علت زرد شدن گل نرگس چیست بهمراه راه های درمان آن

زمان مطالعه : 4 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 18 آذر 1402

گل نرگس، آبياري زياد را دوست ندارد اگر در اين كار افراط كنيد، برگ‌هایش بيش از حد بزرگ شده و گل نمي‌دهد. متخصصان معتقدند اين گياه براي گل دادن بهتر است كمي خشكي ببيند. يادتان باشد در هواي سرد ماندگاري اين گل بيشتر است و دماي بالاتر سبب مي‌شود كه گل‌ها زودتر پژمرده شوند. درست است كه نرگس به هواي سرد احتياج دارد اما براي گلدهي به نور خورشيد در بعضي از ساعات روز نیاز دارد. توليدكنندگان عمده نرگس، گل‌ها را به‌طور معمول در مرحله گردن غازي، از انتهاي ساقه مي‌برند و براي فروش به بازار مي‌فرستند.

نرگس در یونان باستان

نرگس در ادبيات يونان باستان، علاوه بر زيبايي خودشيفتگي را هم به ياد مي‌آورد. با مطالعه مقاله نماد گل نرگس میتوانید با مفهوم آن بیشتر اشنا شوید. در اساطير يونان، نارسيس كه در واقع همان نرگس خودمان است، نام پسري خودشيفته بود كه از عشق چيزي نمي‌فهميد. خدايان براي تنبيه او چاره‌اي انديشيدند به اين ترتيب كه به‌طور اتفاقي باعث شدند او خود را در آب چشمه‌اي ببيند و يك دل نه صد دل عاشق تصوير خود شود. از آنجايي كه امكان وصال نداشت، روز به روز ضعيف‌تر و نحيف‌تر شد تا سرانجام جان سپرد. گفته مي‌شود كه در حوالي همان چشمه اولين گل‌هاي نرگس سر برآورده‌اند.

همه ی ما حداقل یک عدد گل آپارتمانی تو منزلمون داریم و گاهی اوقات متوجه میشیم که برگاشون داره کم کم زرد میشه و گلهای ما دیگه شادابیه قبل رو ندارن.

علت زرد شدن برگهای گل نرگس:

علت : ابیاری زیاد، رطوبت کم ، زهکشی ضعیف خاک ، دمای پایین یا فضای کم گلدان برای ریشه ها

درمان: اگر آب و هوا ناگهان تغییر کرد نباید گیاه را نزدیک بخاری قرار دهیم تا به تغییر ناگهانی واکنش دهد ، گلدان را چک کنید تا زهکشی مناسب داشته باشد و ریشه های گیاه داخل گلدان جای مناسبی داشته باشد.

علت گلهای کم نرگس و شاخ و برگ زیاد:

علت : کود نیتروژنی زیاد

درمان : بیشتر گیاهان خانگی فقط یک بار در ماه به کود نیاز دارند و در ماههای سردتر این مقدار کمتر است ، پس در مقدار کودی که به گیاه میدهیم دقت بیشتری داشته باشیم.

مشکل برگهای سوخته گل نرگس:

علت : نور شدید مستقیم.

درمان : گیاه را از مجاورت با نور شدید به محلی با نور غیر مستقیم منتقل کنید ، کوددهی زیاد سوختگی این گیاه را تشدید میکند

علت قهوه ای شدن نوک برگهای نرگس:

علت : کود یا آفت کش زیاد ،خشکی خاک، پایین بودن دما، هوای خیلی گرم ، فاسد شدن ریشه

درمان : یک بار در ماه آب کافی در بالای خاک بریزید تا نمک اضافی از آن خارج شود.

مشکل پژمرده شدن برگهای نرگس:

علت : خاک بیش از حد خیس یا بیش از حد خشک

درمان : اگر به فاسد شدن ریشه شک دارید گیاه را از گلدان دراورید و بررسی کنید در صورت عفونی شدن ریشه ها ان قسمت را ببرید وریشه ی سالم را به گلدان جدید منتقل کنید .

خالهای روی برگ نرگس نشانه چیست؟

علت : خالهای برگی قارچی

درمان : در صورت عفونی شدن گیاه باید گیاه را از گیاهان دیگر جدا کرده و برگهای عفونی آن را ببرید و برای پیشگیری از خال دار شدن برگها تهویه ی هوا بیشتر کنید یعنی فاصله بین گلدانها را افزایش دهید و از پاشیدن آب روی برگها خودداری کنید .

علت رشد قارچ پودری سفید روی شاخ و برگهای گل نرگس :

علت : کپک پودری.

درمان : تهویه هوای اطراف گلدان و قطع کردن شاخ و برگ عفونی و درصورت نیاز سمپاشی با قارچ کشها

اگر نرگس شما گل نمیدهد، حتما مقاله علت گل ندادن گل نرگس را مطالعه فرمایید.

نظرات (1)

  1. احمد

    زمین شیب دارد وفاصله شاخه هاکم است وآب سریع میرود آخرمردادآبیاری کردم هشتم دی برداشت آغازشده به نظر غنی نیست وساقه گل ّباریک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *