آیا خاک رس برای گلدان مناسب است؟ | خاک رس را بشناسید

زمان مطالعه : 2 دقیقه
زمان انتشار : 25 اسفند 1401

خاک رس چه نوع خاکی است؟

برای درک درست از اینکه خاک رس چیست ، در ابتدا باید ساختار این خاک را بشناسیم. این خاک از کانی های طبیعی آگلومره تشکیل شده است. در دسته بندی خاک ها ، این خاک جز خاک های ریز دانه دسته بندی می شود. طبق تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده (USGS) ، بیشتر مواد معدنی رس در جایی تشکیل می شوند که سنگ های خاک رس در تماس با آب، هوا یا بخار قرار بگیرند. این خاک کاربردهای فراوانی به خصوص در ساختمان سازی دارد . خاک رس از ارزان ترین و چسباننده ترین مصالح ساختمانی شناخته شده  مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است.

به طور کلی مواد معدنی رسی ، پیوستگی زیادی با  آب دارند. خاک رس در بعضی از موارد هنگامی که در معرض رطوبت و آب قرار می گیرد ، متورم می شود و ضخامت آن افزایش یافته و به طور معمول دو برابر می شود. این خاصیت سبب شده که رس قابلیت نگهداری آب بیشتری نسبت به دیگر مصالح داشته باشد. قابلیت نگهداری آب در بافت رس و تخلیه ی این رطوبت به صورت آهسته ، سبب پوسیدگی ریشه ی گیاهان در خاک می شود .

آیا خاک رس برای گلدان مناسب است

اینکه خاک رس برای گلدان مناسب باشد ، بستگی به نوع گیاه شما دارد. بعضی از گیاهان نیاز به زهکشی بالایی دارند و بایستی آب را به خوبی از خود عبور دهند. اما از آنجا که خاک رس خاکی بسیار سفت است و آب به سختی از آن عبور می کند ، این خاک برای گیاهانی که به زهکشی بالا نیاز دارند مناسب نیست و شما باید سعی کنید برای این گیاهان خاکی سبک تر تهیه کرده تا بتوانند به خوبی رشد کنند.

برخی از گیاهان نیاز به زهکشی بالا ندارند و برای اینکه رشد خوبی داشته باشند ، باید آب را درون خود نگه دارند. برای این گیاهان می توان از خاک رس استفاده کرد.

ابتدا باید نوع گیاه خود را مشخص کنید. بعد از آن خاک مورد نیاز گیاه خود را فراهم نمایید.

گیاهانی که در خاک رس به خوبی رشد می کنند:

چمن چشمه،گیاه فنجان، چاودار وحشی کانادایی و گیاه قطب نما

گیاهانی که نمیتوانند در خاک رس رشد کنند:

گیاهانی که نتوانند در خاک رس رشد کنند بسیار زیاد هستند و اکثر گیاهانی که می شناسید نمی توانند در خاک رس رشد کنند.

خاک رس

شما می توانید نظرات خود را در پایین این صفحه برای ما ارسال نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *