تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان و گلها

زمان مطالعه : 0 دقیقه
زمان انتشار : 20 اسفند 1401
موسیقی برای گل

 

 همه ما شنیده ایم که پخش موسیقی برای گیاهان به رشد سریع آنها کمک می کند. بنابراین آیا موسیقی می تواند سرعت رشد گیاه را تسریع کند ، یا این فقط یک افسانه است؟  آیا گیاهان واقعا می توانند صداها را بشنوند؟

آیا آنها در واقع موسیقی را دوست دارند؟

شاید در نظر گرفتن اینکه گیاهان هم احساسات دارند ، برای عده ای قابل درک نباشد. طبق مطالعات و تحقیقاتی که انجام شده ، عده ای معتقد هستند که گل و گیاهان در مقابل صدا ها واکنش نشان می دهند و عده ای دیگر  مخالف این عقیده هستند. در ادامه با نظر متخصصان درخصوص تأثیر موسیقی بر رشد گیاهان آشنا می شوید.

آیا موسیقی می تواند رشد گیاه را تسریع کند؟

باور کنید یا نه ، مطالعات متعددی نشان داده اند که پخش موسیقی برای گیاهان واقعاً رشد سریعتر و سالم تری را بهمراه دارد.  همانطور که از نتایج مطالعات مشخص است ، گیاهان نیز مانند انسان ها می توانند بشنوند و به صدا ها ، واکنش نشان دهند. بدین ترتیب ، حواستان به تاثیر موسیقی بر رشد گل و گیاهان خود باشد و آن را نادیده نگیرید. با این حال بیش از حد از موسیقی استفاده نکنید.

در سال 1962 ، یک گیاه شناس هندی چندین آزمایش در مورد موسیقی و رشد گیاه انجام داد. وی دریافت که بعضی از گیاهان هنگام قرار گرفتن در معرض موسیقی ، با رشد قابل توجهی بیشتر، رشد 20 درصدی بیشتری دارند. او هنگام پخش موسیقی از طریق بلندگوهایی که در اطراف مزرعه قرار داشتند ، نتایج مشابهی را برای محصولات کشاورزی مانند بادام زمینی ، برنج و تنباکو یافت.

یک فردی که صاحب گلخانه ای بود ، چندین نوع گیاه و موسیقی های مختلف را آزمایش کرد. وی تشخیص داد گیاهانی که به موسیقی راک گوش می دهند ، به سرعت خراب می شوند و طی دو هفته از بین می روند ؛ در حالی که گیاهان وقتی در معرض موسیقی کلاسیک قرار می گیرند رشد خوبی دارند.

محققی نسبت به واکنش مثبت گیاهان به موسیقی تردید داشت ، بنابراین به چند آزمایش گلخانه ای بسیار کنترل شده روی آورد. با کمال تعجب ، او دریافت که گیاهانی مانند سویا و ذرت که در معرض موسیقی قرار داشتند ، ضخیم تر و سبزتر هستند و عملکرد قابل توجه بیشتری دارند.

موسیقی برای گل

 

چگونه موسیقی بر رشد گیاه تأثیر می گذارد؟

وقتی نوبت به درک تأثیرات موسیقی بر رشد گیاه می رسد ، به نظر می رسد که بیشتر به “اصوات” موسیقی مربوط نمی شود ، بلکه بیشتر مربوط به ارتعاشات ایجاد شده توسط امواج صوتی است.

به زبان ساده ، ارتعاشات باعث ایجاد حرکت در سلولهای گیاه می شوند ، که گیاه را تحریک می کند تا مواد مغذی بیشتری تولید کند. اگر گیاهان به موسیقی راک واکنش خوبی نشان نمی دهند ، به این دلیل نیست که آنها موسیقی کلاسیک را بیشتر دوست دارند ؛ بلکه ارتعاشات حاصل از موسیقی راک ، فشار بیشتری ایجاد می کند که برای رشد گیاه مناسب نیست.

اگر میزان صدا یا فرکانس خیلی زیاد باشد ، می تواند اثرات منفی نیز بر روی گیاهان مورد علاقه شما بگذارد. اثری که هنوز کاملا بر اساس بازو بسته شدن روزنه قابل توضیح نیست.

موسیقی برای گل

 

موسیقی و رشد گیاه:

دیدگاه دیگر محققان دانشگاه کالیفرنیا به این صورت است که آنها می گویند تاکنون هیچ دلیل علمی قطعی مبنی بر اینکه پخش موسیقی برای گیاهان به رشد آنها کمک می کند وجود ندارد و با کنترل دقیق فاکتورهایی مانند نور ، آب و ترکیب خاک ، آزمایشات علمی بیشتری لازم است. جالب اینجاست که آنها بر این باورند گیاهانی که در معرض موسیقی قرار دارند ، ممکن است رشد خوبی داشته باشند زیرا از مراقبت های سطح بالا و توجه ویژه ای توسط مراقبان خود برخوردار می شوند.

 

چه موسیقی برای گیاه مناسبه ؟ آهنگ خاصی وجود دارد یا از ترانه های متداول هم میتوان استفاده کرد؟

موسیقی ملایم بکار برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *