%%title%% همه چیز درباره ی گیاه اکالیپتوس

زمان مطالعه : 13 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 15 بهمن 1402
اکالیپتوس

باسلام خدمت همراهان همیشگی سایت شرمیلا امروز میخواهیم درباره ی گیاه اکالیپتوس اطلاعاتی اشتراک دهیم پس با ما همراه شوید .

سرگذشت گیاه اکالیپتوس

گیاه اکالیپتوس با اسم علمی Eucalyptus grandis و از خانواده Myrtaceae یک درخت همیشه سبز با رشد سریع و بومی استرالیا است. اکالیپتوس درختی بلند با عادت رشد مستقیم است برگ‌های این گیاه نیزه‌ای شکل تا نیزه‌ای پهن، به رنگ سبز تیره و شفاف است. اين گياه به علت دارا بودن برگ‌هاي معطر و پوست غالبا صاف و خوش منظره، از اهميت زيادي برخوردار است. اکالیپتوس درختی است چند منظوره و قادر است علاوه بر تولید چوب، اسانس و عسل، از فرسایش خاک در برابر آب و باد جلوگیری کرده، جریان آب را تعدیل نموده، به پایداری محیط ‌زیست کمک کرده، آلودگی هوا را کاهش داده و آن را ضد عفونی کند. اکالیپتوس طبیعت گرم و خشک دارد. این درخت به علت خواص دارویی بسیاری که دارد، بسیار پرکاربرد است. پوست تنه، برگ‌ها و ساقه‌های بلند این گیاه، در صورت مصرف خوراکی به سختی هضم می‌شوند، با این حال، مصرف دم‌کرده‌ برگ‌های اکالیپتوس بی‌خطر است و عمدتا مشکلی را به وجود نمی‌آورد. علاوه بر این، از روغن برگ اکالیپتوس نیز برای استفاده‌ موضعی یا استنشاق استفاده می‌شود .

اکالیپتس

خواص اکالیپتوس
اعتقاد بر این است که اکالیپتوس دارای خواص دارویی بسیاری است، اگرچه همه این خواص توسط تحقیقات علمی تائید نشده‌اند. در ادامه به برخی از این خواص می‌پردازیم.

۱. خواص ضد میکروبی
جالب اینجاست که در اواخر قرن نوزدهم، روغن اکالیپتوس در اکثر بیمارستان‌های انگلیس برای تمیزکردن کاتر‌های ادراری استفاده می‌شد. در فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی، محققان صربستانی شواهدی یافتند که عملکرد ضد میکروبی اکالیپتوس را تائید می‌کرد. آن‌ها نتیجه گرفتند که اثر متقابل اکالیپتوس کامالدول (یک درخت از خانواده‌ اکالیپتوس) و آنتی‌بیوتیک‌های موجود می‌توانند منجر به ایجاد روش‌های درمانی جدید برای برخی عفونت‌ها شود. آن‌ها امیدوارند که در نهایت این خاصیت بتواند نیاز به آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهد. همچنین مطالعه‌ دیگری نشان می‌دهد که روغن اکالیپتوس می‌تواند در باکتری‌های ایجاد کننده‌ عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی را از بین ببرد.

گیاه اکالیپتوس

۲. کاهش علائم سرماخوردگی و بهبود مشکلات تنفسی
یکی از خواص اکالیپتوس که بسیاری نیز با آن آشنا هستند، رفع گرفتگی بینی و به طور کلی مجاری تنفسی است. از اکالیپتوس در صنعت داروسازی برای تولید دارو‌های ضدسرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شود. تحقیات نشان داده‌اند که این داروی گیاهی می‌تواند خلط را کاهش داده و همچنین «برونش» و «برونشیول» ریه‌ها را افزایش دهد. به علاوه اینکه اکالیپتوس یک ماده‌ ضد التهاب نیز محسوب می‌شود.
ماده‌ای که این خواص را ایجاد می‌کند «اکالیپتول» نام دارد، ترکیبی که در روغن اکالیپتوس بسیار یافت می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که اکالیپتول با کاهش التهاب و مخاط باعث کاهش علائم سرماخوردگی مانند سرفه، گرفتگی بینی و سردرد می‌شود. علاوه بر این، اکالیپتول می‌تواند علائم آسم را نیز بهبود بخشد. برای بهره‌مندی از این خواص می‌توان روغن اکالیپتوس و همچنین بخار جوشانده‌ برگ‌های این گیاه را استنشاق کرد.
توجه داشته باشید که مصرف دوز‌های بالای روغن اکالیپتوس می‌تواند سمی باشد، بنابراین قبل از مصرف آن به صورت دارویی حتما با پزشک خود مشورت نمایید. به علاوه، در رابطه با درمان آسم، این روغن در برخی موارد تسکین دهنده‌ی علائم است و در برخی موارد باعث بدتر شدن آن‌ها شده است. بنابراین بدون مشورت با پزشک از این گیاه برای کمک به درمان آسم استفاده نکنید.
۳. اکالیپتوس و مراقبت از دندان‌ها
عصاره برگ اکالیپتوس (اکالیپتول) ممکن است به تقویت سلامت دندان‌ها کمک کند. برگ‌های اکالیپتوس حاوی مقادیر زیادی اتانول و نوعی پلی‌فنوال است، ترکیباتی که می‌توانند با برخی باکتری‌های ایجاد کننده حفره در دندان و برخی بیماری‌های لثه مقابله کنند. به همین دلیل است که در تولید بسیاری از دهانشویه‌ها از اکالیپتوس استفاده می‌شود.
۴. بهبود عفونت‌های قارچی و زخم‌ها
مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توضیح می‌دهد که در طب سنتی بومی در کشور‌های مختلف، از اکالیپتوس برای درمان عفونت‌های قارچی و زخم‌های پوستی استفاده می‌شده است.
۵. دفع حشرات
کالیپتوس یک ماده دافع حشرات و حشره‌کش محسوب می‌شود. در سال ۱۹۴۸ میلادی، روغن اکالیپتوس به عنوان یک حشره کش و دافع آن‌ها در ایالات متحده آمریکا رسما به ثبت رسید. روغن اکالیپتوس و لیمو توسط برخی افراد به عنوان دافع حشرات استفاده می‌شود و در دور نگه‌داشتن آن‌ها موثر است.
در سال ۲۰۱۲ میلادی، محققان در دهلی نو هند، دریافتند که روغن اکالیپتوس نیلی برای دور نگه داشتن کرم حشرات و شفیره‌ها کاربردی است. آن‌ها پیشنهاد کردند که این گیاه و روغن آن می‌تواند گزینه‌ای بسیار خوب و سازگار با محیط زیست برای دفع آفات و حشرات موذی است.

اکالیپتوس درختی

۶. تسکین درد
استنشاق اسانس اکالیپتوس می‌تواند باعث کاهش درد شود. اکالیپتوس حاوی ترکیبات ضد التهابی بسیاری، مقل سینول و لیمونن، است که می‌تواند به عنوان مسکن در بدن عمل کنند. در یک مطالعه مشخص شد که استنشاق روغن رقیق‌شده‌ اکالیپتوس به مدت ۳۰ دقیقه در روز، به طور قابل توجهی درد و فشار خون را کاهش می‌دهد. البته با توجه به آنکه برخی تحقیقات هیچ اثر تسکین‌دهنده‌ای از این روغن را نشان نداده‌اند، هنوز نمی‌توان با قاطعیت این خاصیت اکالیپتوس را تائید کرد.
۷. تقویت سیستم ایمنی بدن
بر اساس یافته‌ها، یکی دیگر از خواص اکالیپتوس آن است که روغن این گیاه می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. به طور خاص، این تحقیقات نشان می‌دهند که روغن اکالیپتوس «پاسخ فاگوسیتیک» سیستم ایمنی بدن را نسبت به یک پاتوژن تحریک می‌کند. این پاسخ، فرآیندی است که سیستم ایمنی ذرات خارجی موجود در بدن را از بین می‌برد.
۸. خاصیت آنتی اکسیدانی
اگرچه برگ تازه اکالیپتوس خوراکی نیست، اما برگ‌های خشک این درخت را می‌توانید به صورت دمنوش مصرف کنید. مراقب باشید که چای اکالیپتوس را با روغن اکالیپتوس اشتباه نگیرید، چرا که در صورت مصرف می‌تواند سمی باشد! بنابراین تنها باید برگ خشک شده‌ اکالیپتوس را دم کنید و آب آن را بنوشید، نه آنکه روغن آن را به چای خود اضافه کنید. برگ‌های اکالیپتوس منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به خصوص فلاونوئید‌ها هستند که بدن شما را از استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
۹. درمان خشکی پوست
یکی از خواص اکالیپتوس درمان خشکی پوست، با افزایش محتوای سرامید در آن است. سرامید‌ها نوعی اسید چرب در پوست انسان هستند که وظیفه‌ حفظ رطوبت پوست را بر عهده دارند. افرادی که پوستی خشک، شوره سر، یا اختلالات پوستی مانند درماتیت و پسوریازیس دارند، معمولا سطح سرامید کمتری دارند.
استفاده‌ موضعی از عصاره‌ برگ‌های اکالیپتوس برای افزایش سرامید پوست و حفظ رطوبت آن بسیار مفید است. اکالیپتوس حاوی ترکیبی است که به نظر تولید سرامید را تحریک می‌کند. در یک تحقیق استفاده از لوسیون پوست سر حاوی عصاره برگ اکالیپتوس، و سرامید مصنوعی به طرز چشمگیری قرمزی پوست، خارش و خشکی پوست را کاهش داد. از این رو بسیاری از محصولات مو و پوست از عصاره‌ اکالیپتوس تولید می‌شوند.

گلدان اکالیپتوس
۱۰. کاهش استرس
اعتقاد بر این است که اکالیپتوس برخی علائم اضطراب را کاهش می‌دهد. در یک مطالعه، ۶۲ نفر بعد از استنشاق روغن اکالیپتوس قبل از عمل، کاهش زیادی در استرس پیش از عمل تجربه کردند. همانطور که پیشتر نیز ذکر شد، اکالیپتوس حاوی اکالیپتول است که همچنین دارای خواص ضد اضطرابی است.
افزون بر این، استنشاق روغن اکالیپتوس به مدت ۳۰ دقیقه در هر روز، فشار خون برخی بیماران را کاهش داده است. این موضوع، خاصیت اکالیپتوس در کاهش استرس را تائید می‌نماید. محققان معتقدند که استنشاق روغن اکالیپتوس باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک انسان (سیستم پاسخ به استرس) می‌شود و در عوض فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک را افزایش می‌دهد و در نهایت منجر به آرامش می‌گردد.
۱۱. درمان حساسیت فصلی
برخی ترکیبات موجود در روغن اکالیپتوس، مانند اکالیپتول و سیترونلال، دارای اثرات ضد التهابی و تعدیل کننده‌ فعالیت سیستم ایمنی بدن هستند. به همین دلیل از این روغن می‌توان برای تسکین علائم آلرژی فصلی استفاده نمود. از آنجا که مبارزه با عفونت، التهاب و میکروب‌ها از دیگر خواص اکالیپتوس است، استفاده از روغن آن می‌تواند به تغییر پاسخ سیستم ایمنی هنگام تماس بدن با یک آلرژن، کمک کند.
۱۲. تسکین درد گوش
از آنجا که روغن اکالیپتوس به عنوان یک خلط آور عمل می‌کند می‌تواند علاوه بر رفع انسداد مجاری تنفسی، باعث ایجاد مایعات درکانال گوش شما شود و علائم عفونت گوش و سردرد را بهبود بخشد. از این‌رو، روغن اکالیپتوس برای بهبود درد گوش ناشی از سرماخوردگی یا آلرژی استفاده می‌شود.

نحوه‌ مصرف اکالیپتوس
برگ‌های اکالیپتوس را می‌توانید از عطاری‌ها خریداری کنید و به روش‌های مختلفی از خواص آن‌ها بهره‌مند شوید. این روش‌ها عبارتند از:
۱. دمنوش: شما می‌توانید برگ‌های خشک شده‌ اکالیپتوس را به یک فنجان آب جوش یا یک قوری آب جوش اضافه کنید و منتظر بمانید تا دم بکشد.
۲. رایحه درمانی یا آروماتراپی: چند قطره روغن اکالیپتوس را به یک ظرف دیفیوزر یا آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید رایحه‌ آن در هوا پخش شود.
۳. برگ‌های کامل: برگ‌های اکالیپتوس را در حمام خود آویزان کنید یا آ‌نها را به آب گرم داخل وان اضافه نمایید.
۴. دستگاه‌های دافع حشرات: از روغن یا عصاره‌ اکالیپتوس و لیمو در این دستگاه‌ها برای دفع حشرات استفاده نمایید.
۵. موضعی: چند قطره روغن اکالیپتوس را به روغن حامل، مانند روغن نارگیل، اضافه نمایید و آن را برای بهبود احتقان روی قفسه سینه اعمال کنید.
شما همچنین می‌توانید از بسیاری از محصولات حاوی اکالیپتوس، مثل آدامس‌ها، دهانشویه‌ها و بخور‌ها استفاده نمایید.

برگ اکالیپتوس
عوارض جانبی و هشدار‌های استفاده از اکالیپتوس
براساس اعلام انجمن ملی آروما تراپی هالیستی، برخی از روغن‌های اسانس می‌توانند خطرآفرین باشند، اما آن‌هایی که از به صورت تجاری در دسترس هستند و از برند‌های معتبرند، در صورت استفاده‌ی درست بی‌خطر هستند؛ بنابراین به طور کلی می‌توان از محصولات اکالیپتوس با خیال راحت به صورت موضعی استفاده کرد. اما روغن اکالیپتوس هرگز نباید به صورت مستفیم و قبل از رقیق شدن، بر روی پوست استفاده گردد. برای رقیق سازی روغن اکالیپتوس باید بین ۱ تا ۵ درصد از این روغن را با ۹۵ تا ۹۹ درصد روغن حامل ترکیب کنید. این معادل تقریبا یک تا پنج قطره روغن اسانس به ازای هر اونس روغن حامل است.
اکالیپتوس می‌تواند باعث تحریک پوست و احساس سوزش شود. همچنین از آن نباید در نزدیکی چشم استفاده کرد. بسیار مهم است که قبل از استفاده از اکالیپتوس یک تست حساسیت انجام دهید. برای این کار، مقداری از روغن رقیق شده را روی نقطه‌ای از بازو بمالید و اگر بعد از ۲۴ ساعت علائمی مشاهده نکردید، استفاده‌ آن را بی‌خطر در نظر بگیرید. آلرژی ممکن است به مرور زمان ایجاد شود؛ بنابراین اگر قبلا به روغن اکالیپتوس حساسیت نداشته‌اید، اما اکنون علائم آلرژیک مشاهده می‌کنید، مصرف آن را قطع نمایید. هرگز روغن اکالیپتوس را به صورت خوراکی مصرف نکنید، چراکه سمی است.

نیازهای درخت اکالیپتوس

آبیاری “ در ۵ سال اول به آبیاری نیاز دارد. با خشک شدن سطح خاک احتیاج به آبیاری مجدد است، ریشه های اکالیپتوس آب مور نیاز را جذب می کنند چرا که در جذب آب بسیار قوی هستند. این گیاه در برابر کم آبی و شوری آب مقاومت زیادی دارد.

نور ” این گیاه وابسته به نور مستقیم آفتاب است چرا که اگر به اندازه کافی نور دریافت نکند ساقه‌اش شکننده و سست می‌شود.  به سرما حساس است و تا 5- درجه را تحمل می‌کند. در برابر بادهای شدید حساس است و می‌شکند.

خاک ” این گیاه در هر خاکی رشد می‌کند و نسبت به حاصلخیزی خاک حساس نیست. خاک مناسب برای آن ترکیبی از خاک و برگ و خاک معمولی است. خاکی سبک با زهکشی مناسب كه دائما مرطوب باشد، نياز دارد.

تغذیه ” برای نهال این گیاه کود ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده شود اما گیاه استقرار یافته و پاگرفته آن نیازی به کود ندارد. از کودهای گاوی می‌توان بعد از استقرار درختان جوان و به شکل خاک پوش به ضخامت حدود 5 سانتی‌متر در ابتدای بهار استفاده کرد.

تکثیر “ تکثیر اکالیپتوس از طریق بذر و اندام رویشی (قلمه و پیوند زدن) صورت می‌گیرد.

فصل کاشت ” اواخر زمستان و اوایل بهار.

درخت اکالیپتوس

گونه های محبوب گیاه اکالیپتوس

  • E.dalrympleana : گونه ای بار شد سریع و ارتفاع ۱۵ متر و تاجی با گستردگی ۸ متر با تنه ای سفید –خاکستری – برگهای بالغ بلند و کشیده هستند . گلها سفید رنگ هستند.
  • E.gunnii :درختی همیشه سبز  به ارتافع ۲۵ متر با تاجی با گستردگی ۱۰ متر. با تنه ای کرم و قهو ه ای رنگ که پوسته پوسته است. برگهای جوان پهنکی گرد و ته مایه ای آبی رنگ دارند اما برگهای بالغ بیضی شکل و خاکستری – سبز هستند. گلها سفید رنگ می باشند
  • parvifolia : درختی همیشه سبز نسبتا کوتاه قامت به ارتفاع ۱۵-۱۰ متر و  تنه ای نسبتا خاکستری و پوسته پوسته، گلهای این نمونه نیز سفید رنگ است.
  • E.pauciflora درختی کوتاه قامت با ارتفاع ۸ متر و تاجی با گستردگی ۴ متر . ساقه های جوان قرمز رنگ هستند و پوسته تنه درخت زیبا و نواحی کرم، سفید و سبز رنگ دارد.

امیدواریم از این مطلب خوشتان آمده باشد . نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *