معرفی کامل انواع گل یاس + آموزش نگهداری در برابر بیماریهای گل یاس

زمان مطالعه : 0 دقیقه
زمان انتشار : 19 اسفند 1401

آشنایی با گل یاس:

یاسمین یا مخفف آن یاس، گل معطر با بوی خوش و به رنگ های سفید و زرد و یا قرمز و کبود است. این درختچه از سلسه زیتونیان است. این گیاه ارتفاعی بین 2 الی 3 متر دارد که البته ارتفاع انواع گوناگون این گیاه متفاوت است.گفته شده که یاس سفید در اصل، در ایران بزرگ رشد و پرورش یافته و بعد از آن به دیگر نقاط ارسال شده است. نژاد و اصل هر کدام از انواع این گل نیز، گوناگون است. یاس از جمله گل هایی است که از آن، در زمینه های مختلف استفاده های زیادی شده است و خواص گوناگونی دارد.

گل یاس صورتی:

که به آن یاس چینی نیز، گفته می شود. این گیاه دارای تعداد زیادی  گل صورتی است که ته رنگ قرمز دارند و خیلی خوش بو هستند. این گل ها در آخرین روز های زمستان و اولین روز های بهار ظاهر می شوند و ارتفاع آن با توجه به شرایط آب و هوایی گاهی اوقات به 6 متر نیز می رسد. این گل به نور کافی نیاز دارد اما صاف تابیدن اشعه آفتاب  در فصل تابستان باعث آسیب دیدن گل های آن می شود. برای آبیاری در زمانی که این گیاه گل های زیادی داده است یک مرتبه در طی 4 ، 5 روز کافی است ولی در فصول گرم ماه های تابستان ، دادن آب هر هفته 3 مرتبه لازم است تا خاک همیشه مرطوب بماند. این گل هر سال نیاز به هرس دارد و باید تقریبا یک سوم از شاخه های آن را کم کنیم. از این گل بالا رونده بوده و از آن برای تزئین دیوارهایی که نمای زیبایی ندارند استفاده می کنند

یاس سفید:

از محبوب تری گل ها در مناطقی است که آب و هوای گرم دارند و بسیاری از شاعران  در اشعار خود از این گل نام برده اند. در انگلیسی کلمه ای به این گل اختصاص دارد که، معنی آن “یاس شاعران” می باشد. این گل که محلی پاکستان است، مرض یا آفت بسزایی ندارد و به کود زیادی نیاز دارد، به طوری که مرتب کود دادن به این گیاه به بصورت مستقیم با تعداد گل هایی که می دهد مرتبط است و می توانید این عمل را هر ماه دو دفعه (15 روز یک مرتبه) انجام دهید. اسانس گل یاس سفید در عطر سازی کاربرد فراوانی دارد.عطر این گل، زمان غروب بیشتر از همیشه احساس می شود. برای معطر کردن فضای خانه، کافی است گل های این گیاه را که به واسطه نور خشک شده اند را درون ظرفی از جنس شیشه ریخته و به آن عطر گل یاس اضافه نمایید. این گیاه مثل هر گیاه دیگری همانطور که به نور نیاز دارد، به ساعاتی برای  تاریکی هم نیازمند است. شما می توانید در فصل زمستان که نور کم است با استفاده از لامپ مهتابی، نور کافی را برای گل فراهم کنید. یاس سفید رونده است و آن را می توان کنار دیوار کاشت تا از دیوار بالا برود.اگر تمایل به کاشت این گیاه در حیاط خانه را داشتید، از چوبی برای سرپا نگه داشتن این گیاه استفاده کنید. کود شیمیایی روی یاس سفید اثر خیلی خوبی دارد و مدت زمان بیشتری اثرگذاری اش باقی می ماند.

یاس خوشه ای:

گیاه محلی جزیره بالکان که در فضای باز کاشته می شود. درختچه ای است که ارتفاع آن تا 6 الی 7 متر نیز می رسد. این گیاه حاوی حجم زیادی از گل های زیبا است که دریک محدوده 8 الی 18 سانتی قرار دارند. نام های دیگری که در فارسی بر این گیاه ترویج شده است که نمونه های آن: خوشه ای بنفش، کبود شیروانی، یاس بنفش و…

زمان گل دهی این گیاه در فصل بهار می باشد و برای کاشت در مناطق خنک و مرطوب سازگار است. لازم است گفته شود که این گیاه به سطح متوسطی از آبیاری نیازمند است و بهتر است خاک آن در زمان میان دو آبیاری خشک شود. البته گیاهانی که رشد بیشتری دارند و بالغ اند، مقاومت بیشتری دارند و بهتر است مانع خشکی در خاک گیاهان جوان شویم. باید توجه داشت که آبیاری زیاد از حد ، تنها باعث گل دهی کم گیاه و خشک شدن گیاه میشود ولی در ماه های تابستان که هوا گرم و خشک است نباید بگذاریم این گیاهان با کم آبی رو به رو شوند و در همین راستا باید اقدام به آب دادن به صورت مرتب و کامل کنید. بهتر است آبیاری کامل زمانی آغاز شود که جوانه های آن در فصل بهار به اصطلاح آماس یا برآمده شده باشند.

امراض و آفات یاس سفید :

آفات این گیاه بیشتر از نوع  قارچی است. کنه ها و شته های گیاهی و مخصوصا کنه های تارعنکبوتی از جمله بدی های این گیاه می باشند. لازم است که به طور همیشگی ساقه های گیاه که در حال رشد است را کنترل کنید، مخصوصا ساقه هایی که در سن کمی هستند و جوان هستند و در صورت لزوم از سم استفاده کنید. برای پیشگیری از بروز این بیماری ها باید مراقب باشیم برگ ها در حین آبیاری تر نشوند و هوا به صورت مناسبی در بین برگ ها در جریان باشد و همچنین نور کافی به گیاه بتابد.

نور، دما و خاک مناسب برای رشد یاس خوشه ای:

  • کم بودن نور در رشد یاس خوشه ای تاثیر فراوانی دارد و کم بودن نور باعث می شود ساقه های این گیاه بلند شوند و از طرفی، بین برگ های آن فاصله زیادی ایجاد می شود و همچنین از دیگر تاثیراتش می توان به رنگ پریده شدن برگ ها و کاهش میزان گل دهی و افزایش فاصله گل ها از یک دیگر اشاره کرد.
  • این گیاه به نور کامل نیاز دارد و نور زیاد به صورت معمول به این گیاه صدمه ای نمی زند مگر در شرایط خاصی که گیاه، هنوز به صورت کامل در خاک قرار نگرفته باشد یا عمر کمی داشته باشد.
  • یاس خوشه ای در برابر هوای سرد مقاوم است، زمانی که هوا رو به گرمی می رود ممکن است از حجم گل دهی خوشه ها کاسته شود. این گیاه جهت گل دهی خوب احتیاج به سرمای زمستان دارد و به همین دلیل در نواحی که زمستان های معتدلی داررند، گل دهی مناسبی ندارد.
  • در مورد خاک یاس خوشه ای خیلی حساس نیست ولی بهتر است از خاکی که به صورت مناسب زهکشی شده استفاده شود. همچنین لازم است که خاک سنگین نباشد تا گیاه بیشتر بتواند رشد کند. بهتر است قبل از کاشت مقادیری مواد آلی به خاک بیفزاییم.
  • دادن کود  بیشتر از اندازه مورد نیاز گیاه می تواند باعث کم شدن گل دهی مناسب شود.
  • کود حیوانی که به یاس خوشه ای داده می شود باید پوسیده باشد اگر چنین نباشد، ممکن است ریشه های گیاه سوزانده شود و در نهایت منجربه رنگ پریدگی برگ ها و کم شدن رشد گیاه شود.

    امراض و بیمار های یاس خوشه ای:

    • از جمله بیماری های متعدد برای این گیاه، سفیدک پودری است که در اوایل پاییز مشاهده دیده میشود.
    • آفت لکه برگی نوعی دیگر از این آفت ها است که در فصل های مرطوب باعث ایجاد مشکل می شود.
    • برخی زنبور ها نیز هستند که با بریدن برگ ها به شکل هلالی، باعث آسیب دیدن این گیاه می شوند.
    • تکثیر یاس خوشه ای به وسیله روش هایی نظیر؛ پیوند، خوابانیدن و قلمه و کاشتن بذر زیاد کردن پاجوش انجام می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *