معرفی انواع گل آفتابگردان + نحوه کاشت و نگهداری آفتابگردان

زمان مطالعه : 11 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 21 آذر 1402
گل افتابگردان

 

گل آفتابگردان بومی آمریکاست و به دلیل تخمه های خوراکی اش ، گیاهی پرطرفدار در جهان است. این گل ، گیاهی چند ساله است که با یک بار کاشت آن تا چندین سال گل می دهد و ظاهر زیبایی به محیط مورد نظر می بخشد و قیمت مناسبی هم دارد و در کل گیاهی مقاوم است. گل آفتابگردان تا زمانی که بالغ نشده جهت آن با نور خورشید تغییر می کند. نام علمی این گیاه Helianthus است Helios به معنای آفتاب و Anthos به معنای گلی که جهتش با خورشید تغییر میکند.

نکته جالب در مورد گیاه آفتابگردان ، این است که فقط از جهت تخمه شکستن نباید به آن نگاه کرد این گل صبح ها به طرف شرق و غروب ها به طرف مغرب میچرخد و برای جهت یابی هم کمک میکند!

 

افتاب گردان

 

گل آفتابگردان نیاز به نور مستقیم و کامل آفتاب دارد ، برای گلدهی خوب نیاز به هوای گرم دارد و نسبت به سرما هم مقاوم است. این گیاه ریشه هایی عمیق دارد بنابراین خاک مربوط به آن باید بخوبی شخم زده شود و همچنین باید مرطوب باشد گرچه خشکی خاک را تا حد زیادی تحمل میکند

گل آفتابگردان نزدیک به 70 گونه مختلف دارد که مهم ترین آنها را بررسی خواهیم کرد

گل های آفتابگردان نور مستقیم خورشید را دوست دارند و ماههای گرم تابستان بهترین زمان برای شکوفایی آنها هستند. به دلیل ریشه های بزرگ و ساقه های طولانی آنها ، درخاک غنی از مواد مغذی بهترین رشد را دارند. رایج ترین گل آفتابگردان از گونه های آنوئوس است و به دلیل ارتفاع معمولی و رنگ زرد معروف است.

انواع مختلف گل های آفتابگردان به یک اندازه و رنگ یکسان نیستند. ما قصد داریم آن را به سه گروه برای شما تقسیم کنیم:

گل آفتابگردان بلند
آفتابگردان کوتوله
گل آفتابگردان رنگی

گل آفتابگردان بلند:

به دلیل ساقه های بلند و خشن آنها ، گل های آفتابگردان می توانند تا حد زیادی بلند شوند. این گل های آفتابگردان زیبای غول پیکر تا 16 متر ارتفاع دارند و همیشه سعی می کنند گلبرگهای پر جنب و جوش خود را به خورشید نزدیک کنند. این نوع از گل های آفتابگردان که بلندترین رشد را دارند ، معمولاً دارای ساقه های بزرگ منفرد با مراکز بزرگ قهوه ای است که به گلبرگ های زرد طلایی متصل می شوند.

پرندگان بخاطرارتفاع بلند و بذری که در مراکز آنهاست ، گل های آفتابگردان بلند را دوست دارند. با این حال ، هر چه آفتابگردان بزرگتر باشد ، مسئولیت پذیری نیز بیشتر خواهد بود ، بنابراین اگر می خواهید برای رسیدن به حداکثر ارتفاع خود ، آماده باشید که وقت و مراقبت زیادی را روی گل خود بگذرانید.

در اینجا لیستی از محبوب ترین گل های آفتابگردان بلند را مشاهده میکنید:

 

آفتابگردان آسمان خراش(Skyscraper):

گل افتابگردان

همانطور که از اسم آن مشخص است ، آفتابگردان آسمان خراش تا ارتفاع حدود 3 متر شده میکند و توسط ساقه های با دوامی که دارد به خوبی نگه داشته شده و میتواند گلبرگ هایی تا 50 سانتی متری را تولید کند

 

 

آفتابگردان ماموت روسی(Russian Mammoth):

گل آفتابگردان

 

ماموت روسی 2.7 تا 3.6 متر ارتفاع دارد و به دلیل توانایی بالا و بی دردسر برای رشد ، در بسیاری از نمایشگاه های گل و نمایشگاه های گل مورد استفاده قرار می گیرد.
گل ماموت روسی در آب و هوای مدیترانه بهترین زندگی می کند و می تواند تا اوایل آوریل تکثیر شود. دقت کنید که دانه های این نوع از گل های آفتابگردان را با گیاهان دیگر اشتباه نگیرید چرا که دانه ها بسیار بزرگ ، راه راه و رنگی هستند

 

آفتابگردان خورشید طلایی

گل افتابگردان

 

این نوع گل آفتابگردان قد بلندی دارد و با توجه به اسمش ، رنگ طلایی آن فوق العاده عمیق است. ارتفاع آن حدود حدود 1.8 متر است

 

 

آفتابگردان کوتوله:

معمولا مردم تصور میکنند که گل های آفتابگردان به علت قد بلندشان ، برای باغها مناسب نیستند. با این حال ، به دلیل افزایش این نوع گیاهان ، اکنون تعدادی گل آفتابگردان وجود دارد که به ارتفاعات تنها یک مترو حتی کوتاهتررشد می کنند! این نوع آفتابگردان ها، از نظر علمی به عنوان گل آفتابگردان کوتوله شناخته می شود ، این گیاهان دوست دارند فضاهای کوچکی مانند باغ ها را اشغال کنند.

گل آفتابگردان کوتوله مانند اعضای خانواده بلند تر از خود ، نیازهای مراقبتی کمی دارند و هنگامی که نور آفتاب کامل و مستقیم باشد ، رشد می کنند. به دلیل ساقه های کوچکتر آنها ، بذرها فقط باید 7 تا 15 سانتی متر دورتراز یکدیگر قرار بگیرند.

در اینجا دو نمونه از محبوب ترین آفتابگردان های مختلف کوتوله را مشاهده می کنید:

آفتابگردان بکاهای کوچک(Little Becka):

گل آفتابگردان

 

متوسط ارتفاع این گل آفتابگردان حدود 1 متر است . به دلیل داشتن گلبرگ های روشن نارنجی و قرمز می تواند به عنوان یک آفتابگردان دو رنگ میتوان آنها را طبقه بندی و مرتب کرد همچنین دارای شکوفه های رنگی بسیار جذاب است که می توانید از این گل های طلایی روشن و قرمز خود را در باغچه لذت ببرید و درباغ ها بسیار عالی بنظر می رسد.

آفتابگردان لبخند آفتابی(sunny smile):

گل آفتابگردان

 

ارتفاع این نوع از گل های آفتابگردان بین 30 تا 38 سانتی متر است ، بین اوایل تا اواخر تابستان بهترین زمان برای شکوفه دادن آنهاست و اندازه کوچک لبخند آفتابی ها باعث رشد بسیار آسان آنها می شود. ساقه های آنها مقاوم در برابر کودکان و حیوانات خانگی است

 

گل آفتابگردان رنگی:

درست وقتی تصور می کردید که آفتابگردان ها دیگر نمی توانند زیبایی پیدا کنند ،اما اکنون در مجموعه رنگی هم قرار می گیرند. هم اکنون می توانید رنگ های مورد علاقه خود را با هم مخلوط کرده و لکه های رنگی را به میز باغ ، پاسیو یا اتاق غذاخوری خود اضافه کنید!

در اینجا چند نمونه از محبوب ترین آفتابگردان های مختلف رنگی را مشاهده میکنید:

آفتابگردان بلوند توت فرنگی(Strawberry Blonde):

گل آفتابگردان

 

بلوند توت فرنگی چند رنگ دارد و می تواند بین قهوه ای ، قرمز ، صورتی و طلایی مختلف باشد.این نوع از گل های آفتابگردان در گلدان ها و باغ کاملا خیره کننده است .ترکیب آنها از گلهای لیمو و گل رز صورتی اطراف مرکز تاریک این گیاه تشکیل شده که ظاهری فوق العاده زیبا به آن بخشیده است و شکوفه هایی حدود 15 سانتی متری را تشکیل داده است . خاک بلوند توت فرنگی را در معرض آفتاب کامل قرار دهید. این گل تا ارتفاع 1.8 متری رشد می کند ، بنابراین حتما مکان مناسبی را انتخاب کنید تا سایر گیاهان عاشق آفتاب سایه ایجاد نکنند.

 

آفتابگردان مولین راگ(Moulin Rouge):

گل آفتابگردان

 

هیچ آفتابگردان دیگری کاملاً مطابق با رنگ بی نظیر و منحصر به فرد  مولین روژ نیست. مولین راگ ، مانند نام عجیب و غریب خود ، ظرافت گلبرگهای قرمز روشن را نشان می دهد که در نوع خودش فوق العاده به نظر می رسند.قد آن حدود 1.2 متر است و به همراه شکوفه های زیبایش جلوه خاصی به محیط مورد نظر شما می بخشد

آفتابگردان تراکوتا(Terracotta):

گل آفتابگردان

Terracotta نسبت به سایر گلهای آفتابگردان رنگی متفاوت دارد زیرا به جای رنگهای نارنجی و قرمز ، رنگ قهوه ای بیشتری روی گلبرگهای خود ایجاد می کند.
رنگ خاک رس قهوه ای که در اختیار دارد ، آن را برای نمایش های پاییز ایده آل می کند.

روش کاشت و نگهداری گل آفتابگردان:

دانه های گل آفتابگردان را به دو صورت میتوان کاشت: 1- مستقیم در زمین 2- ابتدا در گلدان و سپس انتقال آن به زمین

روش دوم مناسب تر است زیرا در این صورت گیاه قوی تر می شود و زمانی که در زمین کاشته شد ، آسیب پذیری آن کمتر می شود و خشک هم نمی شود. بعضی دانه ها ممکن است جوانه نزنند و جای آنها در زمین خالی بماند بنابرین روش دوم روش بهتر و مطمئن تری است .

اگردانه های آفتابگردان را در خاک بکارید زمان زیادی طول میکشد تا دانه ها سبز شوند پس بهتر است دانه های آفتابگردان را از دو روز قبل خیس دهیم که جوانه بزنند تا جوانه ها سریعتر بتوانند سبز شوند. بهترین زمان برای کاشت گل های آفتابگردان زمانیست که هوا گرم و بهاری شده که اردیبهشت تا خرداد زمان مناسبی است . به یاد داشته باشید، زمانی که  خاک مناسب برای گلدان های آفتابگردان را تهیه کردید خاک را حسابی آب دهید و بعد دانه ها را بکاریدو در تمام این مدت برای رشد سریعتر آن ها ، اجازه ندهید خاک خشک شود و مرتبا آبیاری نمایید. زمانی که جوانه ها سبز شدند و گل ما به ارتفاع حداقل 12 سانتی متر رسید آن را از گلدان به خاک باغچه منتقل کرده و آبیاری میکنیم در این حالت گیاه رشد چشمگیری خواهد داشت دقت کنید که از چوب یا هر نگهدارنده دیگری برای بستن آن به گل افتابگردان که آن را استوار و محکم نگه دارد و نشکند استفاده کنید . حساس ترین قسمت گل افتابگردان جوانه سر آن است که باعث رشد قد آن می شود چنانچه به هر دلیلی آسیب ببیند دیگر گل شما رشد نمیکند. برای رشد سریعتر میتوانید از کود استفاده کنید.

وقتی گل آفتابگردان به ارتفاع یک تا دو متر رسید غنچه های آن قابل مشاهده است که شروع به گل دادن میکنند. محصول گیاه (دانه های آفتابگردان) زمانی قابل برداشت است که گل و گیاه خشک شود وکمی از تخم ها را برای آفتابگردان های سال بعد نگه دارید.

گل آفتابگردان

نظرات (2)

  1. ظرافت

    مقاله بسیار مفیدی و قابل استفاده ای تهیه کرده اید. ممنون

  2. محمد اکبر

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *