معرفی کامل گیاه زیره همراه با فواید زیره سبز

زمان مطالعه : 8 دقیقه
زمان انتشار : 21 اسفند 1401
زیره

زیره چیست؟

دانه های زیره با دست از یک گیاه یک ساله برداشت می شود. آنها کوچک ، قایقی شکل و شبیه بذرهای زیره هستند. متداول ترین نوع زیره ،زیره سبز و زیره زرد مایل به قهوه ای است ، اگرچه گاهی اوقات می توانید زیره سیاه و زیره سفید نیز پیدا کنید.  زیره یک ماده معمول در پودر چیلی است و همچنین اغلب در سایر ترکیبات ادویه جات مانند گارام ماسالا ، پودر کاری ، مخلوط آشیوت ، آدوبوس ، بربره و بهارات یافت می شود.

زیره دارای عطر و طعم و عطر گرم و خاکی است که دارای کمی شیرینی و تلخی است.

پخت و پز با زیره

بسته به اینکه در دستورالعمل نیاز به دانه زیره یا زیره آسیاب شده است ، شما در دستور العمل ها از آن به طور متفاوتی استفاده خواهید کرد. دانه های زیره کامل باید در اوایل دستور العمل وجود داشته باشد تا ادویه زیره وقت داشته باشد تا ماده اصلی خود را آزاد کند افزودن زیره به یک آبگوشت داغ یا روغن باعث می شود تا عطر و طعم در ظرف پخش شود. زیره آسیاب شده یک ادویه عالی در چند ترکیب مختلف از جمله پودر کاری است. همچنین به عنوان بخشی از مالش ، در ماریناد ، و به عنوان چاشنی غذاهای دلپذیر استفاده می شود.

اگر از دانه های کامل به زمین تغییر دهید (یا بالعکس) ، باید مقادیر مختلفی اضافه کنید. از آنجا که عطر و طعم زیره آسیاب شده نسبت به دانه های کامل زیره غلیظ است ، در ظرف به مقدار کمتری نیاز خواهید داشت. برای دستورالعملی که نیاز به 1 قاشق غذاخوری زیره آسیاب شده است ، از 1 1/4 قاشق غذاخوری دانه زیره استفاده کنید.

گیاه زیره

نگهداری زیره

دانه ها را می توان برای مدت طولانی در فریزر نگه داشت تا در صورت عدم استفاده منظم از آنها ، عطر و طعم آنها حفظ شود. در غیر این صورت ، دانه ها را می توان تا 3 تا 4 سال در انبار ذخیره کرد .1 زیره زمین باید در یک مکان تاریک و خنک نگهداری شود و تا 6 ماه دوام می آورد.

فواید زیره سبز

دانه های زیره در غذاهای هندی غالباً به عنوان کمک به هضم غذا در هند جویده می شوند و ممکن است در پایان غذا برای این منظور در رستوران های هند عرضه شود. زیره همچنین سرشار از آهن است و حاوی ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدان است. مطالعات نشان داده اند که زیره سبز ممکن است سطح کلسترول را بهبود بخشد ، باعث کاهش وزن و جلوگیری از دیابت شود.

11 فایده زیره سبز برای سلامتی

مردم معمولاً زیره سبز را به صورت دانه های کامل خشک یا به صورت پودر آسیاب شده خریداری می کنند.زیره یک ماده معمول در بسیاری از ترکیبات ادویه جات مانند پودر کاری است. زیره یک ادویه اصلی در بسیاری از فرهنگ های غذایی ، به ویژه غذاهای مکزیکی ، هندی ، آفریقایی و آسیایی است.

گذشته از این ، زیره سبز همچنین برای چندین سال نقش دارویی در بسیاری از مناطق جهان ، از جمله جنوب شرقی آسیا و ایران داشته است.

علاقه مردم به زیره سبز اخیراً در حال افزایش است ، زیرا تحقیقات جدیدی برای حمایت از برخی از مزایای سلامتی آن آغاز شده است.

در این مقاله ، ما مزایای بالقوه سلامتی و خطرات زیره و همچنین نحوه افزودن این ادویه محبوب به رژیم غذایی را توضیح می دهیم

1_ کاهش وزن با زیره

زیره سبز ممکن است برای افرادی که سعی در کنترل وزن بدن دارند مفید باشد. یک مطالعه در سال 2015 در مورد بزرگسالان دارای اضافه وزن ، اثرات کاهش وزن زیره سبز را با اثرات داروی کاهش وزن و دارونما مقایسه کرد.

پس از 8 هفته ، محققان دریافتند که هم زیره و هم گروه های دارویی کاهش وزن مقادیر قابل توجهی از وزن خود را از دست دادند. افراد در گروه زیره سبز نیز کاهش سطح انسولین را تجربه کردند.

مطالعه دیگری از سال 2014 نشان داد که زنان دارای اضافه وزن و چاقی که به مدت 3 ماه هر روز 3 گرم پودر زیره در ماست مصرف می کنند ، کاهش قابل توجهی در وزن بدن ، اندازه دور کمر و چربی بدن دارند.

2_  کاهش کلسترول همراه با زیره

مطالعه فوق الذکر در مورد زنان دارای اضافه وزن و چاقی همچنین نشان داد که مصرف 3 گرم پودر زیره در روز منجر به کاهش کلسترول کل ، لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول “بد” و تری گلیسیرید می شود.

کسانی که پودر زیره را مصرف کردند نیز دارای سطح بالاتری از لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول “خوب” بودند.

زیره سبز

3_  درمان دیابت با زیره

یک مطالعه در سال 2017 در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 اثرات روغن اساسی زیره بر سطح قند خون را بررسی کرد. شرکت کنندگان در مطالعه یا 100 میلی گرم (میلی گرم) روغن زیره در روز ،یا 50 میلی گرم روغن زیره در روز یا دارونما دریافت کردند.

بعد از 8 هفته ، هر دو گروه روغن زیره به طور قابل توجهی سطح قند خون ، انسولین و هموگلوبین A1c را کاهش دادند. اینها همه نشانگرهای مدیریت خوب دیابت هستند.

گروه های روغن زیره همچنین شاهد بهبود علائم مقاومت به انسولین و التهاب بودند.

با این حال ، طبق بررسی سال 2017 ، سایر مطالعات انسانی با استفاده از دانه های زیره سیاه نتایج مختلفی را نشان داده است.

4_ درمان سندرم روده تحریک پذیر با زیره

یک مطالعه آزمایشی کوچک از سال 2013 اثرات مصرف قطره های روغن ضروری زیره بر علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را بررسی کرد.

پس از 4 هفته ، شرکت کنندگان در مطالعه بهبود بسیاری از علائم مانند درد معده و نفخ را نشان دادند.

در پایان مطالعه ، کسانی که مبتلا به IBS بودند و عمدتا یبوست را تجربه کرده بودند ، دفع مدفوع بیشتری داشتند. کسانی که به طور عمده اسهال را به عنوان یک علامت تجربه کرده اند ، حرکات روده کمتری دارند.

5_ کاهش استرس با زیره

زیره ممکن است در کمک به بدن در کنترل استرس نقش داشته باشد. مطالعه ای در موش صحرایی اثرات عصاره زیره بر علائم استرس را بررسی کرد.

هنگامی که حیوانات قبل از یک فعالیت تنش زا عصاره زیره دریافت می کردند ، بدن آنها نسبت به زمانی که عصاره دریافت نمی کردند ، به طور قابل توجهی پاسخ استرس کمتری داشت.

زیره سبز ممکن است با کار به عنوان یک آنتی اکسیدان به مقابله با اثرات استرس کمک کند.

 

6_ زیره به هضم غذا را تقویت می کند

زیره یکی از گیاهان دوستدار روده است و باعث تقویت آنزیم های پانکراس می شود و به روند هضم کمک می کند. دانه های زیره حاوی تیمول و روغنهای اساسی است که غده بزاقی را تحریک می کند ، در نتیجه هضم غذا را کاهش می دهد. برای هضم بهتر و کاهش نفخ شکم ، به افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند ، توصیه می شود صبح زود با معده خالی آب جیرا بنوشند.

زیره سبز همچنین تسکین دهنده است یعنی شما را از نفخ معده راحت می کند و در نتیجه هضم و اشتها را بهبود می بخشد. وجود روغنهای اساسی ، منیزیم و سدیم باعث تسکین معده درد در صورت مصرف با آب داغ می شود.

زیره زرد

7_ زیره با سرطان مبارزه می کند

زیره دارای خواص سم زدایی و شیمیایی است. طبق مطالعه انجام شده توسط آزمایشگاه تحقیقات سرطان ایالات متحده آمریکا ، ترکیب فعال آلدئید زیره که در زیره دیده می شود ، باعث تاخیر در رشد تومور می شود.

8_ زیره بی خوابی را درمان می کند

روغن های اساسی موجود در زیره سبز ماهیت خواب آور دارند و دارای اثرات تسکین دهنده هستند که باعث کاهش فشار روانی و اضطرابی می شود که معمولاً باعث بی خوابی می شوند. علاوه بر این ، جیرا حاوی ملاتونین ، هورمون تنظیم کننده خواب و همچنین مقادیر قابل توجهی آهن و منیزیم است که همگی برای تنظیم فعالیت مغز و ایجاد خواب به موقع ضروری هستند.

9_ درمان آسم و سرما خوردگی با زیره

خواص ضد التهابی ، ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی دانه های زیره سبز ، آن را به درمانی فوق العاده برای درمان آسم و سرماخوردگی تبدیل می کند. این ماده به عنوان خلط آور عمل می کند ، بلغم و مخاط دستگاه تنفسی را شل می کند و از بین بردن آن راحت تر می شود. این روغن اساسی به عنوان ضدعفونی کننده عمل می کند و به دفع عفونت ها و تقویت ایمنی کمک می کند.

10_ تقویت حافظه با زیره

همراه با دسته ای از مواد معدنی و ویتامین ها مانند ریبوفلاوین ، ویتامین B6 ، زاگزانتین و زیره مصرف کننده نیاسین برای عملکرد صحیح مغز مفید است. زیره سبز با تقویت سلول های مغزی به افزایش سلامت روان و تیز کردن حافظه کمک می کند.

11_ درمان آکنه با زیره

زیره که به دلیل خاصیت ضد التهابی شناخته شده است می تواند به شما در تسکین فوری آلرژی ها و گزش کمک کند. این ماده پوست را آرام می کند و در کنترل هرگونه التهاب ناشی از آلرژی کمک می کند. خواص ضد باکتریایی زیره در از بین بردن باکتری های پوست کمک می کند و آکنه را درمان می کند. شستن صورت با آب زیره به طور مداوم در طول روز می تواند عفونت های پوستی را از بین ببرد.

زیره

مواد مغذی در زیره

طبق بانک اطلاعاتی FoodData وزارت کشاورزی ایالات متحده ، یک قاشق چای خوری دانه زیره کامل حاوی:

7.88 کالری
0.37 گرم پروتئین
0.47 گرم چربی
0.93 گرم کربوهیدرات

همین مقدار دانه زیره همچنین 19.6 میلی گرم کلسیم ، 1.39 میلی گرم آهن و 7.69 میلی گرم منیزیم تأمین می کند.

زیره همچنین حاوی آنتی اکسیدان است که ممکن است مسئول برخی از مزایای آن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *