معرفی کامل گیاه آشیانتوس (خر دم)

زمان مطالعه : 7 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 29 آبان 1402

اگر دوست دارید این گیاه زیبا با گل های خوش رنگ و جذابش را مهمان خانه های خود کنید و میخواهید در مورد نحوه آبیاری ، کود دهی ، نور و دما و خاک مناسب آن اطلاعات کسب کنید در این نوشته همراه ما باشید.

_همه چیز دباره ی گیاه آشیانتوس (خر دم)

این گیاه با نام علمی Aeschynanthus Speciosus است و از خانواده Gesneriaceae محسوب میشود . خاستگاه اصلی این گیاه اندونزی است. این گیاه با گل بنفشه آفریقایی هم خانواده بوده و جذابیت فوق العاده آشیاننتوس بدلیل برگ های براق و نوک تیز و چرمی آن است. اشینانتوس ساقه‌هایی بلند به طول ۹۰-۶۰ سانتیمتر دارد که گلها در انتهای آنان شکل می‌گیرد و بسیار مناسب کاشته شدن در سبدهای گل آویز است. نام دیگر این گیاه پیچ رژ لب Lipistick vine است، زیرا در انواع متداول این گیاه کاسه گل به هم پیوسته است و گل قرمز رنگ از میان آن بیرون می‌آید و تداعی کننده رژ لب خانم ها است. شیانتوس گیاهی است آویزی به ارتفاع 20-35 سانتیمتر و قطر 30-40 سانتیمتر می باشد.برگ ها نقطه ای ،بیضوی سبز رنگ به طول سه سانتیمتر به صورت گروه های سه تایی می باشد.گل ها به وسیله 4-8 برگ در بر گرفته شده و در بخش بالایی ساقه در ماه های تیر تا مهر ظاهر می گردد.گل ها به طول 7-8 سانتیمتر و کمی به سمت پایینی قرار گرفته اند .هر گل تنها چند روز دوام دارد .

گیاه آشیانتوس

چگونه از گیاه آشیانتوس یا خر دم نگهداری کنیم ؟

نور مناسب برای گیاه آشیانتوس

مکانی روشن حداقل با روزی چهار ساعت نور اما بدور از نور مستقیم آفتاب بخصوص در روزهای گرم، برای این گیاه مناسب است. نور کم محیط از گلدهی گیاه جلوگیری می‌کند و ساقه‌ها بیش از اندازه بلند و نازک و فاصله برگها بر روی ساقه‌ها افزایش می‌یابد. اگر نور محیط کم است می‌توانید از نور مصنوعی همانند لامپهای فلورسنت استفاده کنید تا گلدهی تحریک شود. نور شدید نیز مانع از گلدهی مناسب این گیاه خواهد شد. نور مستقیم نیز موجب خشکیدن و قهوه‌ای شدن برگها و ریزش آنان می‌شود. هر مقدار که نور شدید تر است سعی کنید تا گیاه آب بیشتری مصرف کند.

خاک مناسب برای گیاه آشیانتوس

این گیاه نیاز به خاک سبک با زهکش بالا دارد مخلوط شن و پیت موس محیط مناسبی را ایجاد می‌کند. کاهش رشد و گلدهی گیاهان بالغ ممکن است به دلیل کمبود مواد غذایی باشد.

آبیاری مناسب برای گیاه آشیانتوس

در فصل گرم خاک را همیشه مرطوب اما نه خیس و غرقابی نگهدارید گیاه در هوای گرم نباید خشکی ببیند. با کاهش درجه حرارت محیط بهتر است در بین دو آبیاری خاک سطح گلدان خشک شود و سپس گیاه آبیاری شود. آبیاری ۴-۳ بار در هفته در تابستان و هفته‌ای یک مرتبه در زمستان کافی است. آبیاری بیش از اندازه موجب زرد شدن و ریزش برگهای گیاه می‌شود. به گیاه مدتی کمتر آب دهید تا شاهد رشد برگهای جدید باشید سپس حجم آب را بیشتر کنید از آب ولرم استفاده کنید تا رشد بهتری داشته باشد ö اشینانتوس دارای دوره استراحت است که بعد از دوران گلدهی استراحت خود را طی می‌کند. در این زمان که موقع مناسبی نیز برای هرس می‌باشد باید حجم آب کمتری را برای گیاه استفاده کرد. زمان استراحت این گیاه تقریبا اواسط و اواخر پاییز شروع می‌شود. رطوبت هوا در روزهای گرم مهم است. در چنین شرایطی برگسار را روزانه غبارپاشی کنید. رطوبت اندک هوا موجب خشک و قهوه‌ای شدن برگها و حتی سیاه شدن و خشک شدن گلها می‌شود.

دما مناسب برای گیاه آشیانتوس

دمای ۲۹-۲۱ درجه سانتیگراد در طی روز و ۲۱-۱۸ درجه سانتیگراد در طی شب برای این گیاه مناسب است. گاهی نیز دمای ۲۴-۱۶ درجه به شکل عمومی برای این گیاه مناسب معرفی شده است. دمای محیط اطراف این گیاه نباید از ۱۶-۱۵ درجه سانتیگراد پایین‌تر بیاید. در این دما برگها حالتی افتاده می یابند. و اگر دما به ۱۰ درجه سانتگراد برسد برگها قرمز تیره می‌شوند و می‌ریزند. هوای گرم نیز موجب پژمرده شدن برگها می‌شود.

ازدیاد این گیاه به و سیله ی قلمه زدن 

ازدیاد به وسیله قلمه ها در هر زمانی از سال تهیه می شود .قلمه ها به قطعاتی به طول 10 سانتیمتر جهت رشد متوسط تهیه می شوند .سطح گلدان را با پلاستیک پوشانده و در دمای 21 درجه سانتیگراد و نور غیر مستقیم قرار داد .پس از گذشت 4-7 هفته ریشه تشکیل شده و پوشش پلاستیکی را بر داشته و در هوای مرطوب نگهدارید.

ازدیاد این گیاه به روش کاشت بذر 

از بذر آشیاننتوس نیز در تکثیر آن استفاده می‌شود. بذرها را در بستر کاشت قرار دهید اما روی آنها را نپوشانید. دمای مورد نیاز برای جوانه‌زنی بذرها ۲۴-۲۳ درجه سانتیگراد است و ۱۲-۱۰ روز زمان می‌برد تا بذرها جوانه بزنند.

خردم

نکته های قابل توجه برای نگهداری از این گیاه :

  • جهت کوددهی می‌توان در طی فصل رشد (بهار و تابستان) از کودهای با عناصر یکسان مانند سه ۲۰ یا سه ۱۸ هر دو یا چهار هفته یکبار استفاده کرد .
  • گیاه اشینانتوس سالی یک مرتبه بعد از فصل گلدهی نیاز به هرس دارد برخی از ساقه‌‌ها که خیلی بلند شده اند کوتاه می‌شوند طوری که ۱۳-۱۱ سانتیمتر از آنان باقی بماند.
  • گیاهان جوان گلدهی چندانی ندارند و باید صبر کنید تا کمی بزرگتر شوند و گلدهی آنان افزایش یابد اما گیاهی که بالغ و چند ساله است ممکن است به دلایل مختلف گلدهی اندکی داشته باشد.گلهای گیاه اشینانتوس در اواخر تابستان و اوایل پاییز شکوفا می‌شوند.
  • تعویض گلدان پس از هر دو تا سه سال صورت گیرد.ترجیحا از گلدان هایی با قطر 12-15 سانتیمتر و یا از سبد های آویزی استفاده شود .
  • غبارپاشی برای تمیز نمودن برگها کافی است،از مواد براق کننده  شیمیایی به هیچ عنوان استفاده نکنید.
  • گیاه خر دم

اگر آشیانتوس شما این مشکلات را دارد ؟

  1. گیاه در تابستان پژمرده شده است هوا خیلی گرم و گیاه خیلی تشنه است،گلدان ها را به مدت ۱۵ دقیقه به سطل یا تشت پر از اب ببرید.سپس خارج کنید،مواظب ابیاری منظم و طبق ستور باشید.
  2. برگها در زمستان سقوط میکنند هوا خیلی سرد است،گلدان ها را به محل گرمتری منتقل کنید،چنانچه در تابستان برگها سقوط نموده و گلها ظاهر نمیشوند،هوا خیلی سرد و خشک است،گیاه را به محل گرمتری منتقل نموده و ابیاری را تنظیم کنید.
  3. ساقه های گیاه دراز و منحرف هستند هوا خیلی تاریک است،گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید(در صورت نیاز افتاب مستقیم)
  4. برگها زرد رنگ و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است کنه ریز قرمز عامل ان است،با پارچه و یا اسفنج سطح زیرین برگها را تمیز کنید و با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علائم برطرف گردد،تامین رطوبت و غبارپاشی در کاهش افت موثر است.
  5. برگها خشک میشود هوا خیلی خشک است،در بهار و تابستان غبارپاشی روزانه را با اب سبک و ولرم فراموش نکنید،با ریختن اب در زیرگلدانی سنگریزه دار رطوبت دائمی و پایدار ایجاد کنید.

امیدوار هستیم که این مطلب برای شما اطلاعات مفیدی بدست آورده باشد . 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *