خواص درمانی گیاه رزماری و خواص چای رزماری

زمان مطالعه : 11 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 6 آذر 1402
چای رزماری

 گیاه رزماری برای درمان سرماخوردگی

5 گرم برگ رزماری را در یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. محلول را صاف کرده و میل کنید. می‌توانید به مدت 7 روز، روزانه دو تا سه فنجان از این دم کرده میل کنید.

همچنین می‌توانید به مدت یک هفته 10 تا 20 قطره از تن تور رزماری را در یک لیوان آب حل و صبح و شب میل کنید.

اگر دچار برونشیت شده‌اید می‌توانید 1 قطره روغن گیاهی خوراکی رزماری را در یک قاشق عسل ریخته و سپس در یک دمنوش حل کرده و میل کنید. می‌توانید این کار را به مدت یک هفته، صبح و شب انجام دهید. حواستان باشد اگر علائم سرماخوردگی‌تان بیش از یک هفته طول کشید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

روغن رزماری

 فواید و کاربردهای چای رزماری

رزماری علاوه بر کاربردهای موجود در داروهای گیاهی  دارای سابقه طولانی در استفاده های آشپزی دارد و معطر است.

بوته رزماری (Rosmarinus officinalis) بومی آمریکای جنوبی و منطقه مدیترانه است.گیاه رزماری از خانواده گیاهان Lamiaceae است ، همراه با نعناع ، پونه کوهی ، بادرنجبویه و ریحان.

بسیاری از افراد از چای رزماری به دلیل طعم ، رایحه و فواید سلامتی آن لذت می برند.

در اینجا شش مزیت و کاربرد بالقوه چای رزماری برای سلامتی و همچنین تداخلات دارویی احتمالی و دستورالعمل تهیه آن آورده شده است.

1_ گیاه رزماری سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی ، ضد میکروبی و ضد التهابی

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو و التهاب محافظت می کنند ، که می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند سرطان ، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 شود.

آنتی اکسیدان ها را می توان در انواع غذاهای گیاهی مانند میوه ها ، سبزیجات و گیاهانی مانند رزماری یافت. چای رزماری همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی باشد.

از رزمارینیک به دلیل قابلیت آنتی اکسیدانی اغلب برای افزایش ماندگاری مواد غذایی فاسدشدنی بعنوان یک ماده نگهدارنده طبیعی استفاده می شود.

ترکیبات موجود در چای رزماری همچنین ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد ، که می تواند به مبارزه با عفونت کمک کند. برگ های رزماری به دلیل اثرات ضد باکتریایی و ترمیم زخم در طب سنتی استفاده می شود.

مطالعات همچنین اثرات رزمارینیک و اسید کارنوزیک بر سرطان را بررسی کرده است، این دو اسید ممکن است خاصیت ضد توموری داشته و حتی رشد سلولهای سرطانی ، سرطان پستان و پروستات ر انیز کند کنند.

خلاصه مطلب

چای رزماری حاوی ترکیباتی است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد میکروبی است. دو ترکیب مورد مطالعه در رزماری ، اسید رزمارینیک و اسید کارنوزیک هستند.

2_ گیاه رزماری ممکن است به کاهش قند خون کمک کند

در صورت عدم درمان قند خون بالا می تواند به چشم ، قلب ، کلیه ها و سیستم عصبی شما آسیب برساند. بنابراین ، بسیار مهم است که افرادی که دیابت دارند به درستی سطح قند خون خود را مدیریت کنند.

مطالعات نشان داده است كه تركیبات موجود در چای رزماری ممكن است قند خون را پایین بیاورد ، این نشان می دهد كه رزماری می تواند برنامه های بالقوه ای برای مدیریت قند خون بالا در افراد دیابتی داشته باشد.

اگرچه مطالعات روی چای رزماری به طور خاص وجود ندارد ، اما آزمایش های آزمایشگاهی و حیوانی در مورد رزماری نشان می دهد که اسید کارنوزیک و اسید رزمارینیک اثرات انسولین مانند بر قند خون دارند.

برخی مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات می توانند باعث افزایش جذب گلوکز به سلولهای عضلانی و کاهش قند خون شوند.

خلاصه مطلب

چای رزماری حاوی ترکیباتی است که با تأثیرات شبه انسولین و تقویت جذب گلوکز در سلول های عضلانی ، می تواند به کاهش سطح قند خون بالا کمک کند.

چای رزماری

3_ گیاه رزماری ممکن است روحیه و حافظه شما را بهبود بخشد

هر از گاهی تجربه استرس و اضطراب امری عادی است.

شواهد نشان می دهد که نوشیدن و استنشاق ترکیبات موجود در چای رزماری ممکن است به تقویت روحیه و بهبود حافظه کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف 500 میلی گرم رزماری خوراکی دو بار در روز به مدت 1 ماه به طور قابل توجهی سطح اضطراب را کاهش می دهد و حافظه و کیفیت خواب دانشجویان را در مقایسه با داروهای دیگر بهبود می بخشد.

مطالعه 2 ماهه دیگر در 66 کارمند صنعتی خاطرنشان کرد: کسانی که روزانه 2 قاشق چای خوری (4 گرم) رزماری در 2/3 فنجان (150 میلی لیتر) آب می نوشیدند ، در مقایسه با افرادی که چیزی نمی نوشیدند فعالیت بیشتری در کار خود را نشان دادند.

در حقیقت ، به نظر می رسد که بوی ساده رزماری مفید باشد. یک مطالعه در 20 جوان بزرگسال سالم مشاهده کرد که استنشاق رایحه رزماری به مدت 4-10 دقیقه قبل از آزمایش ذهنی باعث بهبود تمرکز ، عملکرد و خلق و خو می شود.

یک مطالعه بر روی 20 بزرگسال سالم نشان داد که استنشاق روغن رزماری باعث تحریک فعالیت مغز و بهبود خلق و خو می شود. سطح فعالیت ، فشار خون ، ضربان قلب و میزان تنفس شرکت کنندگان پس از استنشاق روغن افزایش یافت.

عصاره رزماری ممکن است با ایجاد تعادل سالم در باکتری های روده و کاهش التهاب در هیپوکامپ ، بخشی از مغز شما که با احساسات ، یادگیری و خاطرات مرتبط است ، خلق و خوی شما را بهبود بخشد.

خلاصه مطلب

ثابت شده است که مصرف و استنشاق ترکیبات رزماری باعث کاهش اضطراب ، تقویت روحیه و بهبود تمرکز و حافظه می شود. هر دو بوی و نوشیدن چای رزماری ممکن است این فواید را داشته باشد ، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

4_ رزماری ممکن است از سلامت مغز حمایت کند

برخی از مطالعات آزمایشگاهی و آزمایشگاهی حیوانات نشان داده اند که ترکیبات موجود در چای رزماری با جلوگیری از مرگ سلولهای مغز ممکن است از سلامت مغز شما محافظت کند.

تحقیقات حیوانی نشان می دهد که رزماری حتی ممکن است از بهبود در شرایطی که می تواند منجر به آسیب مغزی شود ، مانند سکته مغزی حمایت کند.

مطالعات دیگر نشان می دهد که رزماری ممکن است از اثرات منفی پیری مغز جلوگیری کند ، حتی یک اثر محافظتی در برابر بیماری های نورودژنراتیو مانند آلزایمر را نشان می دهد.

خلاصه مطلب

ترکیبات موجود در چای رزماری ممکن است از سلامت مغز شما ، هم بوییدن چای و هم نوشیدن آن در برابر آسیب و اختلال در اثر پیری و بیماری های تخریب عصبی محافظت کند.

گیاه رزماری

5_ گیاه رزماری ممکن است از بینایی و سلامت چشم محافظت کند

در حالی که مطالعات روی چای رزماری و سلامت چشم کم است ، شواهد نشان می دهد که برخی ترکیبات موجود در چای رزماری ممکن است برای چشم شما مفید باشد.

مطالعات حیوانی نشان داده است که افزودن عصاره رزماری به سایر درمان های خوراکی می تواند روند پیشرفت بیماری های چشمی وابسته به سن (ARED) را کُند، کند.

یک مطالعه افزودن عصاره رزماری به درمان های رایج مانند اکسید روی و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی ARED را بررسی کرد و دریافت که این ماده به کند شدن دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) کمک می کند  (یک بیماری شایع که بینایی را تحت تأثیر قرار می دهد).

سایر مطالعات حیوانی و تجربی نشان می دهد که اسید رزمارینیک در رزماری باعث تاخیر در شروع آب مروارید می شود ، تیرگی تدریجی چشم که منجر به کوری می شود  و شدت آب مروارید را کاهش می دهد.

بخاطر داشته باشید که در بیشتر مطالعات انجام شده در مورد رزماری و سلامت چشم از عصاره های غلیظ استفاده شده است که تعیین اینکه چای رزماری چه تاثیری دارد و همچنین میزان مصرف شما برای استفاده از این فواید را دشوار می کند.

خلاصه مطلب

چای رزماری ممکن است حاوی ترکیباتی باشد که با کاهش سرعت پیشرفت و شدت بیماری هایی مانند آب مروارید و تخریب ماکولای وابسته به سن ، می توانند از بینایی شما محافظت کنند.

چای رزماری

6_ سایر مزایا و کاربردهای بالقوه گیاه رزماری

رزماری برای بسیاری از موارد دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است.

1- ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره رزماری خطر نارسایی قلبی را به دنبال حمله قلبی کاهش می دهد.
2- رزماری ممکن است هضم را تقویت کند. از عصاره رزماری گاهی برای درمان سوء هاضمه استفاده می شود ، اما تحقیقات در مورد این استفاده فاقد است. هنوز هم تصور می شود که رزماری با ایجاد تعادل سالم در باکتری های روده و کاهش التهاب ، از هضم غذا پشتیبانی می کند.
3- رزماری ممکن است کاهش وزن را تقویت کند. یک مطالعه روی حیوانات خاطر نشان کرد که رزماری از افزایش وزن موش ها حتی در رژیم های غذایی پرچرب جلوگیری می کند.
4- چای رزماری ممکن است رشد مو را تقویت کند. برخی از افراد ادعا می کنند که استفاده از چای رزماری خانگی به عنوان محلول شستشوی مو باعث رشد مو می شود ، اما تحقیقات در این زمینه کم است. برخی مطالعات نشان می دهد که روغن یا عصاره رزماری می تواند ریزش مو را کاهش دهد اما باید روی پوست سر مالیده شود.

5- مواد مغذی موجود در رزماری به محافظت از سلول های پوست در برابر آسیب هایی که غالباً توسط خورشید و رادیکال های آزاد ایجاد می شود ، کمک می کند.

خلاصه مطلب

در حالی که شواهد محدود است ، چای رزماری ممکن است حاوی ترکیباتی باشد که به نفع قلب و سلامت دستگاه گوارش شما هستند ، از کاهش وزن پشتیبانی می کنند و حتی به درمان ریزش مو کمک می کنند. با این گفته ، تحقیقات بیشتری لازم است.

گل رزماری

تداخلات بالقوه دارویی گیاه رزماری

مانند بسیاری از گیاهان دیگر ، برخی از افراد به دلیل تداخلات دارویی بالقوه ممکن است هنگام مصرف چای رزماری احتیاط کنند.

برخی از داروهایی که بیشترین خطر تعامل منفی با چای رزماری را دارند شامل موارد زیر است:

1- داروهای ضد انعقادی ، که برای جلوگیری از لخته شدن خون با نازک شدن رگ ها  استفاده می شود.
2- مهار کننده های ACE ، که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.
3- دیورتیک ها ، که به بدن شما کمک می کند با افزایش ادرار از مایعات اضافی خلاص شود.
4- لیتیوم ، که برای درمان افسردگی جنون و سایر اختلالات بهداشت روان استفاده می شود.
5- رزماری می تواند اثرات مشابه با این داروها مانند افزایش ادرار ، اختلال در توانایی لخته شدن خون و کاهش فشار خون داشته باشد. اگر لیتیوم مصرف کنید ، اثرات ادرار آور رزماری می تواند منجر به تجمع سطح سمی لیتیوم در بدن شود.

اگر هر یک از این داروها  یا سایر داروها را برای اهداف مشابه استفاده می کنید، بهتر است قبل از افزودن چای رزماری به رژیم غذایی با ارائه دهنده خدمات بهداشتی صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *