%%title%% + نگهداری درست و اصولی

زمان مطالعه : 0 دقیقه
زمان انتشار : 21 اسفند 1401

با سلام خدمت همراهان همیشگی شرمیلا امروز هم درخدمت شما هستیم با معرفی گیاه سرخس ؛ پس در ادامه با ما همراه باشید .

همه چیز درباره ی گیاه سرخس برگ شمشیری

گیاه سرخس برگ شمشیری با نام علمی  Nephrolepis exaltata از خانواده Lomariopsidaceae است و این گیاه بومی منطقه  شمال جنوب امریکا است و در جهان به نام های فوژر , سرخس,سرخس‌ بوستونی ,گلوش, دیشار, فرن هم شناخته میشود . این جنس دارای ۳۰ گونه مختلف از سرخسها بوده که به سرعت به وسیله استولون توسعه می بیابند و ارتفاع آن به حدود یک تا دومتر می رسد و گسترش بسیا زیادی دارد.سرخس گیاهی همیشه سبز است و هم به صورت گلدانی، هم به صورت آویزی استفاده می شود.

در حالی که سرخس برگ شمشیری معمولا در محیط داخل خانه رشد خوبی دارد و می‌تواند کمی بی‌توجهی را تحمل کند، اما بیش‌تر مردم ممکن است برای نگهداری سرخس و شیوه‌های درست رسیدگی و پرورش سرخس برگ شمشیری گیج شوند. با آبیاری و تغذیه‌ی مناسب، سرخس بوستون می‌تواند به مدت چند سال تر و تازه و سالم بماند. سرخس برگ شمشیری از گیاهانی هستند که میتواند هوای منزل را تمیز و تصفیه کند و بدون اینکه ایجاد آلرژی بر افراد خانه نماید..سرخس برگ شمشیری

نحوه ی نگهداری از گیاه سرخس برگ شمشیری

  • نورمتوسط و غير مستقيم باشد. این گیاهان در مقابل نور شدید آفتاب تابستان مقاومت ندارند و شدت نور تا ۵۰ درصد باید کاهش یابد.از این رو،این گیاهان در کنار پنجره های رو به شمال در محلی که بنفشه آفریقایی و گل های سایه دوست دیگر به خوبی رشد میکنند نگهداری میشود. اگر نور در خانه بسیار پایین باشد, رشد ضعیف و برگ‌ها زرد خواهد شد .
  • دماسرخس‌ها رطوبت را دوست دارند و باید شرایط مرطوب داشته باشند. در اتاق‌های نشیمن و اتاق‌های خانوادگی، گلدان‌ها را روی سینی‌های ماسه مرطوب و یا دانه‌های رسی قرار دهید. سرخس‌ها همچنین دوست دارند که در فواصل منظم با آب ولرم یا سرد مرطوب شوند مگر اینکه رطوبت کل اتاق با استفاده از بخور زیاد شود. برای اینکه هوای اطراف سرخس‌ها را مرطوب نگه دارید، اغلب آن‌ها را مه‌آلود کنید.
  • آبیاری”سرخس به شدت از آب ریختن روی برگهایش بیزار است تا جای ممکن برگ سرخس ها را آبیاری نکنید. سرخس‌های بوستون باید به طور مرتب آبیاری شوند تا خاک مرطوب باشد. با این حال، یادتان باشد که به سرخس‌ها نباید بیش از حد آب بدهید، زیرا این کار ممکن است برگ‌های سرخس را زرد کند. اطمینان حاصل کنید که آب از گلدان تخلیه می‌شود و در آن باقی نمی‌ماند. اگر آب از گلدان وارد زیرگلدانی شد، حتما آن را خالی کنید. گياه را هميشه دور از تابش مستقيم خورشيد نگاه داريد. آبياري بيش از اندازه باعث پوسيده شدن ريشه هاي سرخس ميگردد.
  • نگهداری-سرخس-
  • خاک خاک جنگلی و یا خاکبرگ، برای رشد سرخس مطلوب ومناسب است 
  • کوددهی “ از آن‌جایی که سرخس‌های بوستون به طور طبیعی در زمین‌های جنگلی رشد می‌کنند که در آن گیاهان پوسیده خاک را غنی می‌کنند، به خاک حاصلخیز نیاز دارند. با این حال، بیش‌تر خاک‌های گلدانی که برای گیاهان زینتی تهیه شده‌اند حاوی کود هستند، بنابراین لزوما نیازی به اضافه کردن کود ندارید. تابستان و بهار، یکبار در ماه  و در فصل زمستان هر سه ماه یکبار کود مایع گلدهی ازت پایین با نصف دُز استفاده کنید.
  • هرس کردن ” شاخه‌های جدید که رشد می‌کنند روی شاخه‌های قدیمی سایه می‌اندازند، شاخه‌های پایین گیاه به طور طبیعی قهوه‌ای و خشک می‌شوند. برای حفظ ظاهر سرسبز و زیبای گیاه شاخه‌های قهوه‌ای را جدا کنید. سرخس همچنین می‌تواند به خوبی کوتاه شدن شاخه‌هایش را تاب بیاورد بنابراین نترسید و به راحتی بعضی شاخه‌ها را در صورت نیاز کوتاه کنید. معمولا بهتر این است که که در ماه‌های سردتر سرخس را هرس کنید و در بهار اجازه بدهید که گیاه به رشد خودش ادامه بدهد.
  •  آفات و بیماری های سرخس : در صورت بروز كنه و يا شته با سم مالاتيون برطرف ميگردد.

آویز گلدان سرخس

روش های تکثیر سرخس

سرخس را می توان به دو رورش تکثیر کرد. زمانی که گیاه ساقه های رونده ریشه زا تولید می کند در صورت تماس انتهای ساقه ها با خاک گیاهان کوچک بوجود می آیند که پس از ریشه دار شدن، با جدا کردن و پرورش آنها می توان گیاهان جدیدی تولید کرده این روش زمانی که گیاه در طول بهار و تابستان فعالی است عملی خواهد بود برای این روش گلدانهایی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی ورمی کمپوست بذر و قلمه یا ورمی کمپوست گلدانی مناسب خواهد بود. خاک را به اندازه کافی مرطوب کنید و دمای محیط را ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد نگاهدارید.
روش دیگر تکثیر سرخس، استفاده از هاگهای بوحود آمده در سطح زیرین برگها است. هاگها را روی یک صفحه کاغذ سفید جمع آوری کنید و در سینی بذر حاوی ورمی کمپوست بذر و قلمه، به شکل پراکنده روی سطح خاک بکارید. گلدان یا سینی بذر را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد نگاهدارید. زمانی که سرخسها جوان تقریبا ۵/۲ سانتیمتر شدند، آنهار ا بیرون آورده و هر یک را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر حاوی ورمی کمپوست گلدانی بکارید و زمانی که بزرگتر شدند. گلدانها را نیز بزرگتر کنید. گیاه را همیشه دور از تابش مستقیم خورشید بگذارید. بهتر است آبیاری از زیر انجام گیرد یعنی گلدان را در بشقابی قرا داده و آب را داخل بشقاب پر کنید. ضمنا گاهی گیاه را با یک سمپاش کوچک خیس نمایید.

قلمه زنی سرخس شمشیری

درباره ی سرخس بوستونی

سرخس‌ بوستونی (Nephrolepis exaltata Schott cv. Bostoniensis) یکی از‌ زیباترین‌ گیاهان‌ آپارتمانی‌ است. پس از نمونه گیری از شاخساره‌ درون شیشه‌ای‌ به طول‌ ۳ تا mm7 مشخص شد شاخساره‌ها در ۱۲ محیط‌ کشت‌ مختلف، دارای دو‌ غلظت‌ نمک‌های‌ معدنی‌ (۱/۲ و ۱/۴ غلظت‌ نمک‌‌های‌ MS)، دو غلظت‌ ساکارز‌ ( ۲۰ و g/l 30) و سه غلظت‌ بنزیل‌ آدنین (۰/۵، ۱ و mg/l 2)، کشت شدند‌ بعداز مدت‌ ۶ هفته‌ تعداد شاخساره‌، طول‌ شاخساره‌، وزن‌تر‌ و وزن‌ خشک اندام‌های‌ هوایی‌ اندازه‌گیری‌ شدند. تولید‌ اجسام سبز‌ کروی‌ نیز در محیط‌های‌ مختلف مورد‌ بررسی قرار‌ گرفته و برای‌ تعیین‌ ماهیتشان‌ از آنها‌ برش‌های‌ میکروسکوپی‌ تهیه شد.‌ بیشترین‌ تعداد شاخساره‌ در محیط‌ کشت‌‌های دارای‌ MS 1/2، g/l 30‌ ساکارز، ۲و۱ mg/l بنزیل‌ آدنین‌ ( به ترتیب‌۰/۵ ۲۵ و ۰/۵ ۲۱ عدد با طول‌ ۰/۵ ۵ و ۰/۵ ۶ mm) بدست آمد لذا این دو محیط‌ به عنوان‌ مناسب‌ترین‌ محیط‌ها‌ جهت پرآوری‌ سرخس‌ بوستونی‌ معرفی‌ شدند.

سرخس گلدان سفید

 بعضی از سرخس‌های داخل سالن

Boston fern: این محبوب‌ترین انواع گیاهان اپارتمانی هست، اگر چه آنها نیز در خارج از منزل وحشی در بسیاری از مناطق رشد می‌کنند.
Holly ferns: این مدل متنوع است. در بین بوته‌ها و در گرما و به نور و آب مقاوم هستند. آنها درسه گونه از جمله ژاپنی، هاوایی و شرق هند موجود هستند.
Maidenhair ferns: به عنوان یکی از ظریف‌ترین انواع سرخس داخلی محسوب می‌شوند. این گیاه منحصر به فرد است سیاه و سفید دارای ساقه نازک و کوچک، برگ خوش طعم. آنها به یک چالش به رشد معروفند. آنها به عنوان بهترین در محیط‌های با رطوبت بالا رونق دارند. در نور مستقیم بلافاصله می‌میرند و در گوشه حمام به دلیل نیاز رطوبت بالا بهترین محل نگهداری هست.
Staghorn ferns: اگر چه این گونه معمولاً در پوست درختان در آسیا، آفریقا و استرالیا رشد می‌کند، آن را یک گیاه اپارتمانی خوب می‌دانند. اگر در خاک درشت دانه باا زهکشی خوب کاشته شود رشد خوبی خواهد داشت. این گیاه دارای دو مجموعه از برگ. برگ‌های سبز حاصلخیز هستند، شبیه شاخ گوزن، و بسیار زیبا.

گلدان حسیری گیاه سرخس شمشیری

سرخس برگ شمشیری انتخاب بسیار مناسبی برای خانه، محل کار و حتی محیط های عمومی است. فقط کافی است نور و آب کافی را برای آن فراهم کنید. آن را به راحتی تکثیر کنید تا تعداد بیشتری از این گیاه شگفت انگیز داشته باشید و یا به دوستان خود هدیه دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *