معرفی انواع گل داوودی بهمراه عکس انواع داوودی

زمان مطالعه : 0 دقیقه
زمان انتشار : 20 اسفند 1401
گل داوودی

سلام خدمت مخاطبان گرامی ، مفتخر هستم تا امروز انواع گل های داوودی را برایتان معرفی کرده و اطالاعات مختصری را به شما شرح دهم . در ادامه با همراه باشید دوستان .

معرفی گل داوودی

گل داوودی یکی از گل ها زیبای دیگری است که در زمین به وجود می آیند و این گل با رنگ های مختلفی که دارد ، زیبایی هایش را دوچندان میکند . این گل زیبا برای اولین بار در زادگاهش یعنی آسیا و نقاط شمال شرق اروپا دیده شده است . این گل گیاه ملی ژاپن محسوب میشود و در کشور های آسیا و ژاپن و چین برای دفعات اولیه شناخته شده است و حدود ۲۰۰۰ سال عمر کرده است و این گل حدودا از سال ۱۷۹۸ به یک گیاه مهم در آمریکا تبدیل شد . گل داوودی قابلیت کاشت در گلدان و در فضای باز را دارد و امروزه کاشت ، نگهداری و پرورش آن در آپارتمان ها رایج شده است . این گل در تمام طول سال قادر به گلدهی است نام علم این گل Chrysanthemum است که این واژه یک واژه یونانی و ترکیبی از واژه Chrysos، به معنی طلا و واژه Anthemon به معنی گل است و  بعضی از گونه های این گل شبیه به گل کوکب هستند و این گل متعلق به خانواده ی کاسنیان است و حدود ۴۰ گونه اصلی برای آن ثبت شده است .

انواع  گل های داوودی 

فرم استاندارد  ” در این مدل گل ها درشت هستند و معمولا به صورت تک گل وجود دارند و بهترین نوع داوودی برای استفاده در گلدان  هستند و امروزه بیشتر برای صنعت گل‌های شاخه بریده کاشت می‌شود . ”

گل داوودی

فرم خوشه ای “ در این مدل از داوودی ، تعداد گل های بیشتری وجود دارد ، گل ها بسیار ریزتر هستند و به صورت بوته ‌ای ، گلبرگ ها کم پشت تر و تراکم آنها کمتر است. در تمام طول سال گل دارد و می‌توان آن را در فضای سبز شهری و باغچه‌های خانگی و یا در داخل گلدان به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش داد. رنگ این گل بسیار متنوع است و در رنگ‌های سفید، زرد، قرمز ، صورتی و ارغوانی وجود دارد و فصل گل دهی آن در پاییز و در بعضی از انواع در تابستان است. ”

گل داوودی خوشه ای

گل آذین آنمونی “ این گل شبیه به گل کم پر می باشد و تنها تفاوت آن ها در گلچه های میانی است که کشیده ، لوله ای، برجسته و بالشتک مانند می باشند و گلچه های لوله ای (مرکزی) آن می تواند هم رنگ یا دارای رنگی متفاوت از گلچه های کناری باشد. ”

گل آذین آنمونی

گل آذین منگوله ای ” این گل پر پر می باشد و توپی شکل است گل های کناری کوتاه و یکنواخت هستند و قرینه می باشند طوری که مرکز آن دیده نمی شود.”

گل داوودی منگوله ای

گل آذین تزئینی “شبیه به گونه منگوله ای آن می باشد این گونه گل داوودی دارای اندازه متوسط و بزرگ است. ”

گل داوودی سفید

عنکبوتی ” گل ها پر پر و گلچه های شعاعی لوله ای و در ردیف های خارجی بلندتر از گل های وسط طبق و کم و بیش آویزان می باشند و گلچه های داخلی به سمت بالا هستند. انتهای گلچه ها خمیده و قلاب مانند است.:

گل داوودی عنکبوتی

فوجی ” شبیه نوع عنکبوتی است ولی گلچه های شعاعی ممکن است کوتاهتر ، آویختگی آن ها کمتر و فاقد قلاب در انتهای خود باشند. ”

گل داوودی فوجی

پر مانند ” گل ها پر پر و گلچه های شعاعی لوله ای باریک است. گلچه های شعاعی خارجی کم و بیش آویزان و انواع داخلی به سمت بالا خمیده هستند. ”

گل داوودی پر مانند

قاشقی “ به نوع پر مانند شباهت دارند جز اینکه قسمت انتهایی گلچه های لوله ای باز شده و حالت قاشقی شکل پیدا کرده اند. ”

داوودی قاشقی

روش کاشت گل داوودی

گل داودی با قلمه ، تقسیم بوته و بذر زیاد می شود و روش مرسوم و متداول افزیاش با قلمه است. البته تولید گل‌های شاخه بریده روز به روز در حال گسترش است و بعضی از تولید کنندگان از این روش هم استفاده می کنند .

قلمه : به وسیله قلمه انتهایی به راحتی زیاد می شود. قلمه از ساقه های جوان به طول cm5 – ۸ تهیه می شود و در ماسه مرطوب کشت می شود. چون قلمه های بخش های میانی پایه مادری به علت عدم دریافت نور کافی ضعیف هستند. قلمه ها به طور معمول از شاخه های اطراف و جانبی پایه مادری انتخاب می شوند. بهتر است گلخانه ای که برای افزایش داودی انتخاب می شود دما، رطوبت و طول روز آن قابل تنظیم باشد. پس از کاشت قلمه ها، آن ها را در شرایط روز بلند قرار می دهند تا بوته های حاصل به حد کافی رشد نموده و تولید ساقه های طویل نمایند. سپس به شرایط روز کوتاه منتقل می شود تا گلدهی در آن ها تحریک شود.

تقسیم بوته: گـیاه داودی دستک هایی تولید کرده که به یک توده چند سـاقه ای منجر می شود و با آن می توان گیاه را زیاد کرد. معمولا در اوایل پائیز یا اوایـل بهـار انجـام می شود. در مناطقی که بهـار دیـر گرم می شود ممکن است این عمل تا اواخر بهار به تعویق افتد. معمولا اوایل بهار به اوایل پائیز ترجیح داده می شود. تقسیم بوته به دو صورت انجام می شود. یا اینکه گیاهچه های کوچک را که دارای ریشه کافی هستند جدا کرده و می کارند و توده پیر را دور می اندازند و یا اینکه کل گیاه را همراه توده پیر تقسیم کرده و می کارند.

بذر: از آنجا که داودی یک گیاه آلوگام(دگرگشن) بوده و هتروزیگوسیتی بالا دارد، افزایش با بذر فقط برای بهنژادی بکار می رود.

” برای نگهداری از گل داوودی باید این نکات را بدانید “

نور مناسب _ گل داودی در شرایط نور شدید رشد خوبی دارد و در طول تابستان گلخانه های داودی باید سایه مختصری داشته باشد ولی دیگر فصول دیگر نیاز به سایه اندازی نیست. در زمستان که شدت نور کاهش می یابد رشد داودی متوقف می شود. به طور کلی، داودی به نور کامل احتیاج دارد ولی در اواسط روز از نور مستقیم بیزار است. اگر نور کافی نباشد تعداد زیادی از غنچه ها باز نمی شوند.

رطوبت و آبیاری _خاک همیشه باید مرطوب نگهداشته شود. ولی نباید حالت غرقاب ایجاد شود. هفته ای یک بار از طریق غبار پاشی رطوبت هوا را می توان تنظیم کرد، اما رطـوبت نسبی خیلـی زیاد باعث زردی برگ ها می شود.

نیاز کودی – داوودی به مقادیر زیاد نیتروژن و پتاسیم نیاز دارد. تأمین مقادیر زیاد نیتروژن در طی هفت هفته اول رشد، بسیار حیاتی است. اگر گیاه طی این مدت دچار کمبودی گردد، حتی تأمین بعدی نیتروژن نیز نمی تواند کیفیت از دست رفته گل را جبران کند. کمبود نیتروژن به طور کلی باعث کوتاهی بوته و کوچکی برگ و کم رنگ شدن آن می شود و رنگ برگ ها سبـز روشن بوده و برگ های پایینی بـه تدریج زرد و قهوه ای شـده و می ریزند .

خاک _ مناسب‌ترین خاک برای کاشت گل داوودی در گلدان خاک لومی شنی حاصلخیز با پ هاش خنثی تا قلیایی است. همچنین ترکیبی از خاک باغچه مرغوب، خاکبرگ و کود پوسیده با نسبت مساوی نیز مناسب است. گل داوودی در خاک‌های اسیدی و جنگلی رشد خوبی نخواهد کرد، همچنین افزودن مواد آلی، تورب و یا خاکبرگ برای کاشت و نگهداری گل داوودی در گلدان لازم است.

 تعویض گلدان _ توصیه می‌شود پس از شروع فصل‌های گرم سال، حتما گلدان گل داوودی خود را عوض کنید، چرا که این گل به سرعت ریشه می‌دهد و ریشه‌ها خیلی سریع تمام قسمت‌های گلدان را در بر می‌گیرند و دیگر جایی برای رشد بیشترشان باقی نمی‌ماند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که بوته‌های داوودی شما در گلدان، ممکن است به سمت گلدهی نروند همین است که جایی برای رشد و توسعه بیشتر ندارند.

آفات و بیماری‌ها _ شته، کنه، کرم و شپشک از مهمترین آفات گل داوودی هستند و بیماری‌هایی مانند کپک، سوختگی و پوسیدگی ریشه آن را تهدید می‌کند.

هرس کردن _  برای داشتن گل‌هایی قوی‌تر بهتر است گل‌ها و برگ‌های خشک شده گیاه را حذف کنید تا باعث تقویت سایر غنچه‌ها شود، همچنین برای داشتن گل‌هایی درشت‌تر می‌توانید روی هر بوته ۳ تا ۴ شاخه انتخاب و بقیه را قطع کنید، ولی اگر دوست دارید داوودی شما پر گل‌تر باشد و ریز بودن گل‌ها برایتان مهم نیست، می‌توانید غنچه‌های کوچک را حذف نکنید.

خواص درمانی گل داوودی

دمنوش گل داوودی فاقد هرگونه کافئین است و نه تنها سموم را از بدن دفع می کند، بلکه روشنایی چشم را می افزاید. از آن جايي که گل داوودی غني از ويتامين c است، مصرف دمنوش آن در کاهش درد سينوزيت موثر است .  دمنوش آن ، تیرگی دور چشم را رفع می کند؛ اختلالات خواب را برطرف می کند؛ التهاب ریه را برطرف می کند؛ دارای خواص ضدقارچی – ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و در پاکسازی کبد موثر است.

از این گیاه زیبا و خوش آب و رنگ می‌توانید برای تزیین و روح بخشیدن به تراس و بالکن خانه خود استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم سری به باکس گل های شرمیلا بزنید.

باکس گل های داوودی

امیدوار هستیم که این مطالب راهنمای شما بوده باشد . سوالات و تجربیات خود در رابطه با طریقه پرورش و نگهداری از گل داوودی را می‌توانید از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

 

نظرات (4)

  1. علی احمدیا ن

    سلام خسته نباشید این گل آدین آنمونی فروشی دارید ممنون و قیمت

  2. علی احمدیا ن

    سلام یه گل آذین انمونی می خواستم

  3. میلاد

    سلام روز شما بخیر باشد و خسته نباشید ببخشید می خواستم بدانم چگونه‌ باید از گل داودی با رشه دار و یا بدون ریشه دار ها که از گلفروشی ها خریداری می کنیم چگونه باید نگهداری و مراقبت نمود

  4. یکدل

    سلام اگر در زمینه گلدان نشایی با کیفیت خرید تیراژ بالا و با قیمت مناسب داشتید با این شماره تماس بگیرید۰۹۱۵۷۱۱۳۱۵۱ یکدل ارسال به تمامی نقاط کشور و صادرات به کشورهای همسایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *