معرفی انواع کاکتوس بهمراه عکس و توضیحات

زمان مطالعه : 1 دقیقه
زمان انتشار : 20 اسفند 1401
گل کاکتوس

ویژگی های گیاه کاکتوس :

اگر دنبال گیاهی هستید تا نیاز به آبیاری زیادی نداشته باشد یک کاکتوس ممکن است جوابگوی خواسته شما باشد!

بیشتر کاکتوس ها از مناطق خشک و بیابانی سرچشمه می گیرند و عادت دارند هفته ها بدون بارندگی زنده بمانند. کافی است یک مکان روشن و آفتابی به کاکتوس ها بدهید و اگر تمایلی به مراقبت از گیاه کاکتوس ندارید از آنها لذت ببرید چرا که به کمترین مراقبت و نگهداری نیاز دارند.

انواع زیادی از کاکتوس ها وجود دارد. آنها مجموعه مختلفی از اشکال ، رنگ ها و اندازه ها را ارائه می دهند ، بنابراین می توانید مورد دلخواه خود را بسته به شرایط محیط و کاربرد ان مثلا برای دکوراسیون و… پیدا کنید.

اگر کاکتوس ها به اندازه کافی نور دریافت کنند ، بسیاری از انها شکوفه ایجاد می کنند که گل هایی به رنگ آبی ، سبز ، نارنجی ، صورتی ، بنفش ، قرمز ، نقره ای ، سفید و زرد تولید میکنند.

بسیاری از کاکتوس ها گیاهان خوبی برای دفاتر هستند زیرا نیازی به نور طبیعی ندارند و با نور مصنوعی رشد لازم را دارند.

 

گل کاکتوس

 

نحوه رشد کاکتوس:

بهترین مکان برای بیشتر گیاهان کاکتوس مکانی گرم و روشن بوده چرا که این گل ها عاشق آفتاب هستند و هنگامی که نور مستقیم دریافت می کنند بهترین رشد خود را دارند.

آبیاری :

به طور کلی ، شما میتوانید آبیاری اکثر انواع کاکتوس ها را یک ، دو یا سه هفته یکبار انجام دهید. اگر شک دارید ، معمولا بهتر است آبیاری کم باشد ، چنانچه خیلی مرطوب باقی بمانند کاکتوس ها پوسیده خواهند شد.

رشد گیاهان کاکتوس آهسته می باشد و به کود زیادی احتیاج ندارند  با این حال اگر خواستید گیاهتان را کوددهی کنید ، فقط دوبار در سال اینکار را انجام دهید ، اما اگر میخواهید کاکتوس خود را به طور مرتب بارور کنید ، کود دادن را در بهار و تابستان به انجام برسانید.

از آنجا که رشد کاکتوسها آهسته است ، به طور معمول لازم نیست نگران هرس شدنشان باشید.

نور :

در داخل خانه به نور زیاد و بیرون از منزل به نور خورشید نیازمند هستند. به راحتی رشد میکند با کمترین نیاز به نگهداری و صرف زمان برای مراقب.

 

میخواهیم با چند نمونه از کاکتوس ها آشنا شویم

1- کاکتوس توپی پارودیا مگنیفیکا (Balloon Cactus):

به دلیل شکل گرد به عنوان کاکتوس بالونی یا توپی نیز شناخته می شود. این نوع کاکتوس بومی برزیل ، آرژانتین ، اروگوئه و پاراگوئه بوده و گیاهی منعطف در برابر نور است چرا که به نور کم و زیاد حساس نبوده و رشد لازم را دارد. دارای گلهای زرد است ، به سرعت رشد کرده و سرانجام به ارتفاع 30 سانتی متر می رسد اما گونه های وحشی می توانند تا 90 سانتی متر هم رشد کنند. از آنجایی که گیاهی بیابانی است نیاز کمی به آبیاری داشته و نگهداری ان بسیار راحت است. مانند بسیاری از گونه های بیابانی ، نمی توانند سرمازدگی را تحمل کنند ، و در اکثر آب و هوا ها فقط به عنوان یک گیاه خانگی مناسب است. این کاکتوس ها عاشق آفتاب هستند که در بیشتر فصول سال باید در حد متوسط مرطوب نگه داشته شوند اما در زمستان خشک هستند.

در شرایط مناسب این کاکتوس ، گل های زرد و روشن و نسبتاً بزرگی تولید خواهد کرد. برای خنک نگه داشتن خاک از سنگریزه ها به عنوان مالچ استفاده کنید.

برخلاف تصور بسیاری از باغبان ها ، یک کاکتوس بیابانی به کمی آب احتیاج دارد.  انها در زیستگاه بومی خود هنگام فصل بارندگی ، آب مورد نیازشان را دریافت می کنند و رطوبت را در خود ذخیره می کنند. گیاه را در جایی قرار دهید که روزانه 6 تا 8 ساعت نور خورشید دریافت کند. در زمستان ، در صورت لزوم فقط یک بار اب انها را تأمین کنید. شایع ترین مشکل این گونه گیاهان ، پوسیدگی ریشه از رطوبت بیش از حد است.  رشد آسانی دارد و سالها از وجود انها لذت می برید.

کاکتوس توپی

 

2- کاکتوس بشکه ی آبی یا فروکاکتوس گلوکسکنز (Blue Barrel Cactus) :

کاکتوس بشکه ای آبی یک کاکتوس نقره ای-آبی تزیین شده به همراه تیغ های زرد رنگش شناخته شده است که رنگ سبز متمایل به آبی دارد .  هنگام گلدهی ، گلهای زرد روشن را در بهار یا تابستان تولید می کند. با گذشت زمان ، می تواند تا 60 سانتی متر قد و عرض (پهنای) انها رشد کند.  همچنین ممکن است آن را Echinocactus glaucescens یا Bisnaga glaucescens بنامند.

به خاک مقوی دارای کمی خاک برگ ، کمی کود معمولی یا حیوانی در تابستان ، نور زیاد خورشید ، آبیاری منظم هنگام خشک بودن خاک نیاز دارد. توجه داشته باشید اگر گیاهتان در آفتاب سوزانی است بروی انها آب نریزید چرا که گیاه از بین می رود.

کاکتوس بشکه آبی

 

3- کاکتوس درخت کریسمس (Christmas Tree Cactus) :

کاکتوس درخت کریسمس گونه ای غیرمعمول و رشد قائم (عمودی) است که دارای بالشتک های شاخه ای ضخیم و تقریباً جلوه ای از درخت کریسمس است. با گذشت زمان ، قد ان می تواند تا 60 سانتی متر رشد کند. توجه داشته باشید که به آنها Austrocylindropuntia subulata هم نیز گفته می شود.

کاکتوس کریسمس

 

4- کاکتوس پر (Feather Cactus) :

ظاهری نرم و تقریباً شبیه ابر دارد اما گول ظاهر این کاکتوس را نخورید ، چرا که پر های ان جنبه ظاهری اش محسوب می شود و خار و تیغ های گیاه ، زیر این پر های سفید رنگ مخفی شده اند. در نور شدید ، با گل های معطر و کوچک سفید رنگ شکوفا میشوند. برای حاصل شدن نتیجه بهتر ، هنگام آب دادن رطوبت تیره پشت گیاه را حفظ کنید. ارتفاع آن تا حدود 10 سانتی متر رشد می کند.

کاکتوس پر

 

5- کاکتوس هند غربی (Turk’s Cap Cactus) :

این نوع کاکتوس گیاهیست کوچک که به آرامی میروید ، در قسمت بالای آن خار های مسی رنگ و گل های صورتی قرار دارد.

بومی کوبا می باشد و بتازگی در معرض خطر است. تا طول و عرض 9 سانتی متر رشد میکند.

کاکتوس هند غربی

 

6- کاکتوس شلوسر (Schlosser Cactus) :

این گونه کاکتوس کروی شکل بوده که دارای خار هایی مسی می باشد که بدلیل زرق و برقی که دارد همراه با گل هایی به رنگ زرد لیمویی ، جلوه خاصی به گیاه بخشیده است. میتواند تا 20 سانتی متر قد و 15 سانتی متر عرض رشد کند. این کاکتوس نوتوکاکتوس شلوسری (Notocactus schlosseri) نیز نامیده می شود.

کاکتوس شلوسر

 

7- کاکتوس مامیلاریا گل صورتی (Rosy Pincushion Cactus) :

کاکتوس مامیلاریا گل صورتی نام خود را به دلیل گلهای صورتی جذابش که می تواند در طول سال ظاهر شود ، بدست آورده است. تا ارتفاع حدود 12 سانتی متر و عرض 8 سانتی متر رشد می کند.

کاکتوس مامیلاریا گل صورتی

 

8- کاکتوس آناناسی (Pineapple Cactus) :

کاکتوس آناناسی گونه ای کم رشد است ، دارای ریشه های منشعب میباشد که در بالای آن خارهای ستاره ای شکل قرار دارند.  شامل گلهای زرد خامه ای رنگ هستند.

ریشه هایی ضخیم و مقاوم دارد چرا که می تواند در هر شرایطی و سخت ترین مناطق هم ظاهر شود.

کاکتوس اناناسی

 

9- کاکتوس پارودیا نیووسا (Parodia nivosa) :

کاکتوس پارودیا ، یک کاکتوس کوچک با خارهای بلند سفید و گلهای قرمز و نارنجی روشن است.

پارودیا

 

10- کاکتوس پیلو سرئوس رپاندوس (Pilocereus repandus) :

کاکتوسی بلند و عمودی است که به نسبت درختان در فضای آزاد مناطق گرمسیری رشد می کند.  دارای گلهای سفید و میوه های قرمز خوش نمایی می باشد.

کاکتوس پیلو سرئوس رپاندوس

 

*کاکتوس ها به خاکی قابل نفوذ و مناسب در مناطق گرم و به خاکی سنگین در مناطق سرد نیاز دارند. اکثر گونه های ان ، نیاز به نور آفتاب دارند؛ بنابراین چنانچه مکان مورد نظرتان نور لازم را ندارد ، کاکتوس پرورش ندهید. کاکتوس ها شادابی خود را در اثر کم نوری از دست می دهند. هر چه محیط پرنور تر باشد ، رشد و گلدهی بیشتر خواهد بود.

چنانچه به مطالعه گل و گیاهان علاقه دارید ، میتوانید در قسمت مقالات عمومی گل ها ، اطلاعاتتان را در زمینه گل و گیاه افزایش دهید :)

 

آیا کاکتوس ها نابود نشدنی هستند؟

خیر ، اگر تا بحال کاکتوس خود را از بین برده اید تنها نیستید! راحت ترین راه این است که با آبیاری زیاد ، زهکشی ضعیف ، استفاده از کمپوست اشتباه ، کاکتوس را اشتباها نابود کنید. کمپوست گیاهی معمولی آب را بخوبی نگه می دارد ، که امتیازی بزرگ برای بیشتر گیاهان محسوب می شود اما نه برای کاکتوس ها. کاکتوس ها به زهکشی بسیار خوبی احتیاج دارند. اگر می خواهید آنها شاداب و زنده بمانند ، بهتر است بجای ان از کمپوست مخصوص کاکتوس استفاده نمایید.

آیا کاکتوسها گل می دهند؟

کاکتوس ها همه گیاهان گلدار هستند ، اما برخی از آنها شکوفه های برجسته تری دارند و تعداد کمی از آنها مانند مامیلاریا ، جیمنو کالیسیوم و پارودیا وجود دارد که با نمایش های چشمگیر و رنگارنگ به راحتی گل می دهند.

کاکتوس ها چقدر عمر میکنند؟

کاکتوس های وحشی تا صد ها سال عمر می کنند ، با نگهداری انها در خانه ممکن تا 10 سال یا بیشتر عمر داشته باشند. مشکل کاکتوس های قدیمی این است که هر ضربه ، خراش ، لکه یا هر ایرادی که پیدا میکنند در آنها باقی می ماند و با بزرگ تر شدن و گذر زمان جذابیت کمتری می یابند.

آیا همه کاکتوس ها خاردار هستند؟

خیر. آنچه که ما معمولاً به عنوان کاکتوس در نظر می گیریم کاکتوس کویری است ، اما کاکتوس جنگلی بدون مویی نیز وجود دارد ، با این حال لطفا توجه داشته باشید که دامنه کاکتوس های موجود به عنوان گیاهان آپارتمانی بسیار کم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *