همه چیز درباره ی گیاه برگ انجیری

زمان مطالعه : 11 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 30 آبان 1402

برگ انجیری از گیاهانی است که این روزها خیلی روی بورس است و طرفداران زیادی دارد و برای دکوراسیون داخلی از ان استفاده میشود. این گیاه همراه با برگ های زیبا و چشم نوازش، گونه‌ای از درختچه‌های همیشه سبز گرمسیری است که بومی آمریکای مرکزی هستند. Monstera ها به دلیل داشتن سوراخ‌های طبیعی که در برگ خود دارند، مشهور به گیاه پنیر سوئیسی (Swiss Cheese Plant) شده است.
برگ انجیری گیاه مقاومی است و به نگهداری چندانی نیاز ندارد ودارای گونه های مختلفی هست، این گیاه ریشه های بلندی دارد و برگ‌های روشن و سفید رنگ برگ انجیری توانایی زیادی در جذب نور خورشید ندارند، و گیاه باید بیشتر از سایر گیاهان برای انجام فتوسنتز تلاش کند. پس آن را در مکان های کم نور قرار ندهید. نگهداری آن ساده است و برگ‌های بسیار زیبایی هم دارد. ستون محکم گیاه باعث شده او همیشه استوار و قائم بماند.
اگر به دنبال خرید گیاهان آپارتمانی خاص هستید، گیاه برگ انجیری میتواند گزینه‎ی خوبی باشد.

برگ انجیری زیبا

شرایط نگهداری از گیاه برگ انجیری

آبیاری

هرچه دمای محیط بیشتر باشد، نیاز برگ انجیری به آب و رطوبت بیشتر می‌شود.
کمی رطوبت برای خاک گیاه لازم است، به عبارتی دیگر بهتر است بعد از خشک شدن خاک آن را آبیاری کنید تا خیس و غرقاب نشود.
هر زمان که نیمه بالایی خاک خشک شد، آن را به خوبی آبیاری کنید. آبیاری را تا زمانی که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود ادامه داده و سپس زیر گلدانی را از هرگونه آب خالی کنید و در تابستان هم میتوانید گیاه را غبار پاشی کنید. برگهای گیاه برگ انجیری را با دستمال مرطوب تمیز نمایید و از اسپری های شیمیایی براق کننده خودداری نمایید.

رطوبت و دما

این گیاه تقریبا در هر محیطی می‌تواند رشد مناسب داشته باشد، محیط گرم و مرطوب برای این گیاه زیبا کاملا ایده آل است و در چنین شرایطی به سرعت رشد می کند. و دمای 13 درجه برای این گیاه ایده آل است. اگر می‌خواهید نگهداری از آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید می‌توانید هفته‌ای یکبار را مرطوب کنید. این کار را به کمک یک اسپری آب انجام دهید. بهترین زمان برای خیس کردن برگهای گیاهان، آغاز روز است. زیرا آب فرصت کافی برای تبخیر شدن را خواهد داشت و از بیمار شدن برگ جلوگیری خواهد شد. برگ انجیری را در نزدیکی در و یا وسایل حرارتی قرار ندهید. چون تغییر رطوبت هوا و تغییر دما باعث آسیب دیدن برگ انجیری شده و آن را ضعیف می‌کند. با درست کردن یک جزیره در زیر گلدان برگ انجیری میتوانید رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید.

نور و دما

برگ انجیری می‌تواند در هر بخشی از منزل شما به خوبی رشد کند! اگرچه آن در برابر میزان مختلف نور مقاوم است، اما برای داشتن رشدی سریع‌تر و گیاهی سالم‌تر، بهتر است آن را همواره تحت تابش غیرمستقیم خورشید قرار دهید چون نور زیاد باعث زرد شدن برگ ها و در نتیجه آسیب دیدن گیاه می‌شود. نور خیلی کم هم برای آن خوب نیست، چون باعث کند شدن رشد و یا حتی متوقف شدن آن می‌شود. برگ انجیری دوست دارد در نیم سایه باشد.دمای متعادل اتاق و نور زیاد خورشید خواسته های این گیاه از شماست.

برگ انجیری گلدان

کود دهی

برای داشتن بهترین نتیجه و اگر دوست دارید همیشه شاهد برگ های تازه و شاداب باشید، در طول بهار و تابستان ماهی یکبار به گیاه خود کود بدهید. مقدار کمی کود مایع کافی است تا رشد برگ انجیری به طور واضحی بهبود پیدا کند. نباید در زمستان به گیاه کود بدهید، برگ انجیری باید در این زمان استراحت کرده و مدتی را بدون کود سپری کند.

سمی بودن

برگ‌های این گیاه کمی برای انسانها و حیوانات خانگی سمی هستند. معمولا خوردن آنها سبب التهاب دهان و معده شده و استفراغ را به همراه خواهد داشت.
پس گیاه را دور از دسترس آن ها قرار دهید.

مشکلات گیاه

  • مشکلات قارچی : اگر گیاه شما دارای لکه‌های قهوه‌ای بر سطح برگ است، لکه‌هایی که با یک هاله زرد رنگ احاطه شده‌‌اند، شاهد نشانه‌های اولیه بیماری قارچی هستید. اگر گیاه برای مدتی طولانی در شرایط خیس و مرطوب قرار بگیرد، قارچ‌ها به آن حمله خواهند کرد. بخصوص اگر گردش هوای مناسبی در اطراف گیاه و ریشه وجود نداشته باشد. دقت کنید که گاهی اوقات این مشکل با گیاهی تازه خریداری شده همراه است، بنابراین توصیه می‌کنیم هرگز از فروشگاه‌هایی که مراقبت‌های لازم را از گیاهان خود به عمل نمی‌آورند خرید نکنید. اگر لکه‌هایی با مشخصات فوق در برگها مشاهده کردید، بهترین کار این است که تمام برگهای مبتلا را از گیاه جدا کنید. سایر برگها را نیز برای مدتی کاملا خشک نگه دارید و مواظب باشید هنگام آبیاری آنها را خیس نکنید. این دو مورد، اساسی‌ترین موارد قهوه‌ای شدن برگ انجیری هستند. اگر علت مشکل گیاه شما این موارد نبود، میزان آبیاری را چک کنید.

  • نامناسب بودن رطوبت خاک : اگر نوک برگها در حال قهوه‌ای شدن هستند، احتمالا مشکل به خاک و آبیاری باز می‌گردد. اگر خاک بیش از حد سریع خشک شود یا آبیاری به قدر کافی صورت نگیرد، شاهد قهوه‌ای شدن نوک و لبه برگهای برگ انجیری خواهید بود. هرگز اجازه ندهید تمام خاک خشک شود. آبیاری را به صورت کامل و عمقی انجام دهید، به طوری که هیچ بخشی از خاک خشک باقی نمانده باشد. این موضوع بسیار مهم است.

  • زرد شدن برگهای این گیاه : گاهی اوقات زرد شدن برگها در نتیجه آبیاری بیش از حد رخ می‌دهد. گیاه را در مکانی قرار دهید که بتواند به میزان کافی نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کرده تا خاک آن به خوبی خشک شود. همواره اجازه دهید سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید.علت دیگر، کمبود عناصر ضروری است. پس زرد شدن برگها فرصت خوبی برای کوددهی برگ انجیری است. یک کود مایع مناسب انتخاب کرده و آن را ضمن آبیاری به گیاه اضافه کنید.
  • علت پژمرده شدن : به دلیل خشکی یا خیسی بیش از حد خاک رخ می‌دهد. هر زمان که متوجه آغاز روند پژمردگی گیاه شدید، باید میزان رطوبت خاک را بسنجید. آیا کاملا خشک شده است؟ اگر بله، سریعا آن را به قدر کافی آبیاری کنید. اما اگر حس کردید برگ انجیری در حال پژمرده شدن بوده و خاکش خیلی خیس است، یعنی گیاه از پوسیدگی ریشه رنج می‌برد. اگر گلدان گیاه فاقد حفرات زه کشی متعدد باشد، ریسک ابتلای ریشه به پوسیدگی بسیار افزایش خواهد یافت. در این شرایط، گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه‌ را به خوبی بررسی کنید. آیا می‌توانید بخش پوسیده را ببینید؟ آیا خاک بویی نامطبوع دارد؟
    حال باید بخش‌های مرده ریشه را جدا کرده و تا حد ممکن خاک آنها را پاک کنید. سپس مجدد ریشه تمیز و بدون خاک را در گلدانی دیگر و خاکی تازه بکارید.

  • علت قهوه‌ای شدن برگهای برگ انجیری : اگر خاک بیش از حد سریع خشک شود یا آبیاری به قدر کافی صورت نگیرد، شاهد قهوه‌ای شدن نوک و لبه برگهای برگ انجیری خواهید بود. اگر گیاه برای مدتی طولانی در شرایط خیس و مرطوب قرار بگیرد، قارچ‌ها به آن حمله خواهند کرد. بخصوص اگر گردش هوای مناسبی در اطراف گیاه و ریشه وجود نداشته باشد.
  • برگ انجیری

خاک مناسب گل برگ انجیری :

اگر میخواهید خاک گلدان تان را عوض کنید و میخواهید بدانید فیلودندرون یا برگ انجیری چه نوع خاکی را دوست دارد به طور کلی میتوان گفت این گل خاک سبک با ph  نسبتا اسیدی ( اصطلاحا لیمونی) و غنی از مواد غذایی را میپسندد . حالا چند ترکیب خاک که برای این گل زیبا پیشنهاد شده است را به شما معرفی میکنیم:

  • خاک هلندی گزینه خوبی برای رشد ریشه های گل فیلودندرون است.
  • گفتیم این گل خاک سبک را میپسندد پس میتوانید با خیال راحت از کمپوست و خاک برگ استفاده کنید.
  • به علاوه خاک های سست و سبک مثل خاک برگ یا خاک جنگلی برای رشد فیلودندون مناسب است.

نکته: دقت کنید که اگر مشاهده کردید برگ های گلتان کوچک تر شده اند یا دندانه های خود را از دست داده اند احتمالا خاک گلدان نامناسب و از نظر مواد مغذی فقیر است .

تعویض گلدان گل برگ انجیری :

با شروع فصل رشد در هر سال ریشه های گلدان را چک کنید. اگر ریشه ها از زیر گلدان بیرون زده اند  زمان تعویض گلدان است. می توانید بجای عوض کردن گلدان فقط خاک های سطحی آن رابا خاک جدید و غنی تعویض کنید. در هنگام تعویض گلدان بهتر است از گلدانی با دو یا سه سایز بزگتر کمک بگیرید.

گلدان برگ انجیری

تمیز کردن برگ های گل برگ انجیری :

این گل دارای برگ های بزرگ و براقی است و در دکوراسیون داخلی هم بسیار پرکاربرد است . بنابراین تمیز کردن این برگ ها برای صاحبان آنها اهمیت پیدا میکند. اما دقت کنید از براق کننده های شیمیای حدالامکان استفاده نکنید چون درست است که برگ ها را براق و زیبا میکند ولی به مرور باعث بسته شدن روزنه های روی برگ میشود که برای آن مضر است .

 

تکثیر گیاه برگ انجیری

تکثیر این گل به دو روش قلمه و خواباندن ریشه درخاک انجام می شود. البته ازدیاد این گل در منزل کار اسانی نیست اما برای علاقمندان به طور خلاصه در مورد نحوه تکثیر این گیاه توضیحاتی را عرض میکنیم .

گیاه برگ انجیری

روش اول قلمه زنی : برای تکثیر برگ انجیری می توانید از روش قلمه زنی استفاده کنید.  برای قلمه و تکثیر در فصل بهار یک سر شاخه با ۲ یا ۳ برگ بالغ را انتخاب کرده و با استفاده از یک چاقوی تیز آن را برش بزنید و جدا کنید.  سپس آنرا در گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر و خاک کمپوست و یا هر خاک سبک دیگری قرار دهید.تا حد امکان قلمه را در عمق کم بکارید، به نحوی که جوانه انتهایی کاملا بیرون از خاک باقی بماند. یک میله چوبی و یا آهنی را به قلمه محکم کنید و تکیه گاهی را برای قلمه ایجاد کنید، در غیر اینصورت ممکن است قلمه بیفتد. برای تامین رطوبت قلمه ها از یک کیسه پلاستیکی مانند نایلون فریزر استفاده کنید. پس از ریشه دهی کیسه پلاستیکی را بردارید و شروع به تغذیه منظم گیاه با کود محلول در آب کنید.

روش دوم خواباندن ریشه : با روش خوابانیدن نیز میتوانید نسبت به تکثیر برگ انجیری اقدام کنید. ریشه های هوایی گیاه را در داخل گلدان دیگر قرار دهید و زمانی که گیاه جدید رشد کرد  آن را از گیاه قدیم جدا کنید.

امیدواریم از این مطلب خوشتان آمده باشد . نظراتتان را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *