علت گل ندادن گل مریم

زمان مطالعه : 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 31 فروردین 1402

چرا گل مریم گل نمیدهد؟

اگر در منزل گیاهی دارید که دیگر گل نمی دهد (برای مثال شمعدانی دارید که فقط برگ دارد و دیگر گل نمی دهد یا اینکه بوته فلفلی کاشته اید که جثه بزرگی دارد اما گل و میوه نمی دهد.) بایستی بررسی کنید که گیاه شما کدام یک از ایرادات زیر را دارد :

عوامل ایجاد گل در گیاه:

1:نور

اگر به گیاه شما نوری با کیفیت مناسب نرسد , گیاه شما وارد مرحله ی گلدهی نخواهد شد.
مثلا شیشه های رفلکس مانع از رسیدن نور با کیفیت به گیاه شما می شوند و در نتیجه گیاهان فقط برگ خوب خواهند داشت و هیچ گلی نمی دهند.
یا اینکه اگر گیاه را داخل منزل نگهداری می کنید و تا پنجره فاصله ای بیشتر از2 متر داشته باشد, کیفیت نورکاهش خواهد یافت و در نتیجه آن گیاه گل نخواهد داد .

گل مریم به مکانی پر نور و با نور مستقیم آفتاب حداقل به مدت ۵-۶ ساعت در روز نیاز دارد تا بتواند به خوبی گل دهد. وجود سایه یا کمبود نور یکی از دلایل عدم گلدهی، ریزش غنچه ها ، پریدگی رنگ برگها و باریک و بلند شدن برگها می باشد.

2:هوای سرد زمستان

گیاهان فصلی زمستانه مثل , لاله , سنبل , نرگس , بنفشه , شب بو و…..و همچنین گیاهان چندساله مانند شمعدانی , گل رز,کالان کوآ حتما نیاز دارند که در فصل زمستان یک میزان سرما جذب کنند و در خود ذخیره نمایند . این جذب سرما توسط گیاهان در کتابهای علمی کشاورزی{ ورنالیزاسیون } گفته می شود.
پس به همین دلیل است که خیلی ها شمعدانی را یکسره در هوای گرم منزل نگهداری می کنند و به مرور زمان از حجم گلدهی آن کم می شود.

3:مصرف بیش از حد کود گوسفندی یا کود شیمیایی

اگرشما بیش از حد در باغچه یا گلدان خود کود گوسفندی مصرف کرده باشید ,به دلیل نیتروژن بالایی که کودهای دامی دارند گیاه حسابی رشد کرده و شاخ و برگ بهم می زند اما وارد فاز زایشی یا همان گلدهی نمی شود .

گیاه شناسی گل مریم

مریم از دسته گیاهان پیاز دار، چند ساله و از خانواده مارچوبگان است. تا کنون 12 گونه از این گل شناسایی شده و در خوشه‌های دراز تا ارتفاع ۴۵ تا 90 سانتیمتر رشد می‌کند و تولید خوشه‌های معطر و مومی از گل‌های سفید می‌کند که از بخشهای پایین به سمت بالا رشد می‌کنند. بر روی هر سنبله میتواند تا 30 عدد گل به شکل شیپوری کوچک با گردن بلند وجود داشته باشد.

مریم در بهار، تابستان و پاییز بسته به فصل کاشت آن گل میدهد و در مناطقی که دارای زمستان سرد هستند، پیاز آن را در پاییز از زمین خارج نموده و در انبار خشک نگهداری می‌کنند و دوباره در بهار کشت می‌دهند. گلدهی مریم ۲ تا ۴ ماه بعد از کاشت آغاز می شود و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی می تواند در سراسر سال گل بدهد.

با مطالعه مقاله نماد گل مریم، با معنی این گل زیبا و خوشبو آشنا شوید.

آفت ها، بیماری ها و علف های هرز مهم گل مریم :

کنه ها از آفت های مهم گل مریم هستند و در شرایطی که فاصله کاشت بسیار کم و تراکم کشت بالا باشد به گل مریم ضرر وارد کرده و سبب قهوه ای شدن جوانه انتهائی می شوند. تریپس ها و شته ها هم از آفت های مهم این گل محسوب می شوند.

بعضی علف های هرز مثل اویارسلام، پنیرک و پیچک هم به گل مریم ضرر وارد می کنند که ضروری است به خاطر جلوگیری از خسارات آن ها، این علف ها توسط کارگر در دو تا سه مرحله وجین شوند. درصورتی که ميزان آلودگی مزرعه زیاد باشد تا چهار نوبت هم وجین علف های هرز انجام می شود.

نکاتی در مورد گل مریم:

* دمای مناسب برای مراقبت پیاز گل مریم در انبار ۵/ ۴ درجه سانتیگراد است.

* پیاز گل مریم باید در آفتاب کامل و در مکانی دور از باد کاشته شود.

* وجین علف های هرز و کنترل آفت ها و بیماری ها در پرورش گل مریم الزامی است.

* درصورتی که آبیاری به موقع انجام نشود کیفیت گل های تولید شده پایین می آید.

* زمان برداشت گل برای بازارهای دور هنگامی است که ۲- ۱ گلچه تحتانی باز شده اند و برای بازارهای محلی هنگامی است که نیمی از گلچه ها باز شده باشند.

* میزان تولید پیازچه ها به زمان کاشت، عمق، فاصله کاشت و حاصلخیزی خاک بستگی دارد.

* زمان کاشت پیازها با اندازه آنها تعيين می شود.

* خاک مطلوب برای کشت گل مریم باید سبک، حاصلخیز و با زهکشی خوب باشد

نظرات (5)

  1. رمضان کمالی

    باسلام خدمت شما عالیجنابان محترم
    گل مریم من ازهمه لحاظ خوب است فقط فاصله پیازها باهم ۵ سانت است، فقط برگ دارد اصلاگل نکردمیشه بفرمائید دلیلش چیست

    • admin

      سلام
      برای پاسخ دادن به سوالتون نیاز به اطلاعات بیشتری هست
      لطفا زمان کاشت ، شرایط ، نحوه نگهداری و سایر اطلاعات در مورد گل هاتون رو بفرمایین تا راهنمایی کنیم.

  2. امین

    سلام و وقت بخیر. گل های مریم من درآمده اند اما هیچ کدام معطر نیستند و هیچ بویی نمی‌دهند. چرا؟

  3. محمد سعیدی

    با سلام اینجانب جه تولد خواهرم 8شاخه گل مریم خریدم که با تزیین 200هزارتومان شد ولی متاسفانه غنچه ها باز نمی شوند ونامبرده هرروز هم ابش را عوض می کند وجلوی کولر می گذارد

  4. ساناز

    سلام وقتتون بخیر. مریم‌های من غنچه میدن اما غنچه‌ها باز نمیشن و بعد از مدتی خشک میشن میوفتن. تهران هستم،گلدان روی بالکن شمالی‌ست و مرتب آبیاری میشوند. میشه راهنماییم بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *