همه چیز درمورد گیاه قاشقی | نگهداری از گل قاشقی

زمان مطالعه : 8 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 12 اردیبهشت 1402
همه چیز درمورد گیاه قاشقی | نگهداری از گل قاشقی

گیاه قاشقی(Peperomia) که نام دیگر آن پپرومیا و گیاه فلفلی است، نوعی گیاه استوایی محسوب می شود که به راحتی در داخل خانه رشد میکند. قاشقی گیاهی همیشه سبز است و برای محیط های کوچک آپارتمانی بسیار مناسب میباشد. بسیاری از گونه های پپرومیا یا قاشقی دارای شاخ و برگ های جذاب با برگ های براق هستند که در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد. برخی از آنها برگ های روشن تری نسبت به سایر گونه ها دارند و کوچک تر هستند. بیش از ۱۵۰۰ گونه گل قاشقی در سراسر دنیا وجود دارد. گیاه قاشقی به انگلیسی radiator plant است. علت نام گذاری این است که پپرومیا هوای گرم را دوست دارد.

در ادامه بیشتر با این گیاه آپارتمانی زیبا و دوست داشتنی آشنا می شوید.

گیاه پپرومیا سبز

معرفی گل قاشقی

گیاه پپرومیا قاشقی گیاهی همیشه سبز و دارای برگ های گوشتی قلبی شکل و ابلق است. قاشقی از خانواده گیاهان Piperaceae میباشد. اکثر گونه های پپرومیا چند ساله هستند و دارای شاخ و برگ های زینتی میباشند. این شاخ و برگ سبز سرسبز است که باعث جذابیت پپرومیا در بین گیاهان آپارتمانی می شود. ارتفاع آنها معمولا بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر است. برخی گونه ها نسبت به سایرین جمع و جورتر هستند و برخی از گونه ها ظاهری پرپشت تر دارند. همچنین پپرومیاهایی با ساقه های دنباله دار وجود دارند که سبدهای آویز جذابی را می سازند.

یکی از ویژگی های جالب پپرومیا، تنوع ظاهری آنهاست. گونه های مختلف دارای برگ های گوشتی قلبی شکل، برگ های نیزه ای یا برگ های بیضی شکل هستند. برخی از انواع برگ ها الگوهای جذابی دارند. به عنوان مثال، پپرومیا هندوانه دارای الگوهایی شبیه پوست هندوانه است. برخی دیگر دارای رگه های عمیق، راه راه، طرح های لکه دار رنگارنگ یا رنگ های سبز براق ساده هستند.

برگ های گل قاشقی گاها به رنگ های سفید کرمی و سبز هستند. نام علمی این گیاه، پپرومیا مگنولیا است . گل قاشقی برای اولین بار در برزیل و جنگل های امازون کشف شده است و این گیاه در جنگل های نسبتا تاریک رشد و نمو کرده به همین دلیل سایه پسند است. این گیاه ارتفاعی حدود ۲۵ سانتی متر دارد. نوع ابلق این گیاه دارای لکه های سفید یا کرم رنگ روی برگ ها میباشد.

گلدان گل قاشقی

نگهداری گیاه قاشقی در خانه و حیاط

پپرومیا نگهداری نسبتا ساده ای دارد؛ زیرا به آب زیادی نیاز ندارد. با این حال، هنگامی که گیاه خود را برای اولین بار به خانه می آورید، مراقب رطوبت خاک گیاه خود باشید و اجازه دهید قبل از آبیاری کاملاً خشک شود.

گیاهان پپرومیا دربرابر تغییرات دما حساس هستند. مکانی را برای آنها انتخاب کنید که دمای متعادلی داشته باشند. به عنوان مثال کنار وسایل گرمایشی و سرمایشی نگذارید.

گیاهان پپرومیا دمای بین 55 تا 80 درجه و نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می دهند، اگرچه می توانند در شرایط کم نور نیز رشد کنند.

از نظر خاک، پپرومیا بسیار سازگار است. آنها را در خاکی با زهکشی خوب بکارید.

اگر گلدان گیاه شما به درستی زهکشی نداشته باشد، ممکن است پژمرده شوند زیرا آب در انتهای گلدان جمع می شود و ریشه گیاه غرقاب خواهد شد.

آبیاری : 

گیاه قاشقی میتواند مقداری آب را در برگهای گوشتی خود ذخیره کند و دچار بی آبی نمیشود. پس لازم است تا برای آبیاری این گیاه صبر کنید تا سطح خاک کامل خشک شود ولی نه به اندازه ای که بی حال و پژمرده شود . در زمستان دو هفته یکبار و در تابستان هفته ای یکبار قاشقی را آبیاری کنید . این گیاه نیاز به رطوبت چندانی ندارد و یکبار اسپری برگی در هفته برای آن کافی است.

خاک مناسب  :

گیاه قاشقی عاشق خاک سبک است پس بهتر است خاک سبک انتخاب کنید تا اب درون خاک گل قاشقی انباشته نشود و باعث لطمه دیدن یا خراب شدن گیاه نشود . ترکیب مساوی از پیت، ماسه و خاک باغچه برای این گیاه مناسب است و کف گلدان را هم سنگریزه بریزید .

تغذیه و کوددهی :

برای تغذیه درست و نگهداری این گیاه باید کود محلول در اب را هر دوهفته یکبار به گیاهمان بدهیم و رنگ روشن برگ ها و بی حالی و کم شدن رشد این گیاه نشان میدهد که نیازمند کوددهی هستند.

گل گیاه قاشقی در گلدان سفید

تکثیر پپرومیا قاشقی :

گیاه قاشقی ابلق یا سفید با قلمه زدن تکثیر میشود و برای قلمه زدن این گیاه از بذر یا ساقه ی آن استفاده میکنیم.  برای تکثیر این گیاه به درستی لازم است تا به این شکل رفتار کنیم : در بهار و تابستان از قلمه ی گیاه استفاده میکنیم و  قلمه مان را به اندازه ی 4- 5 سانت در ماسه ی شسته فرو میکنیم در دمای 18 درجه در تاریکی قرار می دهیم . روش دیگر تکثیر این گیاه این است که برگ را روی سطح ماسه بگذاریم و روی آن ماسه شسته شده را بریزم و با گذشت مدت زمانی میتوانیم ببینیم که گیاه ما ریشه داده است و اماده ی رشد است. و زمان مناسب برای تعوض گلدان این گیاه فصل بهار است که فصل رشد همه ی گیاهان است و خاک مناسب برای آن مخلوطی از خاک چوب و تورب و ماسه است. گلدان را باید در محل کاملاً روشن و دور از اشعه ی مستقیم آفتاب قرار بدهیم در این صورت سنبله گل سفید یا کرم رنگی تولید می کند.

نکاتی برای نگهداری بهتر از گیاه قاشقی :

  1. بهتر است که گلدان گیاه قاشقی را در اول بهار تعویض کنید تا مشکلی برای گیاه پیش نیاید و به راحتی رشد کند .
  2. دقت کنید که برگهای گیاه قاشقی ترد و شکننده هستند و برای تمیز کردن آن ها با احتیاط هرچه تمام تر این کار را بکنید .
  3. غبارپاشی بیش از حد روی برگ های گیاه باعث میشود لکه هایی روی ان ظاهر شود .
  4. آبیاری اگر گیاهتان را بیش از اندازه آبیاری کنید دچار پوسیدگی میشود .

گل قاشقی پپرومیا ساده

درمان مشکلات و بیماری های پپرومیا :

اگرگیاه شما رنگ زرد  و کنه های ریز قرمز رنگ در زیر برگ دارد : باید سمپاشی هر دوهفته یکبار انجام شود تا این مشکل گیاهتان حل شود.

دیدن کپک خاکستری روی برگ های گیاهتان : شما می بایست غبارپاشی را متوقف کنید و گلدان را به مکان گرمتر ببرید تا مشکل حل شود.

اگر در گیاه شما برگها خم شده: دلیل آن خشکی هوا و نبود آب است پس آبیاری به اندازه  و غبار پاشی فراموش نشود تا گیاه سرحال شود .

اگر برگهای گیاه شما کم رنگ و سفید است : نور زیاد است و گیاه شما از این نور زیاد رنج میبرد پس به مکان کم نور و نیم سایه منتقل شود .

برگ یا ساقه گیاه شما سیاه شده : آبیاری را کم کنید تا دوباره به حالت اولیه برگردد.

اگیر گیاه شما برگها رنگ پریده دارد و دیگر رشد نمیکند : گیاه شما نیاز به کوددهی و تغذیه ی درست و اصولی دارد پس برای بهتر شدن گیاه انجام دهید .

اگر برگهای گیاه شما چروک شده اند : گیاه شما گرما را دوست ندارد و گلدان را به مکان خنک تر ببرید .

اگر برگهای گیاه شما سقوط میکنند : گیاه شما دچار سرما شده است پس گلدان را به مکان گرم تر ببرید .

گل قاشقی

 

نظرات (1)

  1. مریم گل شیرازی

    سلام ممنون از سایت خوبتون مقاله ای خیلی خوبی دارید اتفاقا من چند روز پیش گیاه سانسوریام رشد نمیکرد و با سایت شما آشنا شدم و من تونستم به راحتی و بی دردسر از مشاوران شما مشاوره بگیرم. الانم چند روز بعد مشاوره اون ها حال گیاهان سانسوریام خوب شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *