خواص درمانی گیاه اکالیپتوس برای سلامتی - شرمیلا

زمان مطالعه : 4 دقیقه
زمان انتشار : 21 اسفند 1401
گیاه اکالیپتوس

اکالیپتوس به گیاهان گل ده ملحق می شود که حدود 700 گونه از نوع خود دارد که بیشتر آن در نیوزلند و در استرالیا وجود دارند.برخی از گونه‌های رایج اکالیپتوس در جنوب شرق آسیا نیز هستند. گونه‌های مختلف اکالیپتوس از لحاظ اندازه و حجم بسیار متفاوت‌ هستند.ولی تمام گونه های آن برگ هایی دارد که با غده روغنی پوشیده شده است. که بیشتر خواص این گیاه از غده آن است، در بین گونه های متفاوت اکالیپتوس «اکالیپتوس نیلی» بهترین منبع برای تهیه روغن اکالیپتوس در سطح جهان است. این روغن مایعی بی‌رنگ با بوی چوبی، شیرین و قوی است. روغن اکالیپتوس حاوی یک ترکیب شیمیایی به‌نام «اوکالیپتول» است.

همچنین برگ اکالیپتوس حاوی فلاوونوئیدها و تانن‌هاست. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان های گیاهی هستند و تانن‌ها نیز ترکیباتی هستند که به کاهش التهابات کمک می‌کنند.  این گیاه دارای ساقه های بلند و برگ های درازی است که اگر خالی مصرف شوند هضم آنها سخت است. علاوه بر این برگ اکالیپتوس را می توان به بخور یا موضعی نیز استفاده کرد.

گیاه اکالیپتوس

درمان برای سرماخوردگی

نکته مهم اینکه، همانطور که می دانید نمی توان برگ های تازه اکالیپتوس را به صورت خام مصرف کرد. خوردن این عصاره ممکن است برای بدن سمی باشد. بنابراین هرگز اسانس اکالیپتوس را به چای خود اضافه نکنید. در بیشتر مواقع الکالیپتوس به عنوان بخور مورد استفاده درمانی قرار می‌گیرد.

اکالیپتوس یک ماده طبیعی برای درمان سرما خوردگی است. عصاره تهیه شده از این گیاه ماده اصلی برای تهیه محصولات سرما خوردگی و ضد سرفه است.

 برگ های این گیاه می توانند خلط را کاهش داده و برونش و برونشیول ریه ها را گسترش دهند. این ماده همچنین یک ماده ضد التهاب طبیعی است.

ماده اصلی این گیاه که باعث خواص آن می شود  اکالیپتول است  که به سینوسول نیز معروف است. این ماده ترکیبی است که در عصاره اکالیپتوس نیز یافت می شود. اکالیپتول با کاهش التهاب و ایجاد خلط، علائم سرماخوردگی مانند سرفه، احتقان بینی و سردرد را تسکین می دهد.

همچنین اکالیپتوس می تواند برای کسانی که آسم دارند نیز مفید باشد.

تنفس  اسانس اکالیپتوس از طریق بینی ممکن است برخی از علائم سرماخوردگی را درمان کند. همچنین در بسیاری از داروهای ضد احتقان موضعی نیز این عصاره یافت می شود. اما مصرف خوراکی این عصاره می تواند سمی باشد. بنابراین به هیچ وجه آن را به صورت خوراکی استفاده نکنید.

سلامت دندان

در بسیاری از خمیر دندان ها و محصولات دندان پزشکی از خاصیت ضد باکتری و ضد میکروبی اکالیپتوس استفاده شده است. اکالیپتوس با باکتری های دندان مبارزه می کند و باعث عدم خراب شدن دندان ها می شود.

آرامش بخشی

اکالیپتوس می تواند علائم استرس را کاهش دهد و آرامش بخشی را برای شما ارمغان آورد اکالیپتول موجود در اکالیپتوس به نظر می رسد که خاصیت ضد اضطراب دارد.

 این ماده باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک (سیستم پاسخ دهنده به استرس در بدن) می شود و فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک را افزایش می دهد. به این ترتیب باعث آرامش می شود.

گیاه اکالیپتوسخاصیت ضد التهابی

اکالیپتوس ماده ای ضد التهاب بسیار قوی است مصرف چای آن می تواند به تسکین درد ها و محافظت از قلب بپردازد.

این چای اغلب برای افرادی است که از بیماری هایی مانند آسم ، التهاب و کشیدگی عضلات رنج می برند توصیه می شود. مصرف این چای برای کاهش درد ها خوب است و می تواند  خاصیت ضد التهابی را در رگ های خونی کاهش دهد.

کنترل دیابت

اگر چه که هنوز به طور دقیق ثابت نشده که اکالیپتوس دیابت را کنترل  می کند ، اما براساس تحقیقات دم‌کردن برگ‌های اکالیپتوس  راهی برای پیشگیری و درمان دیابت است . اگر به دیابت مبتلا هستید یا که می خواهید از بروز آن جلو گیری کنید ، نوشیدن 1 فنجان چای اکالیپتوس در روز می‌تواند یک استراتژی مؤثر باشد. البته قبل از انجام دادن این کار با دکتر مشورت داشته باشید . زیرا بسته به نوع دیابتی که دارید یا در معرض آن قرار دارید، توانایی اکالیپتوس در کاهش قند خون می‌تواند خطرناک باشد.

دفع حشرات

با استفاده از اکالیپتوس می توان که حشرات را به نابودی رساند. ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۴۸ رسماً روغن اکالیپتوس را به‌عنوان ماده‌ای حشره‌کش و کنه‌کش به ثبت رساند. همچنین استفاده از روغن اکالیپتوس نیلی می‌تواند در برابر لارو و شفیرهٔ مگس خانگی مؤثر باشد. این روغن روشی ساده برای از بین بردن مگس های خانگی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *