معرفی گیاه بگونیا ،همه چیز درباره ی نگهداری از گیاه بگونیا

زمان مطالعه : 9 دقیقه
زمان انتشار : 20 اسفند 1401

بگونیا از گروه گیاهان آپارتمانی است که برخی انواع آن همیشه سبز و برخی خزان کننده هستند و به دلیل برگ و گلهای زیبایی که دارد، بسیاری از افراد در ایران و در سراسر جهان، به نگهداری و پرورش آن علاقه‌مند هستند. در این بخش از سایت شرمیلا نحوه کاشت بگونیا و شرایط نگهداری از این گیاه در آپارتمان را به شما آموزش میدهیم.

تکثیر-بگونیا

همه چیز درباره ی گیاه بگونیا

گیاه بگونیا دارای ۱۰۰۰ گونه گیاه در نقاط مختلف جهان است که در ایران نوع بگونیای عروس به دلیل زیبایی گل هایش طرفداران زیادی دارد، به طور کلی گل‌های این گیاه به رنگ قرمز، صورتی و سفید است و روش نگهداری آنان تقریبا مشابه هم است. گل بگونیا عروس یکی از زیباترین گل‌ها برای تزیین و نگهداری در خانه می تواند باشد. برگ‌های این گیاه براق و ساقه‌های آن سرخ است.نام علمی آن Cracklin Rosie begonia  میابشد و از خانواده Begoniaceae  با ریشه های فیبری است .
این گیاه زیبا رشد طولی خوبی دارد و تا ارتفاع بین 60 تا 90 سانتی متر هم رشد می کند . پس اگر به دنبال گیاهی هستید که در سالن خودنمایی کند بگونیای خالدار انتخابی عالی است . این گیاه بومی آمریکای جنوبی است و رطوبت دوست است .

از گیاه بگونیا معمولا در فضای سبز به عنوان گل یکساله و حساس به سرما استفاده می‎کنند. همچنین داخل گلدان‎های سطح شهر هم شاید دیده باشید! ولی استفاده‎ی عمده‎ی آن در آپارتمان‎ها است، به عنوان یک گل آپارتمانی مقاوم و گلدار هست. جالبه که بدانید برگ‎های این گل بسیار خوشمزه است.
گیاه زیبا بگونیا

نحوه ی نگهداری از گیاه بگونیا

  • دما : بگونیا در دمای بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد به خوبی عمل می‌کند. رشد آن با کاهش دما و رسیدن آن به زیر 14 درجه متوقف می‌شود بگونیا هوای سرد را دوست ندارد.

  • نور : همانطور که گفتیم شکوفه بگونیا خیلی قابل توجه نیست به همین علت بهتر از سایر انواع بگونیا می‌تواند نور کم را تحمل کند.
    لامپهای فلوئورسنت نیز می‌توانند نیاز رکس را به نور برطرف کنند. یکی از مناسب‌ترین مکان‌هایی که می‌توانید بگونیا را در آن قرار دهید، نزدیکی یک پنجره شرقی/غربی در خانه است. بگونیا در چنین مکانی به خوبی و بدون آسیب نور کافی خورشید را دریافت می‌کند. اگر در مکانی زندگی می‌کنید که بهار و تابستان خیلی گرم نیست، نزدیک یک پنجره نورگیر شمالی هم جای خوبی برای بگونیاست.
    هر هفته گلدان گیاه را بچرخانید تا تمامی بخش‌های آن به طور یکسان نور خورشید را دریافت کنند. اگر هم در کمبود نور طبیعی هستید، می‌توانید از لامپهای فلوئورسنت کمک بگیرید. بگونیا به خوبی تحت این نور رشد کرده و بدین ترتیب انتخابهای بیشتری برای نگهداری در منزل برای شما فراهم می‌کند. اگر لبه برگ‌ها قهوه‌ای شده و حالتی سوخته مانند پیدا کردند، یعنی بگونیا بیش از حد به پنجره نزدیک است. اگر هم رشد نامتعادلی داشت و برگهای آن بیش از حد بلند شده و به سمت نور متمایل شدند، یعنی نور دریافتی برای آن کم است.

  • آبیاری : شخیص اینکه گیاه چه زمانی به آبیاری نیاز دارد تقریبا ساده است. اگرچه احتمالا نیاز گیاه به آبیاری هفتگی است، بخصوص در طول فصول رشد. به خاک گلدان نگاه کنید و اگر سطح آن خشک شده بود، آن را تا حدی آبیاری کنید که مقدار اضافی از طریق حفرات زه‌کشی زیر گلدان خارج شود.
    فراموش نکنید که اگر همیشه خاک گیاه را مرطوب نگه دارید سبب پوسیدگی آن شده و در مقابل اگر مدام آن را تشنه آب بگذارید، دچار پژمردگی خواهد شد.
    زرد و یا قهوه ای شدن برگ ها نشانه ی آبیاری بیش از حد است.اگر از زیرگلدانی برای گیاه استفاده می‌کنید، پس از اینکه تمام آبهای اضافی در زیرگلدان جمع شدند؛ آن را خالی کنید. همچنین می‌توانید زیرگلدانی را با سنگریزه پر کنید تا آب اضافی توسط آنها جذب شده و گیاه از حالت خیسی نجات پیدا کند. در عین حال رطوبت آن حفظ شده و مقداری از آن به هوای محیط داده می‌شود. سعی کنید آب را فقط بر روی خاک بریزید و برگها را خیس نکنید، تا به این ترتیب از ابتلای گیاه به بیماری‌های مختلف جلوگیری کنید. اگر در آغاز روز گیاه را آبیاری کنید، برگها زمان کافی برای خشک شدن تا قبل از رسیدن به افت دمای شب را پیدا می‌کنند.در طول زمستان گیاه در حالت رشد فعال خود نیست. در نتیجه باید میزان آبیاری را به دو یا سه هفته یکبار کاهش دهید.
  • رطوبت: بگونیاها کلا عاشق رطوبت هستند. باید حتما یه سینی پر از آب زیرشان بگذارید بعد پر کنید از سنگ‎ریزه یا پوکه، گلدونتان را بگذارید روی سنگ‎ها تا از زیر گلدون آب نکشد. اگر این گل را در پاسیو میگذارید، همان رطوبت آنجا برایش کافی است و باید کف زمین را هر از گاهی خیس کنید. سعی کنید اینطور گل‎ها را دسته جمعی با بقیه گل‎ها بگذارید تا همه با هم فضا را مرطوب کنند.
  • خاک: کلا هر خاکی که بتواند آب را زود از خود رد کند. مانند ترکیب کوکوپیت و پیت ماس و پرلیت به نسبت برابر، باعث می‎شود خاک قوی شود، یا خاک کمپوست یا ترکیب خاک‎برگ و پیت ماس. به هر حال برای گلدهی خاک باید قوی باشد.
  • تغذیه: به یاد داشته باشید برای گلدهی بگونیا عروس یا بنفشه و ارکیده حتما باید دو هفته یکبار کوددهی را انجام دهید. حتما توجه داشته باشید که اگه دیدید گل نمیدهد، نورش کم است یا کود نیاز دارد. با کود کریستالون صورتی هم می‎شود کوددهی کنید. همینطور می‎توانید روی خاک یک لایه ورمیکوپوست بریزید تا حسابی تقویت شود. فراموش نکنید که فقط یک لایه نازک! این گل علاقه‎ی زیادی به فسفر دارد پس میتوانید استخوان آبگوشت را خورد کنید و بریزید داخل خاک تا ببنید چه میزان در میزان گل‎دهی تاثیر دارد.
  • تعویض گلدان: یکی از نکاتی که باعث می‎شود گلتان گل ندهد، تعویض گلدان بی موقع هست. گل‎های داخل گلدان دوست دارند ریشه بندازند و ریشه دور خودش بچرخد.هرچه ریشه بیشتر شود گل‎دهی هم بیشترمی‎شود و گل مقاوم‎ترو سالم‎تر می‎ماند. حالا هر وقت دیدید ریشه که از زیر گلدان زده بیرون بهترین زمان تعویض گلدان است.
  • تکثیر:همانطور که گفته شد این گل‎ها اصلاح شده و نسل اول هم هستند پس بذرهایی که میدهند اصلا شبیه مادر پدر نیست. وکیفیت خوبی هم ندارند. ولی مثل بقیه بگونیاها و گل‎ها بلاخره راه‎هایی برای تکثیرش هست.در بهار شاخه‎هایی که گل ندارند به طول ۱۰ سانتی‎متر با دو گره و برگ به صورت اریب ببرید و داخل خاک بگذارید. در جای نیمه سایه و گرم بگذارید تا رشد کند.
  • هرس:همیشه گل‎های خشک شده، برگ‎های زرد و مرده، شاخه‎های سیاه شده را از گیاه جدا کنید. در اینصورت گلتان سرحال و تهویه می‎شود و هم انرژی گیاه صرف گل‎دهی و زیبایی می‎شود.
  • مه پاشی: اين گياه به رطوبت هوا نيازمند است و در جايي كه رطوبت به اندازه كافي در هوا باشد (50 ـ 80 درصد) بخوبي رشد مي كنند .کوددهی: میزان نیاز کودی این گیاه، یک گرم در لیتر هفته ای یکبار از فروردین تا آبان است.
  • گیاه بگونیا

چگونه بگونیا را قلمه بزنیم ؟

  1. برای قلمه زدن بگونیا ابتدا برگهایی از گیاه که دارای اندازه متوسط هستند و سالم شاداب میباشند را انتخاب و همراه با 2/5 تا 5 سانتیمتر ساقه آن به صورت اریب از گیاه اصلی جدا کنید.
  2. برای این کار حتماً از چاقو یا قیچی تیز استفاده کنید. برش را درست از زیر گره برگ (محل اتصال برگ به ساقه) که یک برآمدگی دیده میشود، بزنید.
  3. قلمه بگونیا را با زاویه 45 درجه در بستر کاشت مناسب حاوی پیت ماس، ورمی کولایت و پرلایت با نسبت مساوی در عمق 3 تا 5 سانتیمتری بکارید و با ملایمت با خاک گلدان، اطراف آن را پر کنید تا در جای خود بایستد.
  4. توجه داشته باشید که تمام ساقه در بستر کاشت فرو رود. همچنین میتوانید، انتهای ساقه قلمه را در پودر یا محلول هورمون ریشه زایی فرو ببرید. البته لازم به ذکر است، استفاده از هورمون ریشه‌زایی در مورد این گیاه، به هیچ عنوان ضرورتی نداشته، بلکه احتمال ریشه زایی موفق قلمه را افزایش میدهد.
  5. جالب است بدانید، برخی از پرورش دهندگان گل و گیاه، برگهای بگونیا را از پشت روی بستر مرطوب قرار میدهند و برای آنکه سطح تماس با بستر بیشتر شود مقداری شن بر روی آن میریزند .
  6. پس از کاشت قلمه روی گلدان را نایلون شفافی بپوشانید تا دما و رطوبت هوای محیط بهتر تامین شود و شرایط گلخانه‌ای برای گیاه فراهم شود تا ریشه زایی بهتر و سریعتر انجام شود.
  7. گلدان را به محلی مرطوب، با نور غیر مستقیم خورشید و دمای ۲۷-۲۴ درجه انتقال دهید.
  8. قلمه برگ بگونیا، در طی ۴- ۳ هفته ریشه میدهد و ۴هفته دیگر طول میکشد که جوانه زده و گیاه جدید شروع به رشد کند .
  9. لازم است، هر سال در بهار خاک و سایز گلدان گیاه را تعویض کنید. گلدان کوچک و فضای کم برای ریشه باعث تغییر رنگ بگونیا برگی میشود.

قلمه

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *