معرفی کامل گیاه مریم گلی و خواص چای مریم گلی

زمان مطالعه : 0 دقیقه
زمان انتشار : 21 اسفند 1401
مریم گلی

مریم گلی چیست؟

مریم گلی (salvia officinalis) گیاهی است که به طور گسترده کشت می شود و بومی منطقه مدیترانه است.مریم گلی یکی از اعضای خانواده نعناع است.  گیاه مریم گلی دارای طعم تند و معطر قدرتمندی است که تلخ و قابض نیز هست.

طعم مریم گلی بسته به نوع کاشته شده و محل رشد بسیار متفاوت است. برخی از انواع مختلف گیاهان مریم گلی که کمتر یافت می شود عبارتند از:

1_ مریم گلی یونانی دارای برگهای مخملی با زیر خاکستری نمدی و گلهای آبی عمیق است. اغلب در چای ها استفاده می شود.

2_ مریم گلی بنفش گیاهی کوچک با برگهای بنفش و گلهای روشن است.
3_ مریم گلی سه رنگ یک نوع تزئینی محبوب است که رنگ زیادی به یک باغ می بخشد. عطر و طعم ملایم تری دارد و کمتر برای پخت و پز و بیشتر برای تزئین استفاده می شود.
4_ مریم گلی مکزیکی هاردی به یک فصل رشد طولانی احتیاج دارد و تا اواخر تابستان شروع به شکوفا شدن نمی کند.

 

مریم گلی برای طعم غذا

مریم گلی در آشپزی مدیترانه ای و به ویژه غذاهای ایتالیایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که برای طعم دادن به گوشت های چرب استفاده می شود بسیار عالی است و به دلیل توانایی کمک به هضم غذا بسیار مشهور است.

برگ تازه مریم گلی طعم بسیار بیشتری نسبت به مریم گلی خشک دارد که می تواند یک طعم طعم دارویی داشته باشد. طعم کامل برگ مریم گلی وقتی که گیاه با غذا پخته می شود ، بیرون می آید.

گیاهان مریم گلی دارای گلهای بنفش یا سفید هستند که در زمان تابستان ظاهر می شوند. گلها خوراکی هستند و اغلب در تهیه سرکه یا تزئین کیک استفاده می شوند.

می توانید از گیاه برای تهیه کره مریم گلی استفاده کنید و همچنین یک سرکه فوق العاده تزریق شده با گیاهان را درست می کند. مریم گلی عطر و طعم بسیار شدیدی دارد ، بنابراین برای طعم دادن به یک دستور غذا فقط مقدار کمی لازم است.

مریم گلی

مریم گلی برای دفع انرژی منفی

فرهنگ های بومی آمریکا اغلب آنچه را گیاهان مقدس می دانند می سوزانند و از دود گیاه استفاده می کنند تا انرژی منفی را از بین ببرد و فضای زندگی آنها را آرام کند.

این عمل با مریم گلی سفید، پالو سانتو ، چمن شیرین و سایر گیاهان انجام می شود. این کار لکه گیری نامیده می شود.

 

مراقبت از گیاه مریم گلی

برای پرورش مریم گلی در باغ فقط به سه مورد احتیاج دارید : هوای تازه ، تخلیه خوب خاک و آفتاب زیاد.

مریم گلی را می توان از طریق بذر پرورش داد یا می توانید گیاهان کوچک را در یک مرکز باغ خریداری کنید تا به شما کمک کند.

این نکات را برای مراقبت از گیاه مریم گلی دنبال کنید و قبل از شناخت از عطر و طعم تازه آن لذت خواهید برد.

مریم گلی به نور خورشید نیاز دارد

در فضای باز ، مریم گلی آفتاب کامل تا سایه بسیار روشن را دوست دارد. 6-8 ساعت نور خورشید ایده آل است ، اما اگر در قسمت جنوبی ایالات متحده آمریکا زندگی می کنید ، مریم گلی با کمی تسکین از آفتاب بعد از ظهر بهره مند می شود.

همچنین می توانید مریم گلی را در فضای بسته و در پنجره ای آفتابی و روشن پرورش دهید. پنجره ای رو به جنوب ایده آل است.

مریم گلی

چه زمانی بهترین زمان برای کاشت مریم گلی است؟

صبر کنید تا دمای زمین حدود 65 درجه فارنهایت باشد که به طور معمول 1-2 هفته پس از آخرین سرما است.

بذرها یا نهال ها باید با فاصله 18 – 24 اینچ کاشته شوند. همچنین می توانید در گلدان های پاسیو بذر یا نهال بکارید.

 خاک ، آبیاری و کود دهی گیاه مریم گلی

گیاه را در خاک شنی و خوب تخلیه کنید. pH مناسب برای مریم گلی بین 6.0 تا 7.0 است. خاک غنی از نیتروژن نیز مفید است.

اگر خاک شما دارای مقدار رس زیاد است ، مواد آلی مانند کمپوست را به آن اضافه کنید تا هنگام آبیاری کاملاً تخلیه شود. در صورت امکان برای جلوگیری از انواع بیماری های قارچی از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید.

مریم گلی نسبتاً به خشکی مقاوم است و باید از آبیاری زیاد گیاه خودداری کنید. فقط وقتی خاک شروع به خشک شدن کرد آب بیشتری اضافه کنید. مریم گلی در ظروف و همچنین در تختخواب های باغی به خوبی رشد می کند.

کود زیادی اضافه نکنید وگرنه در نهایت با گیاهی روبرو خواهید شد که به سرعت رشد می کند اما طعم آن شدت کمتری دارد.

برگ و گل گیاهان مریم گلی

برگهای گیاه مریم گلی دراز است و در انتها به یک نقطه می رسد. آنها یک رنگ سبز خاکستری غبارآلود دارند. برگ های مریم گلی دارای بافتی مخملی است که در باغ بسیار زیبا است و هنگام برداشت برگ ها نیز احساس خوبی دارد.

با برگ های نرم باید مراقب آبیاری بیش از حد باشید. اگر گیاه خیلی مرطوب باشد ، یا اگر برگها زیاد با آب پاشیده شوند ، می توانند زرد شوند. این باعث می شود که گیاهان مریم گلی بیشتر مستعد ابتلا به قارچ های لکه ای برگ شوند.

گلهای مریم گلی را درست قبل از رسیدن به اوج برش دهید. گلها تا حدی باز می شوند ، اما نه همه راه.

توجه به گل: بیشتر گیاهان در صورت اجازه گل دادن ، تلخ تر می شوند. اگر می خواهید ظاهر مریم گلی (که بسیار زیبا است) برخی را برای گلها و برخی دیگر را برای گیاهان بکارید تا بهترین نتیجه را از هر دو جهان بدست آورید.

برگ مریم گلی

چگونه برگ های مریم گلی را حفظ کنیم

ممکن است دریابید که مریم گلی بیشتری نسبت به آنچه می توانید در پایان فصل رشد استفاده کنید دارید. یکی از بهترین راههای حفظ مریم گلی یخ زدگی برگها است.

برای یخ زدگی برگهای مریم گلی ، فقط آنها را بین ورقه های کاغذ موم یا فویل که در روغن زیتون پوشانده شده قرار دهید. برگها حتی پس از یخ زدگی نرم و لطیف خواهند ماند و در صورت لزوم می توانید آنها را جداگانه جدا کنید.

همچنین می توانید برگ مریم گلی را خرد کرده و در سینی مکعب یخ با مقداری روغن زیتون اضافه کنید. هنگام پخت از مکعب های روغن طعم دار استفاده کنید تا هم روغن و هم عطر و طعم روغن به دستور غذا ببخشد.

مریم گلی را با آویختن دسته های ساقه وارونه خشک کنید. برگهای خشک شده را از ساقه بچسبانید و در یک ظرف ضد هوای ذخیره کنید.

 

مریم گلی برای دفع حشرات

 

مریم گلی همچنین یک گیاه مفید برای دفع پشه ها است. برگهای مریم گلی عطر و بویی قوی از خود می فرستند و روغنهایی تولید می کنند که حشره را دفع می کند.

چای مریم گلی

چای مریم گلی نوعی تزریق معطر است که از برگ های مریم گلی (Salvia officinalis) ، گیاهی در همان خانواده نعناع ساخته می شود.

مریم گلی که معمولاً به عنوان ادویه استفاده می شود ، سابقه طولانی استفاده در داروهای جایگزین و سنتی را نیز دارد. قابل توجه است که چای آن دارای مزایای بالقوه سلامتی است – اگرچه تحقیقات علمی در مورد این نوشیدنی هنوز در مراحل اولیه است.

چای مریم گلی

Tee Salbei – tea sage 01

مزایای چای مریم گلی

1_ غنی از ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان

چای مریم گلی حاوی انواع مختلف ترکیبات گیاهی قدرتمند است.

به طور خاص ، آنتی اکسیدان های آن برای خنثی سازی ترکیبات مضر به نام رادیکال های آزاد کار می کنند. وقتی این موارد در بدن شما جمع شوند ، می توانند منجر به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها شوند.

چای مریم گلی به ویژه دارای مقدار زیادی اسید رزمارینیک است. مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده است که این آنتی اکسیدان فواید بی شماری مانند کاهش التهاب و سطح قند خون را فراهم می کند

مریم گلی نیز به میزان کافی ویتامین K را تأمین می کند ، که برای سلامت استخوان ، گردش خون و لخته شدن خون ضروری است.

علاوه بر این ، چای مریم گلی دارای چندین ترکیب دیگر تقویت کننده سلامتی ، از جمله کارنوزول و کافور است.

 

2_ چای مریم گلی ممکن است باعث بهبود پوست و ترمیم زخم شود

مریم گلی یک ماده رایج در مواد آرایشی است که به صورت موضعی به عنوان یک داروی طبیعی مراقبت از پوست استفاده می شود.

ممکن است نوشیدن چای مریم گلی از مزایای یکسانی برخوردار باشد.

در یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی سلولهای پوست موش ، مشخص شد که کافور ، یکی از ترکیبات اصلی مریم گلی ،باعث رشد سالم سلول های پوستی ، علائم کند پیری و کاهش چین و چروک می شود.

علاوه بر این ، یک مطالعه حیوانی کارنوزول و اسید کارنوزیک این گیاه را با کمک به درمان آسیب پوستی مربوط به آفتاب و سایر مشکلات التهابی پوستی مرتبط دانست.

سایر مطالعات حیوانی نشان می دهد که عصاره مریم گلی به بهبود زخم های سرماخوردگی کمک می کند و بهبود زخم را تسریع می کند.

علاوه بر این ، مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که عصاره آن برخی از باکتریها و قارچهای مضر را که می تواند به پوست شما آسیب برساند از بین می برد .

 

3_ چای مریم گلی سلامت دهان و دندان را ارتقا می دهد

مریم گلی یکی از محبوب ترین گیاهان در دندانپزشکی است ، زیرا درد ، التهاب و بوی بد دهان را هدف قرار می دهد ، همچنین دارای خواص ضد باکتری و ترمیم کننده زخم است.

در حقیقت ، غرغره چای مریم گلی اغلب به عنوان درمانی برای زخم های دهان و گلودرد توصیه می شود.

علاوه بر این ، مریم گلی به دلیل فعالیت ضد باکتری و ضد التهابی به برخی دهان شویه ها اضافه می شود.

مریم گلی

 

4_ چای مریم گلی ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد

برخی شواهد نشان می دهد که چای مریم گلی می تواند به مبارزه با سلول های سرطانی کمک کند.

مریم گلی حاوی چندین ترکیب ضدسرطان از جمله کارنوزول ، کافور و اسید رزمارینیک است. به طور خاص ، مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که کارنوزول می تواند چندین نوع سلول سرطانی را از بین ببرد بدون اینکه بر سلول های سالم تأثیر بگذارد.

در یک مطالعه بر روی بیش از 500 نفر ، چای مریم گلی و بابونه با کاهش خطر ابتلا به سرطان تیروئید ارتباط داشتند.

در همین حال ، در یک مطالعه آزمایشگاهی ، چای مریم گلی به جلوگیری از تغییرات ژنتیکی که باعث تشکیل سلول های سرطانی روده بزرگ می شود ، کمک کرد.

 

5_ چای مریم گلی کنترل قند خون را بهبود می بخشد

مریم گلی ، که یک ماده مکرر در داروهای جایگزین قند خون است ، ممکن است به بهبود سطح قند خون کمک کرده و از دیابت نوع 2 پیشگیری یا درمان کند.

یک مطالعه 2 ماهه بر روی 105 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مکمل 500 میلی گرم عصاره مریم گلی 3 بار در روز باعث بهبود قند خون ناشتا ، قند خون بعد از غذا و هموگلوبین A1c می شود .

در همین حال ، یک مطالعه برروی موش نشان داد که جایگزینی آب با چای مریم گلی ، سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که مریم گلی با انتقال قند در خون به سلولهای شما برای ذخیره ، مانند انسولین ، هورمونی که به مدیریت سطح قند خون کمک می کند ، رفتار می کند و بنابراین سطح این مارکر را کاهش می دهد.

 

6_ چای مریم گلی ممکن است باعث سلامت مغز و بهبود خلق و خوی شود

مریم گلی به طور گسترده ای در داروهای جایگزین برای تقویت خلق و خو ، بهبود حافظه و جلوگیری از اختلالات مرتبط با مغز مانند آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این ، مطالعات متعدد انسانی نشان می دهد که عصاره مریم گلی حافظه ، عملکرد مغز ، خلق و خو و تمرکز را بهبود می بخشد.

یک مطالعه بر روی 135 بزرگسال نشان داد که بوی ساده رایحه این گیاه باعث افزایش حافظه و خلق و خوی می شود.

دمنوش مریم گلی

 

7_ چای مریم گلی ممکن است از سلامت زنان حمایت کند

مریم گلی همچنین ممکن است برخی از مزایای منحصر به فرد را برای زنان فراهم کند.

در خاورمیانه ، زنان باردار معمولاً از مریم گلی برای درمان علائم گوارشی مانند حالت تهوع ، یک مشکل شایع در اوایل بارداری استفاده می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که مریم گلی به کاهش گرگرفتگی کمک می کند. یک مطالعه 8 هفته ای در 71 زن یائسه نشان داد که مصرف یک قرص روزانه حاوی مریم گلی تازه ، شدت و دفعات گرگرفتگی را 64٪ کاهش می دهد.

 

8_ چای مریم گلی ممکن است سلامت قلب را تقویت کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که مریم گلی می تواند به بهبود سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند ، به طور بالقوه خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

در یک مطالعه کوچک 4 هفته ای در 6 زن ، نوشیدن 10 اونس (300 میلی لیتر) چای مریم گلی دو بار در روز منجر به 16٪ کاهش کلسترول کل ، 20٪ کاهش کلسترول LDL (بد) و 38٪ کلسترول HDL (خوب) شده است.

یک مطالعه 2 ماهه بر روی 105 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بر روی داروهای کاهش دهنده کلسترول نشان داد ، که کسانی که 500 میلی گرم عصاره مریم گلی را 3 بار در روز مصرف می کنند ، دارای سطح تری گلیسیرید و تمام نشانگرهای کلسترول سالم تر ، در مقایسه با گروه کنترل ،هستند.

 

9_ افزودن چای مریم گلی به رژیم غذایی آسان است

افزودن چای مریم گلی به رژیم غذایی آسان است ، زیرا می توانید کیسه های چای را به صورت آنلاین یا در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید.

همچنین می توانید این نوشیدنی معطر را در خانه با مواد تشکیل دهنده زیر تهیه کنید:

1 قاشق غذاخوری (15 گرم) تازه یا 1 قاشق چای خوری (4 گرم) مریم گلی خشک
1 فنجان (240 میلی لیتر) آب
شیرین کننده به مزه
آبلیموی تازه (اختیاری)
کافی است آب را بجوشانید ، سپس مریم گلی را اضافه کرده و حدود 5 دقیقه شیب دار کنید. صاف کنید تا برگها قبل از افزودن شیرین کننده و آبلیمو مورد نظر خود برای طعم دادن پاک شوند.

این نوشیدنی سرد و گرم لذت بخش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *