معرفی انواع گیاه فیلودندرون | روش نگهداری و تکثیر فیلودندرون

زمان مطالعه : 5 دقیقه
زمان انتشار : 21 اسفند 1401
فیلودندرون

فیلودندرون ها گل های بسیار زیبایی هستند که بسیار مناسب برای شرکت ها و تزئین خانه هستند. برگ های سبز و براق این گیاه بسیار چشم گیر بوده و همچنین این گیاه از خانواده آرسا می باشد.

این گیاه دو نوع مفاوت دارد: انواع رونده و انواع غیر رونده

  فیلودندرون انواع رونده :

نوعی از فیلودندرون می باشند که برگ های آن قلبی شکل هستند و معمولا رنگ سبز پررنگ دارند. آن ها می توانند در هر مکانی به سمت بالا رشد کنند. اگر جایی برای بالا رفتن نداشته باشند، در کنار پنجره ها رشد می کنند و به دور آن می پیچند.

معمولا انواع رونده این گیاه در سبد ها و و آویز ها بیشتر استفاده می شود.

فیلو دندرون انواع غیر رونده :

این نوع از فیلودندرون ها معمولا برگ های سبز بزرگ تری دارند. آن ها به پهنای گل های رونده رشد نمی کنند و رشد این گل ها آرام تر از انواع قبلی است. فیلودندرون های غیر رونده ، برای شرکت ها نیز مناسب هستند و گل فیلودندرون قادر است که بر روی دیوار ها بالا برود و دور ستون ها بپیچد. غالباً از آنها به علت توانایی شان ، برای تمیز کردن هوا در خانه یاد میشود.

معرفی چند نمونه از گیاه فیلودندرون:

فیلودندرون scandens: یک گیاه رونده بسیار محبوب است که آن را به دلیل زیبایی ، دلبر نیز می نامند. این گیاه دارای برگ هایی به شکل قلب است

فیلودندرون erubescens: گیاهی نیرومند که دارای ساقه ها و برگ های کمی مایل به قرمز است.

فیلودندرون melanochrysum: گیاهی رونده که برگ های تیره و مخملی دارند و همچنین با پودر برنز پوشیده شده اند.

فیلودندرون rojo: این گونه غیر رونده است که کوچک و قابل کنترل باقی می ماند ؛ اما قدرت رشد خود را حفظ می کند.

فیلودندرون bipinnatifidum : این گیاه بزرگ ، غیر رونده بوده و دارای برگهایی با شکاف های عمیق است که گاهی اوقات فیلودندرون درخت توری نامیده می شود.

فیلودندرون

راهنمایی و روش نگهداری فیلودندرون :

این گیاه معمولا در مکان های گرمسیری رشد می کند. اگر شما بتوانید برای این گیاه مکانی گرمسیری شبیه سازی کنید، رشد بسیار عالی از فیلودندرون ها خواهید دید. به گرما، نور روشن و رطوبت زیادی نیاز دارند. این گیاهان معمولا رشد بسیار سریعی دارند و شما سعی کنید در مدت فصل رشد این گیاه به آن تغذیه خوبی بدهید

اگر قصد نگهداری فیلودندرون در منزل را دارید ، (فیلودندرون scandens ) یک گیاه بسیار مناسب است. این نوع از فیلودندرون ، بسیار سر سخت است و به راحتی خراب نمی شود. از بین تمام فیلودرون ها، این نوع بهترین رشد در داخل خانه را دارد. گونه های برگ مخملی ، نسبت به فیلودندرون scandens ، مقاومت کم تری دربرابر کم نوری دارند و حساس تر هستند.

خاک مناسب

خاک های غنی و زهکشی شده برای این گیاهان مناسب است ؛ چون که می توانند آب را به خوبی تخلیه کنند. اما موردی که می بایست به ان توجه داشته باشید ، مواد آلی برای این گیاه است که باید بسیار زیاد باشد. این گیاه حتی در خاک های 100 درصد نیز می تواند رشد کند.

آبیاری

سعی کنید خاک گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید. ریشه های هوایی انواع رونده را  به درون خاک فشار دهید. مرطوب نگه داشتن گیاهان در زمستان در هنگام خنک شدن هوا در محیط داخلی می تواند یک چالش باشد. شما باید از آبدهی زیاد بپرهیزید زیرا باعث پوسیدگی ریشه گیاه می شود. اگر مشاهده کردید که برگ ها در حال ریزش هستند ، می تواند به دلیل آبیاری زیاد یا کم باشد.

دما

یکی از دلایلی که فیلدوندرون در خانه خوب رشد می کند ، این است که دمای ترجیحی آن تقریبا با بازه دمایی مطلوب برای ما انسان‌ها یکسان است.
گیاه ترجیح می دهد که در روز ، در دمای 24 تا 27 درجه سانتی گراد نگهداری شود و در شب ها نیز  در دمای 13درجه به بالا باشد.
گیاه را از کنار پنجره یا دستگاه های گرمایشی و سرمایشی دور نگه دارید.

کود دهی

فیلودندرون ، گیاهی است که بسیار سریع رشد می کند و باید حتما تغذیه شود.
شما می توانید در فصل رشد هر 3-4 هفته یک بار به آن کود بدهید. یک کود محلول در آب و یا غذای گیاه چندمنظوره مایع را انتخاب کنید. آن را طبق دستور نوشته شده بر روی بسته، به گیاه اضافه کنید. بهتر است کمی آن را رقیق‌تر کنید.
در طول زمستان ، هر یک ماه و نیم به آن کود دهید. می توانید این کار را با غذای پایه و ساده گیاهان انجام دهید.

گلدان گیاه فیلودندرون

تکثیر

زمان مناسب برای تکثیر را می توانید از روی ریشه های این گیاه تشخیص دهید. اگر ریشه خیلی متراکم، سفت و توپی مانند شد ، وقت آن است که گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. گلدان جدید باید حدود 6 سانتی‌متر بزرگتر از قبلی باشد. همچنین این گلدان نباید خیلی بزرگ باشد ، چون ممکن است باعث غرق شدن ریشه شود و رشد گیاه را به کلی مختل کند.

تعویض گیاه باید در اواخر زمستان یا اوایل بهار رخ دهد  و قبل از پیدایش برگهای جدید انجام شود. اگر گیاه کوچک است ، هر 18-12 ماه یک بار و اگر گیاه بزرگ است ، هر 24-18 ماه آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید.

سمی بودن

این گیاه اگر خورده شود سمی است. پس دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری کنید.

بیماری ها و آفات

برگهای گیاه را مرتبا از نظر وجود شته‌ها ، کرم و یا تخم عنکبوت بررسی کنید. اگر نقطه مشکوکی دیدید ، آن ناحیه را به خوبی با آب بشویید و اگر مجددا تکرار شد ، مخلوطی از آب و صابون به برگها اسپری کنید. مواظب باشید این مخلوط بر روی خاک چکه نکند.

اگر فیلودندرون را در گلدان کاشته اید و در داخل خانه از آن نگهداری می‌کنید ، توصیه می‌کنیم همواره برگها را با آب بشویید تا هیچ گرد و غباری روی آنها نباشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *