معرفی کامل گل نسرین به همراه نگهداری ان

زمان مطالعه : 0 دقیقه
زمان انتشار : 19 اسفند 1401

گیاه شناسی گل نسرین

گل نسرین یا گیاه آماریلیس جزء گیاهان زیبا و پرطرفدار آپارتمانی است که در دسته گل های پیازی قرار دارد. گل نسترن بومی آمریکای جنوبی و مرکزی بوده و متعلق به مناطق گرمسیری است ، دقت داشته باشید که سرما ، برای آماریلیس یا نسرین بسیار ضرر دارد. این گیاه گل های شیپوری زیبا و بزرگی دارد و گل دهی آن نسبتا آسان است. نام علمی آن Hippeastrum می باشد.نسرین تا ارتفاعی حدود50سانتی متر رشد میکند  که از بهار تا اواخر تابستان برگ هایش رشد می کند و سپس زرد رنگ می شوند،پس از آن حدود دو ماه به خواب می رود و اواسط زمستان گل میدهد و بهترین زمان برای کاشت این گل در بازه شش ماهه مهر تا اسفند است و بین 7تا10هفته گل خواهد داد

آماریلیس به محیطی گرم و مرطوب برای رشد خوب خود نیاز دارد به همراه نور کافی و روشن. این گیاه گل هایی به رنگ قرمز،صورتی،سفید،حنایی و نارنجی را میتواند داشته باشد،همچنین بسیاری از انواع راه راه و چند رنگ وجود دارد که معمولا سایه های صورتی یا قرمز را با رنگ سفید ترکیب می کنند.

خاک مورد نیاز گل نسرین بهتر است اسیدی  خاصیت ویژگی های دامی باشد . تا زمانی که ساقه ظاهر نشده، آبیاری کمی نیاز دارد و پس از ظهور جوانه و برگ ها به تدریج به آبیاری بیشتری نیاز دارد . در این مرحله ساقه به سرعت رشد می کند و گل هایش رشد می کنند .تکثیر این گیاه حدود دوسال زمان میبرد تا به گلدهی برسد. ساقه های آن ظریف بوده و شکننده است ، هنگام حمل و نقل مراقب باشید! نسرین را می توان در هر جایی نگهداری کرد چه در خانه و چه در محیط بیرون.

گل نسرین

 

چه نکاتی را باید در نگهداری گل نسرین رعایت کنیم

شاید برای شما سوال باشد راه تکثیر این گیاه چگونه میباشد، تکثیر نسرین از راه کاشتن بذر است و اگر شرایط کاشت و نگهداری خوب باشد، حدود دو سال طول می‌کشد تا به گلدهی برسد.

ساقه‌های نسرین فوق‌العاده حساس و توخالی است، گول ظاهر قوی آن ها را نخورید و در حمل ‌و نقل و یا هنگام آبیاری و کود دهی مواظب ساقه‌های آن باشید تا نشکند.

اگر این روزها دنبال گیاهی هستید که تا عید نوروز خانه تان را رنگ و بویی خوش ببخشد قطعا نسرین گزینه عالی خواهد بود.می‌توانید روی این گل تا آن زمان حساب باز کنید.

کسانی که این گیاه را دارند از زرد شدن برگ‌های نسرین نگران و گاه ناامید می‌شوند، اگر برگ‌های گیاه تان زرد شد بخصوص در اواخر تابستان و پاییز اصلا جای نگرانی وجود ندارد، این گیاه انرژی را در ریشه ذخیره می‌کند و از حدود بهمن و اسفند شروع می‌کند به گل دادن و سپس برگ‌ها هم دوباره سبز و باطراوت می‌شوند.

جمع بندی

گیاه آماریلیس یا گل نسرین، از نوع گیاهان پیازی میباشد که دارای گل های شیپوری در رنگ های متنوع است. نگهداری و گل دهی این گیاه بسیار آسان است. در نتیجه به یک گلدان پر طرفدار تبدیل شده. دمای ایده آل گل نسرین ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد. در رطوبت و گرمای بالا این گیاه در شرایط مساعد خود قرار گرفته و بهترین نتیجه را که می تواند تا ۳ شاخه ۶۰ سانتی متری و ۶ گل ۲۰ سانتی متری باشد ایجاد کند. خاک مناسب این گلدان، خاک سبک با PH کمی اسیدی است. دوره گل دهی آن از اواسط بهمن ماه آغاز می شود و تا آخر خرداد ماه ادامه دارد.

برای هدیه دادن گل به یکدیگر لازم است که نماد خاص آنها را بدانید ، در قسمت نماد گل نسرین می توانید معنی خاص این گل را فرا گیرید

نظرات (8)

  1. نسرین

    عالی بود کلی مطلب مفید خواندم

  2. هوشیار

    درود بر شما ، بیشتر از یک سال پیش من یک گلدان گل نسرین یا اماریلیس هدیه گرفتم ، دو عدد غنچه و شش عدد برگ داشت ، بعد از مدتی گلها باز شدند و بسیار عالی بود ،و بعد از مدتی برگها زرد شدن و من شروع کردم با کود مایع تغذیه کردن ، حالش بسیار خوبه فقط گل نمیده ولی زیاد برگ میده ، چکار کنم که گل بده ،
    ممنون از لطف شما

  3. Dariush

    با درود , هیچیک از این گل ها گل نسرین نیست گل نسرین اصل از خانواده گل سرخ و صد برگ است. برای شناختن گل نسرین به فرهنگ دهخدا بازگشت کنید. هنگامیکه حافظ و فردوسی و دیگر شاعران از این گل گفته اند نباید هیچ گل دیگری که نامی ندارد را به نام نسرین بشناسانیم . گل نرگس زرد گل نسرین نمیتواند باشد و گل آمریلیس همچنین نرگس نیست. گل نسرین در ایران بومی شیراز است و در هند و کشور چین هم میروید و اعراب به آن وردالسینی (گل چینی) میگویند اگر در شیراز کسی همت کند این گل فراموش شده را پیدا خواهد کرد گل نسرین گل آزینی مانند دیگر گل سرخ های مینیاتور برنگ سفید دارد و صد برگ است و نوعی دیگر شبیه بآن را گل مشکین میگویند و خوشبوست. فردوسی میفرماید (نگردد همی گرد نسرین تذرو — گل نارون خواهد و شاخ سرو) و این یعنی گیاهی در حدود یک متر بلندیست و در بهار گل های فراوانی میکند. امید که گل واقعی نسرین را کسی دوباره بشناساند. اینست تفاوت بین ما و غربی ها که گلی که شاعران بزرگمان از آن سخن گفته اند را هنوز در کشور نمیشناسیم. من هم مانند هر کس دیگری در این باره گناهکارم. امید که کسی این گفتار را ببیند و این مشکل را برای همیشه حل کند تا ایرانیان گل هایشان را بشناسند.
    بهار عمر خواه ای دل وگرنه این چمن هر سال
    چو نسرین صد گل آرد بار و چون بلبل هزار آرد
    حافظ
    این بیت حافظ نشان میدهد که گل نسرین گیاهیست پر گل و محلی برای گرد آمدن بلبلان است

    • علی ضرغامی

      سلام خوب عکس اصلی رالطفابفرستید
      ۰۹۱۲۶۳۹۸۳۹۷ممنونم

    • سارا

      اون که شما توی ذهن شماست، گل نسترن و شبیه گل رز هست. این گل آماریلیس همون گل نسرین و همین عکسهاست.

  4. نسرین

    موافقم این گل نسرین شیراز نیست. لطفا اسم عاریه ای روی گلهای با منشا خارجی نگذارید

  5. نسرین

    نام این گل نسرین نیست… آنچه که در فرهنگ لغت آمده گل نسرین همون رز سفید هست… رز نام فرانسوی نسرین هست..

  6. امیر جعفری

    چگونه از پیاز گل تکثیر کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *