علت نامگذاری گل صد تومانی به این نام چیست؟

زمان مطالعه : 0 دقیقه
زمان انتشار : 19 اسفند 1401

گل صد تومانی اصالتا چینی بوده ، نام اصلی این گل پائونیا سوفروتیکوسا چینی(paeonia suffruticosa chinese )می باشد که تا حالا 600 گونه از آن در چین شناخته شده است و این گل را میتوان یکی از نمادهای فرهنگی چین نامید.

این گل در سال 1804 میلادی توسط هنری چارلز اندروز کشف شده است. اندازه این گل نسبت به سایر گل ها بزرگتر می باشد و همین دلیل زیبایی این گل می باشد تصور کنید گلی به اندازه 20 الی 40 سانتی متر با رنگ های مخلوط سفید سرخ و قرمز و صورتی  چقدر زیبا خواهد شد.

گل صد تومانیعلت نام گذاری گل در ایران به گل صد تومانی کاملا مشخص نیست و در مورد علت نام گذاری این گل در ایران با نام  صدتومانی شایعاتی هست از جمله اینکه این گل چند دهه پیش وقتی  تازه وارد شده بود و با قیمت بسیار بالای آن زمان 100 تومان بفروش میرسید این گل را ، گل 100 تومانی نامیدند و شایعه دیگری که در این مورد می باشد که زمان  مظفرالدین شاه قاجار زمانی که به فرنگ سفر میکند یکی از باغبانان اروپایی با نام جرج پترویا همراه ایشان به ایران سفر می کنند و ریشه این گل  را به ایران می آورد در کاخ شاه می کارد زمانی که گل بزرگ شده و گل دهی می کند مظفر الدین شاه با دیدن آن تحت تاثیر زیبایی این گل شده و به باغبان مبلغ 100 تومان هدیه می دهد و اسم گل به گل صد تومانی معروف می شود.

نظرات (1)

  1. رضا اکرمی

    سلام
    آیا ارتباطی بین گل صدتومانی و گل صدبرگ وجود دارد؟

    در تصاویر که به اشتباه یا شاید هم درست هر دو یکی هستند، البته گفته میشود که گل صد تومانی به پهنای بیش از یک وجب است ولی چون در تصاویری که هست هیچ شیء شناخته شده ای کنار آنها نیست اصلا اندازه ای از آن در ذهن جای نمیگیرد. ولی شکل هر دو یکی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *