دلیل سوختگی برگ های انواع گیاهان چیست؟

زمان مطالعه : 4 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 21 آذر 1402
ساخت جزیره برای گیاه

 

با توجه به شرایط خاص این روز ها که به ناچار مدت زمان بیشتری را در خانه سپری میکنید می توانید با نگهداری گیاهان آپارتمانی انرژی مثبت و حس نشاط را به افراد خانه هدیه دهید.

علاوه بر این باعث زیبایی محیط شده و برخی از انها هوا را هم تصفیه می نمایند.

با گل فروشی شرمیلا همراه باشید تا با یکی از نکات مهم در خصوص رشد و نگهداری گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.

حفظ رطوبت تاثیر مثبتی در حفظ طراوت و ماندگاری گیاه دارد که ساخت جزیره و غبارپاشی که به توضیح انها می پردازیم دو نمونه از روش های رایج تامین رطوبت است.

اگر گیاهی را بتازگی از گلخانه به خانه تان اورده اید توجه داشته باشید که گل شما به محیطی گرم و مرطوب عادت دارد و نسبت به مکان جدیدش ممکن است واکنش هایی مانند قهوه ای شدن برگ ها ، پژمرده شدن ، شکوفه ندادن ، ریختن شکوفه ها قبل گلدهی و سوختگی برگ ها را بهمراه داشته باشد . برای جلوگیری از وقوع این اتفاق باید رطوبت لازم را بسته به نوع گیاه ، برایش فراهم کنید تا گیاه شاداب و پر باری داشته باشید.

دمای گلخانه ها بین 40 تا 60 درجه است و اگر قابلیت سنجیدن دما را در منزل ندارید بسته به واکنش گیاه می توانید حدس بزنید که دمای مورد نظر مناسب گیاه بوده یا خیر که پیشنهاد می شود دما سنجی را تهیه کرده باشید.

به عنوان مثال گیاه اسپاتی فیلوم ، چنانچه تا چند روز روی برگهای اسپاتی غبارپاشی نکنید ، دچار سوختگی می شود .

غبار پاشی گیاه

اگر گیاهی دارید که برگ هایش دچار سوختگی شده ، می توانید رطوبت مورد نیازش را با ساخت جزیره تامین کنید.

بهتر است برای ساخت جزیره ، سنگهای درشت تهیه کنید تا آب به انتهای گلدان برخورد نکند.

طرز درست کردن جزیره برای گلدان ، همواره یکی از دغدغه های افراد در منزل بوده . “جزیره” ، یکی از روش های تامین رطوبت مورد نیاز گیاه است که در آن با استفاده از یک زیر گلدانی سنگ ریزه دار ( که حاوی آب است ) ، فضای اطراف گیاه را مرطوب نگه می دارند.

همچنین درست کردن جزیره برای گیاه ، باعث می شود رطوبت کافی در اختیار برگ های آن قرار بگیرد و دمای اطراف گیاه نیز چند درجه کمتر شود.

بعضی از گونه های گیاهان ، به دلیل داشتن رطوبت فراوان در زیستگاه اصلی خودشان یا در گلخانه ، به داشتن هوای مرطوب عادت کرده اند.

در این گونه گیاهان ، خشک بودن هوای اطرافشان ، طی چند روز باعث ایجاد عوارضی می شود که در ظاهر گیاه کاملا نمایان است.

یکی از رایج ترین عوارض بیرونی قابل مشاهده ی کمبود رطوبت در گیاهانی که به رطوبت نیاز دارند ، نوک سوزی برگ های گیاه یا خشک شدن نوک برگ های گیاه است.

 

ساخت جزیره :

  • یک زیر گلدانی ( بزرگتر از گلدان ) انتخاب کنید.
  • در آن شن درشت بریزید یا در مرکز آن ، یک سنگ تخت قرار دهید.
  • درون زیر گلدانی را پر از آب کنید.
  • گلدان را روی شن ها و یا سنگ قرار دهید

دقت کنید که انتهای گلدان حتما روی سنگها باشد ، چون خیس ماندن دائمی ریشه منجر به نابودی آن خواهد شد و همیشه زیر گلدانی را چک کنید ، چنانچه آب ان تبخیر شد مجدد آب تهیه کنید.

*وقتی صحبت از رطوبت گیاه می شود بسیاری از دوستان این موضوع را با آبیاری گیاه اشتباه می گیرند که در این صورت ممکن است باعث ایجاد صدمه به ریشه گیاه و از بین رفتن آن شوند.

جزیره

اگر جزیره درست کردیم دیگر نیازی نیست به خاک آب دهیم؟ آیا می توان بجای آبیاری فقط برگ هایش را اسپری آبی زد؟

اگر دیدید سطح خاک گیاهتان  خشک شده آب دهید . اسپری هم هر روز نیاز نیست هفته ای دوبار خوبه اما نمیتوان گفت جایگزین آبیاری می شود

آیا می توان به جای ساخت جزیره در ظرفی آب ریخته و کنار گل ها بگذاریم؟

بله با این روش هم رطوبت گیاه تامین خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *