چگونه از گیاهمان در فصل زمستان نگهداری کنیم

زمان مطالعه : 0 دقیقه
زمان انتشار : 21 اسفند 1401
گل

سلام خدمت همراهان گرامی سایت شرمیلا امروز می خواهیم در رابطه با یک معضل مهم در فصل زمستان با شما صحبت کنیم . همه ی ما در این فصل به دنبال کود یا تعویض گلدان هستیم تا بتوانیم گیاهانمان را به حالت رشد دوباره برگردانیم اما واقعیت این است که در این فصل اکثر گیاهان به خزان کردن مشغولند و طبیعی است که برگ هایشان خشک و زرد شود اما یک سری راه حل وجود دارند تا باعث میشود از خشک شدن و خراب شدن کامل گیاه محافظت شود . با ما در ادامه همراه باشید .

گیف

گلدان های زیبا

نگهداری از گل ها در فصل زمستان و سرما

با کوتاه‌تر شدن روزها و سردتر شدن شب‌ها، بی‌شک وقت آن رسیده است تا گل و گیاهان ما را از تعطیلات تابستانی بیرون بیاوریم و آن‌ها را شر روزها و شب‌های سرد سال حفظ کنیم. شاید در نگاه اول این کار بسیار ساده باشد، شما گلدان را به همراه گل به داخل ساختمان و یا یک مکان گرم‌تر انتقال می‌دهید. اما هارولد تیلور که یک باغبان حرفه ای است می‌گوید:«نگهداری از گل‌ها و گیاهان در یک فضای باز تابستان و با فضای معمولا بسته روزهای سرد سال بسیار تفاوت دارد.» در ادامه این مطلب نکاتی را به شما یادآور می‌شویم که با پیروی از آن می‌توانید تا رسیدن فصل گرما گیاهان‌تان را سالم و زنده نگه دارید و همچنین از مراقبت آن‌ها در یک فضای بسته نهایت لذت را ببرید.

زمستان

بهترین زمان جابه‌جایی گل‌ها

از آنجایی که میزان کاهش دما در سراسر کشور متفاوت است، در نتیجه زمان جابه جایی گل‌ها و گیاهان به یک محیط گرمتر نیز متفاوت خواهد بود. هارولد تیلور در این باره می‌گوید:«بهترین زمان برای جابجایی گل ها زمانی است که دمای هوا به زیر ۶۰ درجه فارنهایت و یا تقریبا ۱۵ درجه سانتیگراد برسد. این زمان بهترین موقع برای جابجایی گل‌ها و گیاهان خواهد بود تا از سرمای بیرون آسیب نبینند.»

گل ها

اولویت بندی گیاهان در جابه جایی و نگهداری

قبل از اینکه گیاهان را جابه‌جا کنید، باید اولویت بندی کنید تا اول کدام گیاه را وارد منزل کنید. در ضمن باید توجه داشته باشید، وقتی که گیاهی را وارد منزل می‌کنید، میزان رطوبت و مقدار نوری که به آن می‌رسد، کم می‌شود. شما باید دقت کنید که گیاهان‌تان با چنین تغییراتی می‌توانند سازگاری داشته باشند. سلامت گیاه به مواردی که گفته شد، مربوط می‌شود. علاوه بر این موارد شما باید کودهای مخصوصی نیز، برایشان در نظر بگیرید. تا میزان مواد مغذی‌ای که برای ادامه حیات نیاز دارند در دسترس‌شان باشد. یادتان نرود برخی گیاهان ممکن است، درون فضای بسته به انواع بیماری‌ها و قارچ‌ها مبتلا شوند. چنین مواردی را حتما در نظر داشته باشد.

اولویت انتقال گیاهان با آن‌هایی است که از سلامت بیشتری برخوردار هستند. اگر می‌بینید برخی از گیاهان‌تان بیش از اندازه رشد کرده‌اند، بهترین زمان برای جدا کردن قسمت‌هایی از گیاه به یک گلدان جدید است. تیلور توصیه می‌کند که خاک گلدان‌های جدیدتان حتما غنی از خاک‌های مقوی برای گیاه جدیدتان باشد. این گلدان‌ها باید داری سوراخ‌های زهکشی باشند تا از تجمع آب درون گلدان که بعضا در روزهای سرد، باعث پوسیده شدن ریشه‌ها ‌می‌شود جلوگیری کند. در ضمن حتما برای زیر گلدان‌های‌تان ظرف پلاستیکی قرار دهید تا محیط داخلی خانه‌تان پس از آبیاری گل‌ها و گیاهان خیس نشود.

محیطی را که قرار است گل هارا در آن قرار دهید آماده کنید

اولین کار برای جابه‌جایی گلدان‌ها این است؛ محیطی را که قرار است آن‌ها را در آن قرار دهید، خوب بررسی کنید. شما باید گلدان‌های‌تان را از لحاظ وجود قارچ، علف‌های هرز و دیگر موارد این چنینی خوب بررسی کنید. در ضمن خاک گلدان را نیز خوب نگاه کنید، اگر از حاصل‌خیزی خوبی برخوردار نباشد، سعی کنید با احتیاط تمام خاکش را عوض کنید. دیده شده است که مورچه‌ها، حلزون‌ها، کرم‌های خاکی و برخی دیگر از حشرات که ممکن است باعث آلوده شدن محیط داخلی خانه شوند به همراه گلدان به داخل خانه برده می‌شوند.

سعی کنید لای برگ‌ها و داخل گلدان‌های بزرگ را به خوبی بازرسی کنید تا قبل از ورود به داخل منزل این گونه موجودات مزاحم را از آن‌ها جدا کرده باشد. شما همچنین باید به شکل ظاهری گلدان‌ها نیز توجه خاصی داشته باشید، چرا که این گلدان‌ها قرار است، درون خانه شما قرار بگیرند. از این رو کثیف و یا زشت بودن آن‌ها می‌تواند روی طراحی داخلی خانه‌تان تاثیر گذار بوده و جلوه زشتی به نمای داخلی منزلتان بدهد. سعی کنید مقداری سفید کننده ضعیف را پس از شستن گلدان‌ها به کمک یک تکه پارچه به حاشیه گلدان‌ها بمالید، تا جرم روی‌شان برطرف شود. دقت کنید که به هیچ عنوان حتی قطره‌ای از سفید کننده داخل گلدان نرود. چرا که می‌توانید به گل و یا گیاه‌تان آسیب جدی وارد کند. شما حتی می‌توانید گلدان‌های‌تان را درون یک وان آب قرار دهید و به آرامی با یک پارچه و یا اسفنج، کناره‌های گلدان‌ها را تمیز کنید و پس از خشک کردن آن را سر جایی که از قبل آماده کرده‌اید، قرار دهید.

نگهداری-کاکتوس_ها-در-زمستان

چگونه از شر حشرات گیاه خوار راحت شویم

اگر می‌خواهید از شر حشرات درون خاک راحت شوید، انتهای سوراخ‌‎های گلدان را به نحوی مسدود کنید. سپس درون گلدان آب بریزید تا سر ریز شود. با این روش حشرات برای رسیدن به هوا مجبور می‌شوند از گلدان خارج شوند. با این روش می‌توانید به راحتی گلدان‌های‌تان را از وجود حشرات مزاحم پاک کنید. البته پس از ریختن آب و لبریز شدن آن ۱۵ دقیقه صبر کنید تا این روش کارایی خود را نشان دهد. اگر ریشه گیاه‌تان به صورتی است که بتوان آن را به همراه ریشه از گلدان جدا کرد شما می‌توانید گلدان‌ها را با این روش بدون هیچ گونه محدودیتی به خوبی تمیز کنید. سپس بعد از خشک کردن گل و یا گیاه‌تان را با احتیاط دورن آن قرار دهید. یادتان نرود اگر احساس می‌کنید که گلدان فعلی فضای کافی برای ریشه گیاه شما ندارد، می‌توانید از یک گلدان بزرگ‌تر استفاده کنید.

محل قرار گرفتن گلدان ها

تصمیم بگیرید که هر کدام‌شان را در کجای منزل قرار دهید. برای مثال گیاهی که به آفتاب بیشتری نیاز دارد را در کنار پنجره جنوبی ساختمان قرار دهید و همچنین گیاهانی که به نور کمتری نیاز دارند را می‌تواند در کنار پنجره‌های شرقی و غربی ساختمان‌تان قرار دهید. یکی دیگر از پیشنهادها در این زمینه برای خانه‌هایی که از نور کافی برخوردار نیستند، این است که از چراغ‌هایی که برای همین منظور طراحی و ساخته شده‌اند، بهره ببرید. استفاده از این چراغ‌ها، برای مکان‌های تاریک خانه بسیار مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید که گلدان‌ها را در محل پر رفت و آمد منزل قرار ندهید، چرا که این امر ممکن است باعث آسیب دیدگی شاخ و برگ آن‌ها شود و همچنین گلدان‌ها را در کنار در و یا پنجره‌ای که احتمال باز و بسته کردن آن‌ها زیاد است، قرار ندهید تا هر بار مجبور نباشید برای باز و بسته کردن در یا پنجره موقعیت گلدان را تغییر دهید. از یاد نبرید گیاهان نیز از جابجایی زیاد ممکن است دچار شوک شوند و این شوک به گیاه ضرر می‌رساند و سلامتی آن را با خطر مواجه می‌کند.

در میزان آبیاری دقت کنید

گلدان‌ها در فصل تابستان با توجه به گرمای هوا و تبخیر شدن شدید آب به آبیاری بیشتری نسبت به بقیه فصول سال نیاز دارند. حال وقتی همین گیاهان را در فصل سرما وارد خانه می‌کنیم، مطمئنا به آب کمتری نیاز دارند. یکی از نشانه‌های مهم اینکه گیاه باید آبیاری شود؛ خشک و یا نم‌دار بودن خاک گلدان‌ها است. هرگاه احساس کردید که خاک گلدان‌تان خشک شده است، این بدان معنی است که وقت آبیاری آن‌ها فرا رسیده است. توجه داشته باشید، آبیاری بیش از حد گیاهان در فصول و روزهای سرد سال باعث پوسیده شدن ریشه و در نتیجه مرگ گیاهان می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که کاکتوس‌ها نیاز به آب خیلی کمتری نسبت به گیاهان شاخ و برگ‌دار دارند.

گلدان پایه دار

نور مناسب گیاهان

نور داخل اتاق از فضای بیرون کمتر است از این رو وقتی گیاهان‌تان را وارد خانه می‌کنید با نور کمتری روبه رو می‌شوند و این کار ممکن است باعث شوک در گیاه شود. برای جلوگیری باید ابتدا گیاهانی که به نور بیشتری دارد، در کنار پنجره قرار دهید. یادتان نرود شوکه شدن گیاه ممکن است با زرد شدن و ریختن برگ‌‎های گیاه همراه شود.

اگر گل شما آسیب دید

اگر گل و یا گیاه شما دچار آسیب و یا بیماری شده است، در اولین فرصت آن را از بقیه گلدان‌ها جدا کنید. سپس گل بیمار خود به روش اصولی درمان کنید. این کار از گسترش بیماری بین دیگر گلدان‌ها جلوگیری می‌کند و در ضمن باعث می‌شود شما میزان مراقبت از گیاه آسیب دیده را بیشتر کنید. نهایتا پس از برطرف شدن بیماری گل و یا گیاه مربط، می‌توانید آن را در کنار بقیه گلدان‌های خود قرار دهید.

 

امیوار هستیم این مطلب برای شما مفید واقع باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *