بهترین ترکیب خاک برای گیاهان آپارتمانی چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 21 آذر 1402

خاک یکی از اصلی ترین نیاز های گیاه است که باید با به میل گیاه باشد. شاید برای شما هم سوال باشد که این گیاه آپارتمانی به چه نوع خاکی نیاز دارد و در چه خاکی می تواند رشد خوبی داشته باشد.

خاک گیاهان آپارتمانی

1- اولین نکته ای که باید رعایت کنید ، میزان زهکشی خاک است. شما باید دقت داشته باشید که خاک گیاهان آپارتمانی ، زهکشی بالایی داشته باشد و گیاه از خاکی سبک برخوردار باشد تا بتواند آب را به خوبی از خود عبور دهد
نکته: خاک را به قدری سبک نکنید که ریشه در آن نایستد.
زهکشی بالا یعنی اینکه آب بتواند به خوبی در خاک حرکت کند و گیاه به راحتی نفس بکشد. اگر از خاک سنگین استفاده کنید ، راه های تنفس گیاه بسته می شود.

2- با توجه به نوع گیاه ، مواد مغذی به اندازه کافی در خاک آن وجود داشته باشد. همچنین از میکروارگانیسم ها هم حمایت کرده و مواد غذایی و عناصر مغذی که برای رشد و سلامت گیاهان آپارتمانی ضروری است را هم حفظ کند. به طور کلی اغلب افراد برای خاک گلدان گیاهان خانگی خود ، از پیت ماس یا ورمی کمپوست استفاده می کنند. این ترکیبات برای گیاهان خانگی ضروری هستند و اگر مواد دیگری به آن اضافه شوند ، به تقویت و رشد بهتر گیاهان کمک می کنند.

خاک گیاه

از کجا بفهمیم چه خاکی مناسب است؟

ابتدا کمی از خاک را بردارید و در مشت خود جای دهید. سپس مشت خود را محکم ببندید. بعد از 3 ثانیه مشت خود را باز کنید. دو حالت برای خاک پیش می آید ، اگر خاک مچاله شده بود و چسبیده بود یعنی زهکشی خاک زیاد است. اما اگر خاک پاشیده شد و در جایی ثابت نماند نتیجه نشان می دهد که خاک زهکشی زیادی ئدارد و مقدار رس آن کم است. سعی کنید خاکی را انتخاب کنید که در دستتان مچاله نشود.

خاک استفاده شده به چه عواملی بستگی دارد؟

خاک گیاه بستگی به اندازه گیاه و شرایط محیطی دارد. اگر خاک شما خیلی سبک باشد با آبیاری زیاد تمام مواد غذایی آن از بین می رود. اما اگر خاک گلدان سنگین باشد آب به خوبی نمیتواند از آن عبور کند و برای گیاه مشکلاتی را ایجاد می کند.

بعضی از گیاهان آپارتمانی مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت ها به خاک سبک‌تری نیاز دارند ؛ زیرا در برابر رطوبت حساس می‌باشند. به طور کلی مخلوط خاک مناسب گیاهان آپارتمانی باید دارای ساختاری باشد که آب بتواند به راحتی در آن نفوذ کند و تخلخل خاک در وضعیتی باشد که آب اضافی را خارج کند تا به ریشه گیاه صدمه نزند و باعث خفگی آن نشود. از طرفی بر اثر آبیاری‌های پی در پی متراکم و سطح خاک سفت نشود.

چه ترکیباتی برای خاک ها وجود دارد؟

  • کوکوپیت: 

این خاک  محصول جانبی نارگیل می باشد. در واقع الیاف دور میوه نارگیل است که خرد می شود و در بستر کشت مورد استفاده قرار می گیرد. این خاک مواد مغذی زیادی دارد و از دوام بیشتری برخوردار می باشد. همچنین این خاک کمی گران تر از هم نوع های خود و PH آن خنثی است.

  • پیت ماس اسفاگنوم:

این خاک در نتیجه تجزیه اسفاگنوم در باتلاق ها شکل می گیرد. خاک پیت ماس اسفاگنوم ، بسیار سبک است و در آن هوا به خوبی جابه جا می شود. پیت ماس کمی اسیدی است و سعی کنید از گیاهانی استفاده نکنید که در آن اسید موجود است. اگر هم از گیاهانی استفاده می کنید که خاک اسیدی را دوست ندارند ، می توانید به آن کمی آهک اضافه کنید.

  • پرلیت:

پرلیت از گدازه های آتشفشانی حاصل می شود. این ذرات تحت دمای بالا منبسط می شوند و مانند گلوله های کوچک، سفید و فوم مانند هستند. پرلیت یک بستر خیلی سبک و استریل است که شما می توانید برای افزایش تخلخل به خاک گلدان اضافه کنید و تهویه خاک گلدان خود را افزایش دهید. پرلیت پی اچ خنثی دارد.

  • ورمی کولایت :

ورمی کولایت از مواد معدنی حاصل می شود که این مواد معدنی تحت تاثیر دمای بالا قرار می گیرند و منبسط می شوند. در نتیجه انبساط بسیار سبک است و به دلیل این که تحت دمای بالا قرار گرفته است ، استریل می باشد. ورمی کولایت می تواند کلسیم و مواد معدنی به خاک بدهد و ظرفیت خاک را بیشتر کند.

خاک

ترکیب مناسب گیاهان آپارتمانی:

  • ۲ گالن پیت ماس اسفاگنوم یا کوکوپیت
  • ۱/۵ گالن پرلیت
  • ۲ فنجان شن و ماسه درشت
  • ۳ قاشق آهک در صورت استفاده از پیت ماس
  • ۲ قاشق کود آلی گرانوله

ترکیب دست ساز برای گیاهان آپارتمانی:

اگر امکان استفاده از ترکیباتی که در بالا ذکر شد را ندارید ، بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی در حالت معمولی استفاده از ترکیب چهار عنصر طبیعی به نسبت های درست است. این چهار عنصر ترکیب یک به چهار ماسه، خاک برگ، خاک باغچه الک شده و کود حیوانی کاملا پوسیده می باشد. این ترکیب بهترین حالت نگهدارندگی آب، بهترین زهکشی آب و منبع تغذیه گیاه و همچنین شرایطی درست برای تنفس ریشه گیاه را دارا می باشد.

خاک دستساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *