معرفی انواع گیاه برگ انجیری و روش نگهداری آن

زمان مطالعه : 6 دقیقه
زمان انتشار : 21 اسفند 1401
گیاه برگ انجیری

برگ انجیری:

برگ انجیری از گیاهانی است که در سال های اخیر خیلی خود را بالا کشانده و جزو گیاهان پر طرفدار است.از این گیاه معمولا برای تزئین دکوراسیون داخلی استفاده می شود.
این گیاه برگ های خیلی زیبایی دارد و بومی این گیاه متعلق به مکزیک است.
برگ انجیری گیاه مقاومی است و به نگهداری چندانی نیاز ندارد.و دارای گونه های مختلفی هست، این گیاه ریشه های بلندی دارد و برگ‌های روشن و سفید رنگ برگ انجیری توانایی زیادی در جذب نور خورشید ندارند، و گیاه باید بیشتر از سایر گیاهان برای انجام فتوسنتز تلاش کند. پس آن را در مکان های کم نور قرار ندهید. نگهداری آن ساده است و برگ‌های بسیار زیبایی هم دارد. ستون محکم گیاه باعث شده او همیشه استوار و قائم بماند.
اسم علمی این گیاه Monstera delicios ،از خانواده Araceae می‌باشد.

انواع گیاه برگ انجیری:

برگ انجیری حصیری

اگر بخواهیم به معرفی معرفی گیاه آپارتمانی برگ انجیری حصیری بپردازیم ابتدا باید از برگهای جذاب آن شروع کنیم
که دارای سوراخ هایی روی برگ ها می باشد
و همچنین هوای مرطوب و گرم را بسیار دوست دارد.

این گیاه دارای ریشه های هوایی می باشد که نیاز به تکیه گاه و تغذیه دارد.
از آنجایی که این گیاه رونده است طول این گیاه می تواند به چند متر هم برسد.
گیاه آپارتمانی برگ انجیری حصیری در آپارتمان به ندرت به گلدهی می رسد و بیشتر در زیستگاه طبیعی خود به گلدهی میرسد.

برگ انجیری فر 

برگ انجیری فر، از جنگل‌های گرمسیری و مرطوب می‌آیند. درست همان جایی که بیشتر گیاهان پهن برگ زندگی می‌کنند و با شمایل غول آسای خود فضایی خاص و جذاب می‌آفرینند. گیاه برگ انجیری فر از جمله گیاهان آپارتمانی پرطرفدار است که می‌تواند در خانه‌ها، شرکت‌ها، کلینیک‌ها، ادارات، مطب‌ها و… جای بگیرد و با زیبایی‌هایش احساسات خوشایند بسیاری را منتقل کند.

برگ انجیری فر، گل نمی‌دهد اما فرم برگ‌هایش آنقدر زیباست که خودش به تنهایی می‌تواند دکوراسیون خانه و محیط کارتان را جذاب کند و بخش زیادی از محیط را بپوشاند. برگ انجیری به‌خاطر برگ‌های پهنی که دارد می‌تواند رطوبت محیط را تامین کند و برای کسانی که مشکل تنفسی دارند و یا زیاد سرفه می‌کنند، مفید است.

برگ انچیری مینیاتوری

گیاه مینیاتوری به نور شدید  و مستقیم آفتاب حساسیت دارد و آن را نمی پسندد. گل برگ انجیری مینیاتوری دمای بسیار بالا یا پایین را به‌هیچ‌وجه دوست ندارد. هرچند که سرما را تا حدی تحمل می‌کند اما به‌هیچ‌وجه توان مقابله با یخ‌زدگی را ندارد.

برگ انجیری مینیاتوری

برگ انجیری ابلق

برگهای این گیاه پهن و دارای بریدگی‌های عمیق می‌باشد. هوای گرم و مرطوب، ایده آل آنهاست. تغییرات درجه حرارت را به راحتی می‌پذیرند. ریشه‌های هوایی آنها احتیاج به تغذیه و تکیه گاه خزه‌دار دارند.
اگر چه تا 10درجه سانتیگراد مقاومت دارد ولی کمتر از 13 درجه را دوست ندارد. در تابستان حدود 30 درجه سانتیگراد مقاومت می‌نماید. ولی در درجات بالاتر باید غبار پاشی شود.

برگ انجیری کنتیایی
یک گیاه مادر و تک برگ است . بسیار مقاوم است و در برابر سختی به خوبی طاغت می آورد.
برگ انیجیری پنجه شیری

برگ انجیری پنجه شیری سال ها محبوبیت داشته است. گیاه برگ انجیری با کمی مراقبت خیلی زود بزرگ می‌شود و برگ‌هایی بزرگ با شکاف‌های عمیق به وجود می آورد. ایجاد قیم برای این گیاه اهمیت دارد. ساقه های آن به ۷ متر و بیشتر هم می رسد.

اگر منظور آن است که گیاهی دراز با برگ‌های درشت داشته باشیم، باید به ریشه‌های هوایی گیاه توجه کنیم: یا آنها را در کمپوست گلدان فرو کنیم یا چوب خزه‌دار به کار ببریم. ایجاد نور کافی در زمستان برای این گیاه ضروری است. برگ انچیری اگر به نور کافی دسترسی نداشته باشد، برگ‌های کوچک و دمبرگ‌های باریک تولید می‌کند. در سایه، این گیاه کاملا از رشد باز می‌ایستد.

نگهداری:

نور 

برگ انجیری می‌تواند در هر بخشی از منزل شما به خوبی رشد کند! اگرچه آن در برابر میزان مختلف نور مقاوم است، اما برای داشتن رشدی سریع‌تر و گیاهی سالم‌تر، بهتر است آن را همواره تحت تابش غیرمستقیم خورشید قرار دهید چون نور زیاد باعث زرد شدن برگ ها و در نتیجه آسیب دیدن گیاه می‌شود. نور خیلی کم هم برای آن خوب نیست، چون باعث کند شدن رشد و یا حتی متوقف شدن آن می‌شود.
برگ انجیری دوست دارد در نیم سایه باشد.
دمای متعادل اتاق و نور زیاد خورشید خواسته های این گیاه از شماست.

آبیاری

هرچه دمای محیط بیشتر باشد، نیاز برگ انجیری به آب و رطوبت بیشتر می‌شود.
کمی رطوبت برای خاک گیاه لازم است، به عبارتی دیگر بهتر است بعد از خشک شدن خاک آن را آبیاری کنید تا خیس و غرقاب نشود.
هر زمان که نیمه بالایی خاک خشک شد، آن را به خوبی آبیاری کنید. آبیاری را تا زمانی که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود ادامه داده و سپس زیر گلدانی را از هرگونه آب خالی کنید و در تابستان هم میتوانید گیاه را غبار پاشی کنید.
برگهای گیاه برگ انجیری را با دستمال مرطوب تمیز نمایید و از اسپری های شیمیایی براق کننده خودداری نمایید.

رطوبت و دما

این گیاه تقریبا در هر محیطی می‌تواند رشد مناسب داشته باشد، محیط گرم و مرطوب برای این گیاه زیبا کاملا ایده آل است و در چنین شرایطی به سرعت رشد می کند. و دمای 13 درجه برای این گیاه ایده آل است.
اگر می‌خواهید نگهداری از آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید می‌توانید هفته‌ای یکبار را مرطوب کنید. این کار را به کمک یک اسپری آب انجام دهید.
بهترین زمان برای خیس کردن برگهای گیاهان، آغاز روز است. زیرا آب فرصت کافی برای تبخیر شدن را خواهد داشت و از بیمار شدن برگ جلوگیری خواهد شد.
برگ انجیری را در نزدیکی در و یا وسایل حرارتی قرار ندهید. چون تغییر رطوبت هوا و تغییر دما باعث آسیب دیدن برگ انجیری شده و آن را ضعیف می‌کند.
با درست کردن یک جزیره در زیر گلدان برگ انجیری میتوانید رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید.

کود دهی

برای داشتن بهترین نتیجه و اگر دوست دارید همیشه شاهد برگ های تازه و شاداب باشید، در طول بهار و تابستان ماهی یکبار به گیاه خود کود بدهید. مقدار کمی کود مایع کافی است تا رشد برگ انجیری به طور واضحی بهبود پیدا کند. نباید در زمستان به گیاه کود بدهید، برگ انجیری باید در این زمان استراحت کرده و مدتی را بدون کود سپری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *