گل زنبق نماد چیست و نحوه نگهداری آن

زمان مطالعه : 0 دقیقه
زمان انتشار : 19 اسفند 1401

تاریخچه گل زنبق

گل زنبق از زمان‌های گذشته  اشرافیت در کشور یونان شناسایی شده است. الهه کشور یونان از این گل به عنوان یک نماد ارتباطی میان آسمان و زمین یاد کرده است. در اساطیر یونان، این گل نمادی از رنگین کمان بود است.
نام رومی این گل، لیلیوم و نام یونانی اش، لیریون است. در افسانه‌ها گفته شده که زنبق، از اشک‌های حوا زمانی که متوجه بارداری خود شد و از بهشت بیرون رانده شد به وجود آمده است.
پادشاهان یونانی، تاج خودشان را با اشکالی از گل زنبق زینت می‌بخشیدند و شاخه‌های بریده شده  آن را به همدیگر کادو می‌دادند. در دین زرتشت نیز این گل جایگاه ویژه‌ای دارد.
در اشعار فارسی نیز از زنبق بسیارصحبت شده است که این امر می‌تواند بیانگر منزلت این گیاه در بین ایرانیان باشد

گل زنبق نماد زیبایی و پاکی است

با توجه به این که گل زنبق ظاهری زیبا و عطر بسیار خوشی دارد، همچنین نگهداری آن  دشوار نیست، تعداد زیای از افراد تمایل دارند که این گل را در گلدان خانه خودشان نگهداری کنند. این گل از 270 تا 300 نوع مختلف دارد و ارتفاع آن هم به 60 سانت هم می‌رسد. این گل در زمستان، به بار می‌نشیند و دارای گونه‌ها و رنگ‌های مختلفی است.
در رابطه با این موضوع که نماد گل زنبق چیست؟ باید گفت: گلبرگ‌های ظریف و زیبای گل زنبق، نمادی از شجاعت، ایمان عقل و دانایی و حکمت است که البته این موضوع برای زنبق بنفش و آبی مطرح است.

شرایط مراقبت از گل زنبق

زنبق ها به آفتاب کامل یا نیمه کامل احتیاج دارند. اگر در گلدان کاشته شوند، باید گلدان را پشت پنجره نور گیر یا داخل گلخانه قرار دهیم. در طول زمستان جوانه های گل زنبق هلندی تحت شرایط نور کم روز های کوتاه نابالغ میمانند

عوارض و درمان گل زنبق

ظاهر شدن لکه های زرد مایل به قهوه ای بر روی گلبرگ های که این عرضه به دلیل وجود قارچ اسکلروتینیا می باشد. برای درمان این عارضه از قارچ کش استفاده بکنید در صورتی که درمان نشود تعداد لکه ها افزایش می یابد و تمام سطح گلبرگ ها آلوده می شود و گیاه به مرور زمان از بین می رود.

اگر مشاهده کردید که گلبرگ های گیاه در حال خشک هستند و  فرم سوخته ای به خود می گیرند  به دلیل وجود بوتریتیس می باشد. آبیاری بیش از حد و تهویه نا مناسب باعث بوجود آمدن چنین شرایطی می شود. روش درمان: شرایط را برای گیاه مناسب کنید و سعی نمایید گیاه در محیطی با تهویه مناسب قرار گیرد. توجه کنید که آبیاری را به روش  قطره ای انجام ندهید .

اگر متوجه شدید ریشه های گیاه شما  پوسیده است به دلیل وجود  جانور و یا قارچی است که از ریشه تغذیه می نماید. بهترین روش درمان این است که قبل از کاشت، خاک را با متیل بروماید ضد عفونی نمایید. و همچنین جهت درمان می توانید از سم های قارچ کش استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *