معرفی جامع گل همیشه بهار ، انواع آن گل همیشه بهار + نحوه نگهداری

زمان مطالعه : 9 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 21 آذر 1402
گل همیشه بهار

 

گل همیشه بهار بومی مدیترانه و  جنوب اروپا بوده و اسم علمی آن Calendae است ، همانطور که اسمش مشخص است تقریبا در تمام طول سال گل میدهد ،هنگام شب بسته و نیمه بسته شده و طی روز باز می شود. گل همیشه بهار در جنوب اروپا به طور فزاینده ای رشد می کند ، اما مشخص کردن خانه واقعی آن دشوار است. در فنلاند یک گل تابستانی محبوب است. گل همیشه بهار گیاهی مقاوم در برابر سرما و گرماست اما میانه خوبی با سرما دارد و در مناطق گرم عمر نسبتا کوتاهی دارد.ارتفاع آن حدود 30 تا 60 سانتی متر است، انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد و هر نوع آن ویژگی های خاص خود را دارد که این تفاوت ها عموما در رنگ گل ها و ارتفاع آنهاست . رایج ترین نوع همیشه بهار، رنگ زرد و نارنجی است.

این گیاه جلوه زیبایی به محیط شما میبخشد و علاوه بر ظاهر زیبایش خواص دارویی نیز دارد ، چرا که به عنوان یک داروی مهم معالجه مردم در یونان باستان ، روم و عربستان بوده است. بیشتر در درمان بیماری های پوستی استفاده میشود البته برای درمان هایی مانند زخم های جزئی ، خارش ، سوختگی ، نیش حشرات و بواسیرهم بکار میرود . کاروتن موجود در گل همیشه بهار، باعث تجدید بافت سطحی می شود و خاصیت ضد باکتریایی آن از بروز عفونت ها جلوگیری می کند. از قدرت این گل نیز، در زیبایی درمانی هم استفاده شده است و در لوسیون ها ، کرم ها و سایر مواد آرایشی بکار می رود. گیاه همیشه بهار، دارای روغنهای اساسی زیادی است و از این رو به عنوان ماده ای در عطرها هم استفاده می شود.به عنوان رنگ موی طبیعی هم استفاده می‌شود. پودر گلبرگ‌های این گل را به شامپو یا نرم کننده اضافه کنید. مصرف زیاد و دائم از آن رنگ مو را روشن می‌کند. زمان شکوفایی گل های این گیاه ، از تابستان شروع می شود و تا فصل سرما ادامه دارد. امروزه ازاین گلها هنوز هم برای اضافه کردن طعم تند به خورش ها و سالادها استفاده می شود و گفته می شود که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. گل همیشه بهار گیاهی مفید است زیرا شته ها و آفات را از گیاهان و گیاهان زینتی دور نگه می دارد.

هنگامی که فشار هوا افت می کند ، سر گل همیشه بهار به طور عادی باز نمی شود بنابراین می توان از آنها به عنوان فشارسنج هم استفاده کرد ، در چایی هم میتوان آن را بکار برد و در کل کاربردش بسیار متنوع است

 

گل همیشه بهار

 

برگ های گل همیشه بهار را می توان به صورت خشک یا تازه استفاده کرد.بهترین زمان برای برداشت آنها صبح یک روز آفتابی بعد از خشک شدن شبنم ها از آنهاست. در خصوص خشک کردن آنها دقت کنید زمانی که کاملاً باز هستند برداشت شده و باید به سرعت در سایه خشک شوند.

گیاه همیشه بهار در حال رشد به عنوان یک عامل بازدارنده حشرات عمل می کند و جمعیت کرم خاکی ها را کاهش می دهد. به علت دشواری در بدست آوردن آنها ، در عطر هایی که بویی نسبتا تند دارند استفاده می شود.گل همیشه بهار هنگام خنک شدن هوا بسته میشوند و از این رو میتوانند به عنوان وسیله ای برای پیش بینی هوا استفاده شوند.

 

انواع گل همیشه بهار (Pot Marigold):

تعدادی از انواع و اقسام گل همیشه بهار وجود دارد که آنها را بررسی میکنیم. انواع مختلف منظورتفاوت درقد و رنگ این گل است و این بدان معناست که باغبان گیاه مورد نظر را با توجه به اینکه متناسب با باغ و فضای کاشت خود باشد میتواند انتخاب کند.

برخی از معروف ترین گل های همیشه بهار عبارتند از:

سورپرایز صورتی(Pink Surprise):

گل همیشه بهار

 

سورپرایز صورتی ، مراکزی به رنگ زرد تیره ، شکوفه هایی نارنجی  با رنگ صورتی دلپذیر و بی نظیر به همراه دارد و برای رشد در مکانی مانند پاسیو مناسب است چون فضایی دل انگیز را بوجود می آورد. برای رسیدن به بهترین نتیجه ، گل همیشه بهار سورپرایز صورتی را در خاک سبک ، کم آب و بدون زهکشی و در معرض آفتاب یا سایه جزئی قرار دهید تا به خوبی رشد کند.

 

شربت فیز(Sherbet Fizz):

گل همیشه بهار

 

شربت فیز ، به دلیل داشتن گلهای گاومیش و  قسمتهای زیرین قرمزش مشهور است. دارای گلبرگهای رنگی غیرمعمول با رنگ زیرین قرمز تیره تر است. برخی از قسمت های این گل ها خوراکی هستند

و می توانند به عنوان گل خوراکی به سالادها نیز اضافه شوند. رشد سریع و آسان انها تقریباً در هر موقعیت باغی شما را شگفت زده خواهد کرد ، و حتی در مناطق ساحلی نیز به خوبی رشد می کند .قد انها بین 30 تا 45 سانتی متر است

 

کوکتل مرکبات(Citrus Cocktail):

گل همیشه بهار

 

گیاهی جمع و جور ، کوتوله و بوته ای مانند بوده که شکوفه های نارنجی و زرد روشن را تولید می کند.

در طول تابستان ها ، تقریباً با هر شرایطی در باغ به خوبی رشد کرده و گل میدهند، حتی در مناطق ساحلی به خوبی می رویند. همچنین می توانند به عنوان یک گل خوراکی به سالادها اضافه شوند.  قد آن حدود 20 سانتی متر است و در بیشتر خاک ها رشد لازم و کافی را خواهند داشت و گیاهی مقاومند.

 

نارنجی قلب سبز(Greenheart Orange):

گل همیشه بهار

 

به عنوان گلهایی نارنجی و مرکزی سبز رنگ شناخته شده هستند. رشد خوبی در هر شرایطی از باغ و به ویژه در مناطق ساحلی دارند و تا ارتفاعی حدود 60 سانتی رشد می کنند . این گل ها تحت عنوان خوراکی به ویژه بجای زعفران هم استفاده می شوند

نحوه رشد و نگهداری:

گل همیشه بهار را به راحتی می توان پرورش داد.این گیاه می تواند در مکانی نیمه سایه یا بدون سایه رشد کند و خاک مرطوب را ترجیح می دهد.

گل همیشه بهار در هر خاکی میتواند به راحتی رشد کند و به خاک خاصی نیاز ندارد، ترجیحا مکانی که نور خورشید را به طور کامل دریافت میکند انتخاب کنید. نهال خریداری شده را باید پس از گذشت خطر سرمازدگی بکارید. دانه ها را می توان درست قبل از آخرین تاریخ سرما در بهار کاشت. بهتر است دانه ها با فاصله 15 سانتی متر و عمق 2 سانتی متری کاشته شوند. بسته به دما و شرایط رشد ، دانه ها طی 5 تا 15 روز جوانه می زنند. حداقل 10 روز پس از کاشت ، روزانه آن ها را آبیاری کرده و خاک را مرطوب نگه دارید.

پس از استقرار و رشد گیاهان ، فقط در صورت خشک شدن خاک آن را آبیاری کنید. اگر مطمئن نیستید انگشت خود را در خاک بچسبانید ، اگر احساس خشکی کردید زمان آبیاری است. در حالی که این یک روش قابل اعتماد است ،اما می توانید برای اندازه گیری علمی از دستگاه سنجش رطوبت خاک نیز استفاده کنید.
اگر از شیر آب برای آبیاری گیاهان خود استفاده می کنید مراقب باشید ، برخی افراد معتقدند که آب نرم شده به طور خاص می تواند به گیاهان جوان آسیب برساند.
آب باران جمع آوری شده بهترین راه حل است. این می تواند به شما در کاهش صورتحساب های آب هم نیز کمک کند و یک راهنمای واقعاً مفید برای انتخاب منبع آبیاری باغ شماست.

اواسط تابستان کمی کود به گل همیشه بهار بدهید  اما در کل این گیاه نیاز چندانی به کود ندارد ولی به غنی سازی خاک ، رشد و گل دهی گل شما کمک بسزایی میکنند. گلهای پژمرده و قدیمی را برای تشویق و شکوفایی گل های جدید هرس کنید

گیاه همیشه بهار تا زمانی به گل دادن ادامه می دهد که توسط یخبندان سنگینی از رشد خود متوقف شود

منبع آب گل همیشه بهار

 

عکس بذر گل همیشه بهار:

گل همیشه بهار

 

 

نظرات (1)

  1. صمد داداش پور

    سلام وقت شما بخیر
    ممنونم از مطالبی که در مورد گل همیشه بهار گذاشته اید….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *