به سرعت باید غبار پاشی روی برگ های گیاه انجام شود درکل این گیاه مکان های خنک را بیشتر می پسندد و در غیر این صورت دچار خشکی برگ ها میشود ، همانطور که نور زیاد برای این گیاه مناسب نیست ، خنکی و هوای سرد هم برایش مناسب نیست و سعی کنید که این گیاهان از انواع کولر ها دور باشند . درست کردن یک جزیره زیر گیاه، بهترین رطوبت را برای آن ایجاد می کند برای ساخت جزیره می‌توانید زیر گلدانی را پر از آب و سنگریزه کنید و گلدان را روی سنگها قرار دهید به طوری که انتهای گلدان با آب در تماس نباشد. گذاشتن دستگاه  بخور سرد هم به تامین رطوبت این گیاه کمک خواهد کرد.

خب اگر بخواهیم درباره ی خاک مناسب برای این گیاه حرف بزنیم باید بگوییم که این گیاه نیازمند خاکی با زهکش مناسب است که برای تهیه این نوع خاک میتوانید از مخلوط خاک و برگ و خاک معمولی و تقریبا 20 درصد شن مخصوص گیاهان استفاده کنیم و یا میتوان از بیرون خاک هوموسی تهیه و استفاده کنید .

زمان مناسب برای تعویض کردن خاک این گیاه وقتی است که گیاه کمترین رشد را داشته یعنی در اواسط یا اواخر فصل زمستان است . چون این گیاه کند و کم کم رشد میکند و جزو گیاهان کند رشد است پس نیاز است که هر دوسال یکبار گلدان را تعویض کنید و بیشتر سعی کنید از گلدان های سفالی یا سرامیکی استفاده کنید که بتوانند وزن شاخه های دومتری آن را تحمل کنند. و کود مناسب این گیاه کود های برگ دهی یا سه بیست هستند که این گیاه به تمامی عنصر های آن نیاز دارد و ماهی یکبار به آن کود دهید .

گلدان گیاه شامادورا

زمان آبیاری این گیاه وقتی است که سطح روی خاک نه زیاد خشک است و نه خیلی مرطوب است . این گیاه به آبیاری خیلی حساس است پس نوجه کنید که آبیاری بیش از حدی نداشته باشید زیرا باعث زرد شدن برگ ها و ریزش آن ها میشود . دقت کنید که آب از زیر گلدان گیاه خارج شود و یا اگر دارای زیر گلدانی است آب زیر گلدان نماند که باعث سوختن برگ ها میشود . آبیاری را در فصل های گرم باید بیشتر کنید زیرا آب زودتر تبخیر میشود و در فصل زمستان هم نیاز آبی کاهش می یابد و اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود و سپس آبیاری کنید .

نحوه ی تکثیر کردن نخل شامادورا

تکثیر گیاه شامادورا به وسیله ی قلمه زنی از ساقه و برگ امکان پذیر نیست و آن را میتوانید به دو صورت در فصل بهار و پاییز تکثیر کنید . به وسیله ی پاجوش و بذر.

اگر میخواهید به وسیله ی پاجوش این گیاه را  تکثیر کنید با ریشه خودِ پاجوش ، بوته را جدا کنید و مراقب باشید که به ریشه های دیگر آسیبی وارد نشود و یا پاجوش هایی که نزدیک گیاه مادر هستند یعنی ب ارتفاع 20 رسیده اند، را جدا کنید و هر کدام را در گلدانی که میزان شن بیشتری نسبت به گلدان قبلی داشته ، جداگانه بکارید. و بعد گیاه را طوری آب دهید که سطح خاک خشک نباشد و هنگامی که مرطوب شد آبیاری کنید.

اگر میخواهید به وسیله ی بذر این گیاه را تکثیر کنید باید برای تکثیر این گیاه باید بذرها را در سینی بذر که حاوی کمپوست مخصوص قلمه و بذر با پایه پیت می باشد، بکارید و در دستگاه گرمازایی تکثیر، قراردهید یا اینکه دمای محیط را حدود ۲۱ درجه سانتیگراد و یا حتی بالاتر دما یعنی ۲۴ درجه سانتیگراد به طور ثابت نگاه دارید. به طور کلی درصد بذرهایی که جوانه می زنند نسبتا پایین است. بذرهای این گیاه را باید از اواسط بهار تا اوایل تابستان کاشته و در سایه روشن نگهداری نمود. بسیار مهم است که جوانه ها را به طور منظم کنترل کنید تا فساد قارچی به وجود نیامده باشد. زیرا ممکن است قسمتهای پایین ساقه توسط قارچها صدمه ببیند. زمانی که نشاءها به طول ۵ سانتیمتر رسیدند ، آنها را بیرون آورده و در گلدان دیگری بکارید و دقت کنید، آبیاری بیش از اندازه صورت نگیرد.

نکات بیشتر درباره ی این گیاه :

برگها روشن وشفاف شده اند : میتواند از کمبود نور یا مواد غذایی باشد گیاه را بجای پرنور تر و طبق دستور تغذیه کنید .

نوک برگهاقهوه ای شده است : از کمبود رطوبت یا کمبود پتاس و کلسیم میباشد شاید هم بخاطر آبیاری نامنظم میباشد از آب جوشیده برای آبیاری استفاده کنید .

برگها زرد شده اند: ازآبیاری زیاد یا نور کم و هوای گرم میتواند باشد شرایط را بررسی کنید .

برگها باز نمیشود: سایز گلدان و یا خاک آنرا تعویض کنید یا تغذیه مصنوعی کنید .

برگها تار عنکبوت گرفته : مربوط به کنه میباشد طبق دستور سمپاشی کنید و رطوبت محیط را با آبپاشی بیشتر کنید.

برگها خشک شدند: از تشنگی میباشد آبیاری کنید .

امیدواریم این مقاله به شما در نگهداری گیاهتان کمک بسزایی کند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *