معرفی کامل گل اسطوخودوس | خواص و نحوه کاشت اسطوخودوس

زمان مطالعه : 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 21 آذر 1402
گل اسطوخودوس

اسطوخودوس نوعی گیاه است که تقریباً در تمام قاره ها یافت می شود. رنگ بنفش دارد . نام لاتین و علمی آن Lavandula است.

اسطوخودوس به دلیل زیبایی و خواصی که دارد گیاهی محبوب و مشهور محسوب می شود. ازاسطوخودوس به خاطر شیرینی و بویی که دارد در تزئین کیک نیز استفاده می شود ، گاهی اوقات هم از انها برای طعم دادن به مواد پخته شده و دسر های شکلاتی استفاده می شود و گاهی برای تهیه قند اسطوخودوس که بسیار خوشمزه است .

گل های گیاه اسطوخودوس برای دم کردن چایی بکار می روند .

از کاربرد های دیگر ان در داروخانه میتوان به این موارد اشاره کرد : – بعضی اوقات برای جلوگیری از عفونت به کار می رود مثلا از روغن ان در جنگ جهانی اول برای صد عفونی کردن دیوار ها و کف بیمارستان مورد استفاده قرار می گرفت.

– ماساژ روغن اسطوخودوس برای سردرد بسیار مفید بوده و نوشیدن چایی ان به شما کمک میکند تا قبل از خواب آرام شوید.

 

خواص اسطوخودوس:

ترکیبات روغن موجود در اسطوخودوس می توانند بیش فعالی ، بی خوابی ، نفخ شکم ، باکتری ها ، قارچ ها ، فعالیت میکروبی روی لثه ها را درمان کنند.
ترکیبات موجود در گیاه حتی نوید درمانی را برای درمان برخی از سرطانها نشان داده اند. به عنوان عطر هایی که مردان را برانگیخته میکند هم معروف هستند. ایده آل برای تقویت مشکلات جسمی و عاطفی است . به طور کلی اسطوخودوس گیاهیست که با تمام قسمت های سیستمی بدن ارتباط و سازگاری خوبی دارد و لقب “کمک اولیه” را داراست به خصوص روغن ان که با عمل ضد باکتری ، یک روغن ضد حساسیت را ایجاد میکند که پوست را مرطوب میکند و به عنوان یک مرطوب کننده هم مصرف می شود

اسطوخودوس درد و تورم را از آرتروز تا آسیب در سردرد کاهش می دهد، همچنین بیماری حرکتی را کاهش می دهد.
به گفته یک راهبه آلمانی که از سال 1098-1179 زندگی می کرد ، “آب” اسطوخودوس ومخلوط اکثر نوشیدنی ها با اسطوخودوس برای سردردهای میگرنی بسیار مناسب است.

گل اسطوخودوس

انواع  اسطوخودوس:

انواع مختلف و بی شماری از اسطوخودوس وجود دارد که در کل به سه دسته تقسیم می شوند:اسطوخودوس فرانسوی(دارویی) ، اسطوخودوس انگلیسی (تزئینی) و اسطوخودوس اسپانیایی انواع محبوب اسطوخودوس هستند.

نوع انگلیسی(تزئینی) گیاهی مقاوم است که گلدهی ان اوایل تا اواسط تابستان است ، نوع فرانسوی(دارویی) نسبت به انگلیسی مقاوم تر است زیرا سردی هوا را تا حدی تحمل می کند و زمان گلدهی ان از اواخر بهار شروع شده تا مهر ادامه دارد.

برگ‌ها و گل‌های گیاه اگر تازه یا خشک شده باشند ، قابل خوردن می باشند.

 

نحوه کاشت اسطوخودوس:

گیاه اسطوخودوس به نور کافی و زیاد خورشید ، آب کم و خاک مناسبی نیاز دارد تا رشد و گلدهی خوبی داشته باشد.

اگر این گل را میخواهید در منزل پرورش دهید ابتدا گلدانی که حداکثر 5 سانتی متر بزرگتر از ریشه باشد را تهیه کنید ، سعی داشته باشید که گلدانتان بزرگ از این مقدار نباشد چرا که خاک زیاد اب زیادی را جذب می کند و مانع سیراب شدن گلتان می شود.

بسته به نوع گیاهتان خاک مناسب را تهیه کنید مثلا برای اسطوخودوس مدیترانه ای باید خاکی پر از سنگریزه و اهک که خاک ضعیف محسوب می شوند را تهیه نمایید اما مثلا اسطوخودوس فرانسوی به خاک ماسه ای نیاز دارد تا رشد خوب خود را برایتان به نمایش بگذارد.

توجه داشته باشید که گل را در معرض نور خورشید قرار دهید ، اسطوخودوس گیاهی نور دوست است . آبیاری به میزانی باشد که خاک خشک نباشد و ان را غرق در اب نکنید تا آسیبی وارد نشود. آب دادن را در فصول سرد به مرور کاهش دهید.

اگر گیاه را در باغ و خارج از منزل می کارید دقت داشته باشید که اگر منطقه زندگی شما سرد است اسطوخودوس را باید در بهارو تابستان بکارید اما اگر در مناطق گرم ساکن هستید ، اسطوخودوس اوایل پاییز باید کاشته شوند تا ریشه ها گل کمی خنکی داشته باشند.

نیاز به اضافه کردن کود و مواد اضافه به خاک نیست چون گیاه اسطوخودوس در خاک های ضعیف و متوسط بهتر رشد می کنند . اگر در خاک سنگریزه و اهک باشد بهتر است چون این اجازه می دهد تا هوا در اطراف سیستم ریشه بماند و به شما امکان می دهد گیاهان شما خیلی سریعتر موفق به رشد شوند. بعد از تهیه خاک و مکان مناسب از جهت نورگیری ، چاله های کم عمقی را حدود دو برابر اسطوخودوس درست کنید و گل را در انها قرار دهید .

کمی آب دهید تا خشکی خاک برطرف شود. این گل پس از کاشت کمترین مراقبت را لازم دارد.

بعد از گل دادن ، تمام گل ها را مرتب کرده و بعضی از قسمت های بالای شاخه ها را بردارید و هرس کنید، این کار باعث رشد بسیاری از شاخه های تازه  و  گلهای بیشتر برای فصل بعد می شود.

گل اسطوخودوس

جهت مطالعه در مورد کاربرد اسطوخودوس در مراسم عروسی رو متن مورد نظر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *