معرفی گل نیلوفر به همراه روش کاشت و نگهداری

زمان مطالعه : 0 دقیقه
زمان انتشار : 20 اسفند 1401
گل نیلوفر

 

نیلوفر پیچ یا گل نیلوفر یا پیچک نیلوفر، بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به خصوص مکزیک ، آمریکای مرکزی و جنوبی است که در جهان به عنوان گیاهی پرطرفدار شناخته شده است ، گیاهی رونده هم بوده و به دلیل داشتن گلهای جذاب به عنوان گیاهی زینتی کشت می شود . گل نیلوفر از خانواده پیچکیان بوده و گیاهی چند ساله محسوب می شود ، شامل بیش از ۵۰۰ گونه گیاهان علفی، کوهی ، بوته‌ها و درختان است . نام علمی گیاه نیلوفر Ipomoea tricolor است. نیلوفر پیچ برای گلدهی نیاز به نور کامل آفتاب دارد

گلهای قیف مانند ، زیبا و پرنور را در رنگهای مختلف تولید می کند و اوج شکوفایی آنها در نیمه های دوم تابستان و نیمه اول پاییز است. یکی از ویژگی های گل نیلوفر باز شدن گل های آن در صبح می باشد که همراه با غروب خورشید هم بسته می شوند.

گل نیلوفر

گل های این گیاه زیبا تا اولین سرمای پاییزی وجود دارد. از نیلوفر به علت خود رو بودن و رشد زیادش ، در بالکن یا برای حصار و پوشاندن دیوار ها استفاده می شوند و در عرض یک ماه میتواند به ارتفاع 3 متر برسد.به دلیل گلدهی فراوان و رشد سریع آن گل بسیار ارزشمندیست که در عین حال به مراقبت زیادی نیاز ندارد.

گل نیلوفر به خاکی مرطوب نیاز دارد گرچه خشکی را تا حدی تحمل میکند . دقت کنید که این گل خوردنی نیست دانه های نیلوفر پیچ حاوی سموم و یک ماده شیمیایی شبیه به LSD است که هنگام مصرف زیاد دانه ها می تواند بسیار خطرناک باشد. قربانیان ممکن است دچار اسهال ، استفراغ و توهم شوند.

گل های چشمگیر آن گرده افشان هایی مانند مرغ مگس خوار ، زنبورها ، پروانه ها و سایر حشرات را جذب میکنند

مزایا و موارد استفاده:

برخی از گونه‌های نیلوفر، خاصیت دارویی دارند و در معالجه بیماریهای مختلف استفاده می شوند. آنها در مناطق مختلف دنیا برای مقابله با بیماری های قلبی ، دیابت ، فشار خون بالا ، روماتیسم ، یبوست ، خستگی ، مننژیت ، بیماری کلیه و سرطان استفاده می شوند.
برخی از گونه ها ضد درد ، اسپاسمولیتیک ، اسپاسموژنیک ، روان پریشی ، هیپوگلیسمی ، فشار خون ، ضد انعقاد ، ضد میکروبی ، ضد التهابی و حتی ضد سرطان هستند.

از این گیاهان همچنین برای مقاصد تزئینی و در مراسم های مذهبی استفاده شده است.

 

گل نیلوفر

 

کاشت گل نیلوفر و نگهداری آن:

در محیط های گرمسیری به صورت چند ساله رشد می کند ، اما درمکان های سردتر به صورت سالانه ظاهر میشود. از سال دیگر به بعد ازهمان گیاه ، دیگر رشد نخواهد کرد.

کاشت گیاه نیلوفرپیچ در فصل بهار از طریق کاشت بذر می باشد که به بررسی آن می پردازیم:

قبل از کاشت ، بذر ها را به مدت حداقل 1 ساعت در آب ولرم خیس کنید تا زود تر جوانه بزنند. دقت کنید که بذر های سالمی را جمع آوری کرده باشید. میتوانید آنها را مستقیم در زمین بکارید اما برای افزایش سرعت روند رشد و گلدهی ، بهتر است ابتدا درگلدان کاشته ونگهداری شوند. گلدانی با پهنای مناسب مثلا 30 سانتی متری را پیدا کنید و کف آن را کمی سوراخ کنید، پس از آن خاکی مناسب را برای کاشت تهیه کنید ترجیحا مخلوطی از پیت ماس و پرلیت باشد ، بذر ها را در عمق 1 تا 2 سانتی متری کاشته و در حدی که خاک نمناک و مرطوب شود آن را آبیاری کنید. بعد از جوانه زدن و رشد لازم آن ها را به باغ خود منتقل کنید. بهترین مکان برای نگهداری گل نیلوفر ، مکانی بسیار آفتابی مانند تراس است تا بتوانید از شکوفه های زیبای این گل بهره مند شوید.

گل نیلوفر مزیتی که دارد این است که مراقبت از آن بسیار آسان بوده و فقط به توجه بسیار کمی نیاز دارد . نیازی به هرس ندارد چون یکسال زندگی می کند با این حال اگر احساس کردید خیلی زیاد شروع به پخش شدن کرد، هر زمان که لازم به کاهش دادنش بود ، می توانید چند ساقه را قطع کنید.

گل نیلوفر

 

پیچک نیلوفر باید غالباً سیراب شود ، به خصوص در صورت افزایش درجه حرارت محیط. نسبت به کم آبی مقاوم بوده ولی چون گیاهی علفی است و باید همیشه شاداب باشد اگر رطوبت این گیاهان را تامین کنید لطف بزرگی در حق آن ها کرده اید ، دقت داشته باشید که آبیاری زیاد آن ها را غرق کرده و آسیب می رساند و از طرفی کم آبی بیش از حد هم باعث کوچک شدن برگ های گل نیلوفر میشود

مالچ در زیر پای آن به حفظ رطوبت پس از سیر شدن کمک خواهد کرد و در نتیجه نیاز آن به آبیاری را کاهش می دهد.

سعی کنید در شب آنرا آبیاری کنید تا تبخیر کاهش یابد و از این طریق در آب که یک منبع کمیاب است صرفه جویی کنید!

پیچک نیلوفر با هر خاکی سازگاری دارد و به خوبی رشد می کند ولی برای رشد و گلدهی بهتر آن خاکی را تهیه کنید که زهکشی مناسبی داشته باشد که بهترین خاک ، خاک برگ و باغچه هستند

این گیاه نیاز زیادی به نور مستقیم خورشید دارد و حداقل 8 ساعت نور را برای رشد خود لازم دارد و اگر نیاز به نورش برطرف نشود کمی روند رشدش را مختل کرده و گلدهی مناسبی نخواهد داشت

*تکثیر گل نیلوفر از طریق کاشت بذر در فصل بهار یا قلمه چوب نرم یا نیمه رسیده در تابستان به انجام می رسد.

برای مطالعه ی معرفی انواع گل نیلوفر می توانید در سایر مقالات توضیحات کامل درباره معرفی انواع گل نیلوفر را بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *