همه چیز درباره ی نگهداری و کاشت گیاه از دراسنا

زمان مطالعه : 0 دقیقه
زمان انتشار : 21 اسفند 1401
گلدان های دراسنا

سلام خدمت همراهان همیشگی سایت شرمیلا امروز با معرفی گیاه دراسنا در خدمت شما هستیم .

گیاه درسنا یا دراسنا پرچمی گیاهی همیشه سبز است که به آن دراسنا مارگیناتا هم می گویند و نام علمی Dracaena marginata را برای این گیاه انتخاب کرده اند . همچنین به این گیاه دراسنا حاشیه قرمز هم میگویند و این گیاه زیبا برگ های نواری دارد که حاشینه برگ های آن رنگ قرمز هستند و رنگ خود برگ ها ممکن است سبز تا صورتی و حتی قرمز هم باشد ، یکی از ویژگی های مهم این گیاه این است که ویژگی برگ ها خمیده هستند و به سمت پایین خم می شوند. این گیاه برای اولین بار در آفریقا کشف شده است و بخاطر داشتن برگ های همیشه سبز و زیبایش بسیار مورد توجه قرار گرفته است . گیاه زیبای دراسنا یک گیاه مقاوم و آپارتمانی شناخته شده است اما باید بدانید که نگهداری از این گیاه قلق های خاص خودش را دارد.

انواع دراسنا

همه چیز درباره ی نگهداری از گیاه دراسنا

  • نور: گیاه دراسانا نوعی گیاه سایه دوست است و این گیاه زیبا با تمام مقاوم بودنش در مقابل نور مستقیم خورشید چندان هم دوام نمی اورد و امکان سوختن برگ های ان وجود دارد و همچنین میتوان نیاز نوری گیاه دراسنا را با نور های کم شده مثل لامپ و مهتابی جایگزین کرد .
  • دما: خب باید بدانید که گیاه دراسینا در دمای معمولی به خوبی دوام می اورد و رشد میکند و این گیاه در دمای معمولی محیط به خوبی دوام می آورد، اما در فصل تابستان که دمای هوای بالاتر است بهتر است در گلدان ان اب اسپری کنید.
  • آبیاری: بهترین زمان برای ابیاری کامل و بهتر گیاه دراسینا زمانی است که سطح خاک ان کاملا خشک شده است و بهتر است اب های جوشیده را سرد کنیم و سپس به دراسینا اب دهیم تا به نوعی اب تصفیه استفاده کند زیرا املاح موجود در اب های لوله کشی باعث سوختن برگ های گیاه دراسینا میشود.
  • رطوبت: رطوبت مورد نیاز برای گیاه دراسینا همان دمای معمولی منزل است اما بهتر است که در تابستان زیر گلدانی آن را پر آب کنید و یا با اسپری کردن آب رطوبین ان را زیادتر کنید.
  • تغذیه: گیاه دراسینا نسبت به املاح و خاک های قوی حساس است و برای این که بهتر رشد کند در ماه یک بار با کود مناسب به ان تغذیه دهید.
  • خاک مناسب: خاک بنفشه آفریقایی و خاک هایی که فاقد املاح  هستند، مناسب ترین خاک برای برای دراسانا است.
  • کود دهی : این گیاه نیاز به کود دهی زیاد ندارد. برای کود دهی می‌توانید (در اوایل بهار و تابستان) از کود آهسته رهش ۱۰ – ۱۰ – ۱۰ یا ۸ – ۸ – ۸- استفاده کنید تا دراسینا بهتر رشد کند .

دراسنا

تعویض گلدان گیاه دراسنا

خب باید بدانید که ریشه های گیاه دراسینا بسیار سریع رشد کرده و جای زیادی میگیرند پس قبل از هرچیز از ابتدا گلدان بزرگی برای این گیاه تهیه نمایید و هر دوسال گلدان این گیاه را عوض کنید تا بتواند رشد خوبی داشته باشد و خشک نشود وقتی که متوجه شدید برگ ها خشک شده یا شروع به سیاه شدن کرده اند باید سیاهی های ان را با قیچی ببرید و با اسپری کردن اب اسید هیومیک یا همان ابلیموی طبیعی ان را به حالت طبیعی برگردانید تا املاح خاک از بین بروند و باید بدانید که اگر گیاه دراسینای شما گل داد حتما گل هارا از دراسینا جداکنید چون اعث ضعیف شدن برگ ها میشوند.دراسنا

روش تکثیر دراسانا 

یکی از روش های تکثیر دراسینا این است که وقتی به رشد مناسب رسید ساقه گیاه را ببرید و در خاک کاشت کنید تا کم کم ریشه دهد و هچنین می توانید یک کیسه ی پلاستیکی روی آن بگذارید و محیطی مرطوب مثل گلخانه برای آن بسازید تا رشد بهتری داشته باشد.

روش هرس گیاه

وقتی که گیاه دراسینا در حال رشد است ارتفاع گیاه زیاد شده و باریک و دراز میشود و برگ های پایینی کم کم میریزند . و در اخر از این گیاه یک درخت قد بلند و باریک می ماند که در بالای ان کاکلی برگی مانده است پس برای پرپشت شدن گیاهمان باید که ساقه های بلند ان را کوتاه کنیم و برای انجام این کار از قیچی باغبانی استفاده می کنیم تا هنگامی که از جاهایی که گیاه را هرس کرده ایم جوانه در بی اید و گیاه رشد کند.

گلدان زیبای دراسنا

آفت‌ها و بیماری‌های دراسنا ؟ 

گیاه دراسینا در برابر بیماری‌های برگی آسیب ‌پذیر است و این بیماری‌ها در صورت قرار گیرفتن طولانی مدت در معرض هوای گرم و مرطوب اتفاق می‌افتد و برای پیشگیری برای جلوگیری از این بیماری هنگام آبیاری مراقب باشید آب را بر روی برگ گیاه نریزید و فقط به خاک ان اب بدهید . و اگر برگی با لکه روی گیاهتان دیدید به سرعت ان برگ را جدا کنید تا کل دراسینا دچار بیماری نشود .

آفت‌ های معمول در این گیاه شامل کنه ها، تریپس و سایر آفت‌های جونده و مکنده می باشد.  و همچنین با روش های طبیعی و ارگانیک مثل استفاده از صابون باغبانی (روغن‌های گیاهی) یا فشار زیاد آب می‌توانیم با آفت‌زدگی این گیاه مقابله کنیم.

انواع دراسنا

  • انواع آفات گیاه دراسنا
    قارچ : در این حالت برگ گیاه، حالت قهوه ای و سوخته پیدا میکند.
  •  شپشک آرد آلود :شپشک آرد آلود مهم ترین آفتی است که دراسینا به آن دچار می شود و در این حالت، زخم های سفیدی روی برگ های گیاه ظاهر میشود. اگر گیاه به این آفت مبتلا شد باید گیاه دراسینا را از بقیه گیاهانتان جدا کنید و این آفت در تابستان رشد میکند .

 

نظرات (4)

  1. Na

    ببخشید چند روز یبار باید ابیاری بشه واینکه نوک برگهای گیاه درسنای من خشک میشه علتش چیه؟

    • گیسو

      علت اصلی خشک شدن نوک برگهای این گیاه آبیاری با آب دارای املاحه این گیاه با آب جوشیده سردشده آبیاری کنید

  2. مجيد

    سلام ببخشيد برگهاش خيلى بيحال و رو به زرد شدنه چيكار بايد كنم

  3. انگوراني

    🙏🏻👍🏿

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *