روش نگهداری گیاه صد تومانی (پیونی)

زمان مطالعه : 3 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 24 بهمن 1402
گل صد تومانی

آشنایی با گیاه صد تومانی (پیونی) :

نام علمی این گیاه (PAEONIA) بوده و از خانواده Paeoniaceae است. گل پیونی عمر بسیار طولانی دارد و به ۵۰ سال هم می رسد. نگهداری از آن کمترین دردسر را دارد. یکی از بهترین مزایای این گیاه مقاوم بودن در برابر سرما است. گل صد تومانی ، بومی چین بوده و در این سرزمین از آن به عنوان گل امپراطور یاد می شود.
ارتفاع آن در ارقام علفی ۵۰ الی ۱۲۰ سانتیمتر و در ارقام درختی ۱۰۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر می‌ باشد. رنگ برگ های آن سبز تیره می باشد.
این گل دوست داشتنی ، رنگ های مختلف را در خود جای داده است که این رنگ ها عبارت اند از : سفید ، زرد، صورتی و قرمز.
اغلب گل های پیونی معطر هستند.
این گیاه در فصول سرد سال ، برگ هایش از بین می رود و سپس در اواسط اردیبهشت تا خرداد گل دهی می کند.

گل پیونی

روش نگهداری گیاه صد تومانی یا پیونی

آبیاری:

گیاه صد تومانی به آب در حد متوسطی نیازمند است. آبیاری زیاد ، باعث زرد شدن برگ ها و پوسیده شدن انها می شود. آبیاری کم نیز موجب عدم رشد و توسعه مناسب گیاه ، ریزش غنچه های گل و عدم گلدهی مناسب و سوختگی نوک و حاشیه برگها می شود. بهترین زمان برای آبیاری مناسب این گیاه ، پس از هر بار خشک شدن سطح خاک است.

نور:

این گیاه به نور زیادی برای رشد نیاز دارد. نور مورد نیاز برای رشد پیونی ، 5 ساعت در روز می باشد. اگر نور کم به گیاه برسد ، تاثیر خوبی بر روی آن ندارد. پنجره های جنوبی برای نور این گیاه مناسب است ؛ چون در تابستان پنجره های جنوبی نور بیشتر دارند.

خاک:

این خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد. بهترین خاک برای گل پیونی ، مخلوطی از خاک باغچه ، کود و ماسه می باشد.

دما:

این گیاه دمای پایین را نمی تواند تحمل کند. باید دما را از 10 درجه پایین تر نباشد تا گیاه نمیرد.

کود دهی:

از زمانی که ارتفاع گیاهان نوع بوته ای به حدود ۷-۵ سانت رسید ، کوددهی را می توان آغاز کرد و از فرمولی مانند ۱۰-۱۰-۵ هر ماه یک مرتبه استفاده کرد. همچنین برخی از پرورش دهندگان گل و گیاه که از مناسب بودن دیگر شرایط محیطی مطمئن هستند ، از فرمولهای قویتری همانند ۲۰-۲۰-۱۰ استفاده می کنند ؛ اما باز هم کمتر بودن نیتروژن نسبت به فسفر و پتاسیم را رعایت می کنند.

گل زیبای پیونی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *