معرفی کامل گیاه بنت قنسول بهمراه آموزش نگهداری

زمان مطالعه : 7 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 7 آذر 1402
معرفی گیاه بنت قنسول

توضیحات

بنت قنسول که به آن گیاه کریسمس و گل یلدا نیز می گویند ، یک گیاه آپارتمانی با برگ های سبز و قرمز است که بسیار زیبا بوده و بومی کشور مکزیک می باشد. از این گیاه برای دکوراسیون در منزل ، کلیسا ، دفتر کار و …به خصوص در زمان کریسمس و شب یلدا استفاده می شود. این گیاه خواص بسیاری زیادی داشته و حتی در مواد غذایی و دارویی هم از آن استفاده می کنند. در کشور آمریکا ، 12 دسامبر روز ملی بنت قنسول نام گذاری شده است.

شرایط نگهداری

اگرچه آنها به عنوان گیاهان تعطیلات محبوب هستند ، به یاد داشته باشید که این گیاهان دارای اصلیت و منشا گرمسیری هستند. برای شاد نگه داشتن آن‌ها در طول فصل، ، آنها را در نور روشن غیرمستقیم قرار دهید. مرتباً آنها را آب دهید تا خاک مرطوب بطور یکنواخت باقی بماند،گیاهان بنت قنسول باید کاملاً سیراب شوند . با مراقبت از عدم وجود زهکشی کافی ، آنها را غرق نکنید. به همین ترتیب  اجازه ندهید که آنها در ظرف های پر از آب باشند چون که می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.
دما را بین 60 تا 70 درجه فارنهایت حفظ کنید و مراقب پنجره‌های سرد باشید ، زیرا سرما می‌تواند به برگ‌ها و گیاه شما آسیب برساند. ممکن است گیاهان شما در بعضی از مکانها نسبت به سایر مناطق شاداب تر باشند ، بنابراین بهترین مکان را برای نمایش آنها جستجو کنید.

گل بنت قنسول

دمای مناسب

دمای مناسب برای گل بنت قنسول ، دمایی مابین 15 الی 25 درجه سانتی گراد میباشد و دمای ایده آل برای آن در طول روز 21 الی 19.5 درجه سانتیگراد و 16.5 الی 15.5 درجه سانتیگراد در طی شب است. دمای محیط نگهداری این گیاه نباید کمتر از 10 درجه باشد و چنانچه دمای محیط بیشتر از 22 درجه بیشتر شود ، طول عمر این گیاه تحت تاثیر قرار میگیرد و  باعث کم شدن عمر گیاه می شود پس سعی کنید گلدان را از منابع گرما تا حد امکان دور نگه دارید. و در کنار گرما به سرمای زیاد نیز حساس می باشد. به طور کلی گیاه حساسی نسبت به دما و آبیاری است.

کوددهی و تغذیه

گیاه بنت قنسول مانند سایر گیاهان آپارتمانی و گلدار نیاز به تغذیه برای رشد و گلدهی دارد. از کودهای حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم برای تغذیه مناسب این گیاه استفاده می شود که باعث رشد بهتر گیاه خواهند شد. دقت شود زمانی که گیاه شما گل داد می بایست کود دهی را قطع کرده و این کار را به اوایل خرداد ماه تا آبان ماه و بافاصله حدود ۳ هفته موکول کنید.اگرچه در ترکیب خاک این گیاه از خاک باغچه با مواد مغذی فراوان استفاده می شود اما بهتر است هر ماه یک بار از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی برای تغذیه استفاده شود.

 

گل آبی بنت قنسول

نحوه تکثیر بنت قنسول

بنت قنسول را می‌توان با قلمه چوب نرم تکثیر کرد. این کار را در اسفند،بهار و حتی تابستان که گل وجود ندارد بهتر است انجام دهید چون گیاهی که از قلمه‌های این زمان رشد می‌کند، شاخه‌های بلندتری دارد. اگر می‌خواهید گیاه کوتاه و پرپشت‌تری داشته باشید، بهتر است قلمه‌گیری را در شهریورماه انجام دهید.  هرچه قلمه ضخیم‌تر باشد، گل‌های گیاه درشت‌تر خواهد بود. قلمه‌ها بین ۵ تا ۷ هفته ریشه‌دار می‌شوند.

گل بنت قنسول

نحوه انتخاب بهترین بنت قنسول

گیاهی را با شاخ و برگ‌های سبز تیره انتخاب کنید.
برگهای اصلاح شده ای را که کاملاً رنگی هستند انتخاب کنید.
گیاهانی را که دارای برگهای افتاده یا زرد رنگ هستند انتخاب نکنید.                                                       
گیاهانی را انتخاب کنید که دچار افتادگی یا پژمردگی نیستند.
گیاهانی را که در کاغذ یا بسته های پلاستیکی نمایش داده شده اند خریداری نکنید. زیرا این گیاهان به سرعت خراب می شوند.
خاک گیاه را بررسی کنید. اگر مرطوب باشد و گیاه پژمرده شود ، این می تواند نشانه پوسیدگی ریشه باشد.
قسمتهای زیر برگ را برای حشرات مانند شته ها و گل های سفید بررسی کنید.

آموزش مراحل تکثیر بنت قنسول

تکثیر گیاه بنت قنسول معمولا از طریق قلمه زدن انجام می شود که به راحتی اینکار را می توان انجام داد و با آموزش هایی که در زیر ذکر شده با نحوه انجام این کار آشنا می شوید

روش قلمه زدن بنت قنسول :

رایج ترین روش تکثیر بنت قنسول قلمه زدن آن می باشد که بهترین و ساده ترین روش است . زمان ایده آل برای قلمه زدن این گیاه  اوایل بهار تا اواخر تابستان است که قدم به قدم با مراحل قلمه زدن آن آشنا می شوید

مرحله اول:

برای شروع کار ابتدا یک گلدان با سایز مناسب انتخاب کنید و دقت کنید که بزرگ بودن بیش از اندازه گلدان موجب کند شدن رشد قلمه ها می شود. انتهای گلدان را با سنگ های درشت، پوکه و یا تکه های شکسته گلدان پر کنید تا آب بتواند به راحتی از انتهای گلدان عبور کند تا گل آلود نشود.

مرحله اول قلمه زنی

 

مرحله دوم:

بنت قنسول گیاهیست که دوستدار رطوبت است . برای کاشت قلمه ها از مخلوط پیت ماس و پرلیت و یا کمپوست و پرلیت استفاده می شود ، زیرا دانه های پرلیت رطوبت را جذب کرده و در خود نگه میدارد و این گونه رطوبت گیاه را تامین میکند

مرحله دوم قلمه زنی

 

مرحله سوم:

خاک مناسب مدنظرتان را در گلدان ریخته و سطح آن را با دست هموار کنید و کمی بفشارید

مرحله سوم قلمه زنی

 

مرحله چهارم:

ترجیحا قلمه ها را از قسمت های قدیمی تر و ضخیم تر گیاه انتخاب کنید و از بنت قنسول جدا کنید. طول قلمه باید حدود 10 الی 15 سانتی متر باشد

مرحله چهارم قلمه زنی

نظرات (1)

  1. متین

    بسیار عالی و مفید بود متشکرم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *