کاملترین %%title%%

زمان مطالعه : 0 دقیقه
زمان انتشار : 20 اسفند 1401
رز-صحرایی (1)

همه چیز درباره ی گیاه آدنیوم

گیاه آدنیوم بخاطر نحوه رشد و شکل برگها مورد بسیار مناسبی برای پرورش بن سای برای علاقه مندان این گیاه هست.

نام علمی Adenium spp  است و این گیاه از خانواده Apocynaceae است. برگهای آدنیوم پهن و چرمی هستند و تنه گیاه حالت خاص و جالبی داره. یکی از دلایل جالب بودن این گیاه کلفت و قطور بودن تنه گیاه هست. در صورت نگهداری صحیح و مراقبت اصولی این گیاه گل‌های صورتی رنگی می‌دهد که زیبایی آن را دو چندان می‌کند. آدنیوم را رز کویر نیز می‌نامند چرا که در دوره گل دهی شباهت بسیاری به بوته گل رز دارد. ساقه‌های این گیاه به یکدیگر بافته شده‌اند و زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.
از دیگر زیبایی‌های آدنیوم ساقه‌های ضخیم آن است . حتی برخی گمان می‌کنند به خاطر این ساقه‌های ضخیم این گیاه یک نوع بنسای است.

روش نگهداری از گیاه آدنیوم

آدنیوم

. خاک مناسب برای آدنیوم

این گیاه نیازمند خاکی است که رطوبت خوبی در خود حفظ کند و همچنین زهکشی بسیار مناسبی داشته باشد(البته زهکشی بسیار مهم است.).ما برای این گیاه ترکیب ماسه(۶۰%)،پرلیت درشت(۲۰%)،کود حیوانی (۵%)و خاک باغچه(۱۵%) را پیشنهاد میکنیم. در دوران رشد (اردیبهشت تا اوایل پاییز) نیاز به کود دهی در دو هفته یکبار میباشد.

. نحوه و میزان آبیاری گیاه آدنیوم

آدنیوم نیاز به آبیاری زیادی نداردفقط کافی است در هفته یک یا دو بار به طور کامل سیرآب شود(البته این امر برای محیط پر نور با نور غیرمستقیم میباشد،طبعا اگر محیط شما نور کمتری داشته باشد نیاز به آبیاری کمتری نیز دارد.)

همانطور که در بالا نیز اشاره شد از آب پاشی و غبار پاشی به برگ ها و تنه ی این گیاه خودداری کنید.مخصوصا موقع آفتاب! اینکار شما (حتی آبیاری موقع آفتاب) باعث پختن گیاه خواهد شد.

بالا گفتیم آدنیوم نیاز به آب زیادی ندارد این در حالیست که اگر آبیاری در موقع رشد کم باشد، باعث کم رشد شدن گیاه خواهد شد.پس حتما موقع خشک شدن ۲-۳ سانتی سطح خاک آبیاری را انجام دهید.

. دما مناسب برای گیاه آدنیوم

میشه گفت این گیاه نیازمند نور زیادی میباشد ولی احتمال سوختگی کناره برگ ها به هنگام نور مستقیم میباشد .بهترین مکان برای نگهداری این گیاه در منزل،جایی در پشت پنچره ی نور گیر که پرده دارد،میباشد که حداقل روزانه ۶ ساعت نورگیری داشته باشد.به هنگامی که نور کم باشد این گیاه تقریبا رشدی نخواهد داشت.

بهترین دما بین ۱۰ تا ۳۰ درجه میباشد به سرما حساس می باشد و در زیر ۱۵ درجه زرد میکنه و تا ۱۰ میتونه زنده بمونه. در بهار و تابستان میتوان در حیاط نگهداری کرد ولی در موقع سرما حتما باید داخل نگه داری شود تا گیاه یخ نزند.کمی هوای خنک مثلا شبهای ۱۷ تا ۱۸ درجه باعث گل انگیزی در عید میشه.

آدنیوم صورتی

. روش های تکثیر آدنیوم

بهترین روشی که در ایران انجام میشود کاشت بذر گیاه است که گیاهچه ها از ۲ سالگی به بعد قابلیت تولید گل دارد.

تکثیر آدنیوم

 

. گلدهی و هرس گیاه آدنیوم

گلدهی در مناطق بومی خود در اواخر زمستان تا بهار گل های شیپوری و بزرگی میدهد.البته برای گلدهی در آپارتمان حتما باید در دمای زیر ۱۰ به مدت ۲ ماه نگه داری شود تا نیاز سرمایی آدنیوم برطرف شود

هرس یکی از مسایلی که تولیدکنندگان به آن کمتر توجه میکنند همین هرس می باشد.بطوریکه گیاه به صورت تک شاخ رشد کرده و گلدهی کمی دارد ولی در صورت پینچ(چیدن جوانه انتهایی) آن چند شاخه شده وگلدهی آن افزایش میابد. همچنین میتوان گیاهان پیری که برگهای آن ریخته شده را با هرس شدید دوباره جوان کرد.در گونه هایی که با پیوند افزوده شدند با هرس شدید میشود گیاه را به گلدهی وادار نمود

. تعویض گلدان برای گیاه آدنیوم

گلدان هر دو سال یکبار در بهار با یک سایز بزگرترو حتما خاک قبلی باید به کل عوض شود و ریشه ها هم هرس شد

تعوض گلدان آدنیوم

. تغذیه مناسب جهت رشد گل آدنیوم

درطبیعت این گیاه به راحتی از مواد غذایی خاک استفاده میکند حتی در نبود مواد غذایی هم به دنبال غذا ریشه های خود را تا عمق خاک و اطراف می دواند ولی در شرایط گلدان باید درطول فصل رشد ماهی یکبار با کود کامل طبق دستور گیاه کوددهی شود در صورت کود ندادن رشد گیاه متوقف میشود . گاهی هم برگها زرد خواهند شد.توجه شود که دادن کودهای اوره یا ازت بالا باعث زشتی و لاغر شدن تنه گیاه میشه حتما از کود های فسفر و پتاس بالا بهش بدید ازت بالا باعث خوش خوراک شدن و مستعد شدن به مگس سفید میشه.

. نحوه هرس و سرزنی

از نکات کاربردی برای نگهداری و پرورش گیاه آدنیوم، هرس به موقع و سرزنی صحیح آدنیوم است. هرس باعث می‌شود گیاه ساقه قطورتر و گلدهی بهتری داشته باشد.

  1. هرس ساقه‌های آسیب دیده، بیمار و شکسته .
  2. هرس ساقه‌های نرم، آبدار و نازک .
  3. هرس شاخه‌های بلند به طوری که هم‌قد دیگر شاخه‌ها شود .
  4. هرس سرشاخه‌ها در اواخر پاییز برای گلدهی گیاه .

 

 . شرایط گلدهی آدنیوم

  • گیاه آدنیوم برای گلدهی باید بالغ باشد که بسته به نوع آن دو تا سه سال طول می‌کشد.
  • برای به گل رفتن گیاه لازم است حتما گیاه خود را به موقع (اواسط پاییز) هرس کنید و در همان فصل پاییز کوددهی نیز انجام دهید.
  • آدنیوم برای به گل افتادن نیاز به گذارندن یک دوره سرما و خواب (رکود) دارد. یعنی لازم است گیاه در طول فصل زمستان و به مدت ۲ ماه، در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد قرار گیرد. در این مدت نیاز آبی گل بسیار کم شده و هر ۳ تا ۴ هفته یک بار باید گل را آبیاری کنید و آبیاری باید در حدی باشد که فقط از خشک شدن بیش از اندازه خاک گلدان جلوگیری شود.
  • در این دوران گیاه برگ‌های خود را از دست می‌دهد و نیاز چندانی به نور خورشید ندارد. قرار دادن گلدان پشت پرده پنجره‌ای که دمای کمتر از ۱۰ دارد، برای گذارندن دوره خواب گل در آپارتمان کفایت می‌کند.

آفات این گیاه :

تار عنکبوتی، شپشک و شته از آفت های این گیاه بشمار می آیند و بیماری های قارچی نظیر لکه برگی و سفیدک پودری این گیاه را تهدید میکند.

گل آدنیوم

گونه های مهم آدنیوم کدامند ؟

ادنیوم اوبسوم : ین گونه در آفریقا یافت میشود و دارای  گل و برگ های متنوعی میباشد. گلها خود عقیم بوده پس بنابراین گیاه دگرگشن است و در گلخانه ها با مسواک یا براش آنها را دستی گرده افشانی میکنند.رایج ترین ادنیوم در بازار میباشدو   به خاطر رشد قوی و گلهای درشت خود بیشتر با گونه های دیگر هیبرید میشود.راه شناسایی گونه ی آن پررنگ بودن لبه های گلبرگ و کمرنگ شدن ان به سمت داخل گل!طوقه آدنیون که ویژگی مهم آنها است در این گونه نسبت به گونه های دیگر باریک تر بوده و پرچم های گل تا لب گلوگاه گل بیرون امده است.این گیاه در مناطق معتدل در طول سال میتواند وادار به گلدهی شود.

آدنیوم پرگل : دارای برگهای درشت و براق است این گونه درحالی که فاقد برگ است، در زمستان تا بهار گل میدهد برای گلدهی هم به سرمادهی  نیازمند است

ادنیوم سوازی: این گونه بومی کشور سوازیلند و بخشی از آفریقای جنوبی بوده وبه دلیل آب و هوای آن منطقه این گونه به هوای سرد و خاک مرطوب و پوسیدگی ریشه اداپته شده است که این ویژگی مطلوبی در این گیاهان میباشند .شناسایی این گونه از طریق رنگ جامد و یکدست گلبرگ ها و پرچم های کوتاه آن میسر است.معمولا این گونه را با گونه ی اوبسوم به خاطر ویژگیهای مطلوب هر دو گونه هیبرید میکنند که گونه ی Arizona حاصل میشود.

ادنیوم عربی: همانطور که از نام آن بر میاید بومی مناطق بیابانی شبه جزیره عربستان میباشد به همین دلیل طی تکامل خود نسبت به خشکی و گرما مقاوم شده است  و همچنین در بیابان در طول فصول گرم یک دوره دورمنسی داشته و در کل فصل رشد و سرعت رشد کوتاهی دارد به همین دلیل دارای ساقه ی کوتاه و کلفت و برگهای گوشتی تر نسبت به بقیه گونه ها است .گلهای ریز گیاه در آخر بهار هنگامی که گیاه برگهای خود را ریخته تا وارد خواب شود ظاهر میشوند.

آدنیوم سومالنس : گونه پر رشد و مناسب برای استفاده در فضای سبز در مناقطی که یخبندان وجود ندارد  .گونه ی درختچه ای و حساس به سرما از این جنس.مشخصه این گونه طوقه مخروطی شکل و رگبرگ های روشن برگ،و همچنین ارتفاع بلند گیاه و اندازه کوچک گلها نسبت به اندازه ی گیاه، خود از مشخصات این گونه هستند.

آدنیوم کریسپوم : گونه بسیار زیبا و کمیاب با برگها و گلهای پیچ و تاب دار.این زیرگونه در آینده اصلاح نژاد آدنیوم نقش پر رنگی خواهد داشت .

آدنیوم بوهمینوم : دارای برگهای پهن ،خواب زمستانی طولانی وفصل رشد کوتاه حدود ۳یا ۴ ماه! گلدهی ضعیف و در نتیجه بذر گیری ضعیف!

گل

علایق زیستی گیاه آدنیوم

فصل رشد: اواخر زمستان تا اواخر تابستان با رشد بسیار کم
فصل گلدهی: از اوایل بهار تا اواخر بهار. این گونه برعکس بقیه آدنیوم ها در زمانی که برگ دارد گل می دهد. اولین گلدهی از حدود ۱۰ سالگی شروع می شود.
فصل استراحت: بلافاصله بعد گلدهی گیاه وارد مرحله خواب می شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *