معرفی کامل فواید گل انگشتانه برای سلامتی

زمان مطالعه : 3 دقیقه
زمان انتشار : 22 اسفند 1401
انگشتانه

آشنایی با گل انگشتانه 

نام علمی این گیاه Digitalis sp و از خانواده Plantaginaceae می باشد. این گیاه بومی اروپا و شمال غربی آفریقا و آسیای مرکزی است.این گیاهان حدود ۲۲ گونه از نوع خود دارند که اغلب یک ساله و دو ساله هستند. این گیاهان برای سه سال نمی توان کاشت چون سال دوم پس از گلدهی از بین رفته یا کیفیت گل کم می شود، به ویژه زمانی که خاک سنگین باشد، نگهداری گیاه برای سال سوم ارزشی ندارد.

این گیاه رنگ های مختلفی در گل های خود دارد. این رنگ ها عبارت هستند از ارغوانی، سفید، زرد، صورتی و قرمز .
برگ های آن بیضی شکل و خیلی پهن بوده و سال اول به صورت طوقه ای هستند که از ۱۰ تا ۳۵ سانتی متر طول دارند و از ۵ تا ۱۲ سانتی متر عرض دارند. که رنگ برگ های آن به رنگ خاکستری مایل به سفید هستند. این برگ ها با پزر های زهاری و غده ای پوشانده شده اند که جلوه بسیار زیبایی ایجاد می کند.

گلبرگ های این گیاه به شکل مخروطی در انتهای ساقه وجود دارند. این گل ها به صورت زنگوله هستند.همچنین این گیاهان گاهی به صورت دو لب مشخص می شوند که لب پایینی کمی بلند تر از لب بالایی است. ارتفاع این بوته ها بین ۹۰ تا ۱۸۰ سانتی متر هستند.

این گیاه سمی است و برای حفاظت از کودکان کمتر در پارک ها کشت می شود و معمولا در حاشیه باغ ها کشت می شود.ولی برخی رقم های آن به عنوان گیاه گلدانی یا به عنوان گل بریدنی نیز استفاده می شود. ماده دیجیتالین که برای درمان بیماری های قلبی مصرف می شود، یک ماده قلیایی است که از برگ ای این گیاه استخراج میشود.

فواید گل انگشتانه

ادرار آور:

این گیاه در خود موادی دارد که می تواند باعث تولید ادرار شود و برای کسانی که مشکل ادرار دارند می تواند استفاده شود. البته باید توجه داشته باشید که این گیاه را زیر نطر دکتر مصرف کنید چون که گیاه سمی بوده  و می تواند آسیب پذیر باشد.

درمان نارسایی قلبی:

یکی از مهم ترین تاثیر های این گیاه درمان نارسایی قلبی است که در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان ذات الریه:

از دیگر خواص این گیاه درمان ذات الریه است. برای درمان ذات الریه از گلبرگ های آن استفاده می کنند.

گل انگشتانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *