خواص گل بابونه و مزیت های بیشمار آن

زمان مطالعه : 8 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 6 آذر 1402
دمنوش بابونه

خواص گل بابونه و مزیت های بیشمار آن

خواص گل بابونه که در انگلیسی chamomile اسمی است که برای آن و هم خانواده های آن به کار می رود بسیار زیاد و کاربردی است. بلندی این گیاه به ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر میرسد و بسیار معطر و خوشبو میباشد و در نقاط مختلف می روید. از خواص گل بابونه میتوان به زیبایی و همچنین خواص های دارویی فراوانی که دارد اشاره کرد. گل بابونه معمولا در شن زار ها و چمن زار ها می روید و بو و عطر خوش آن از قدیم مورد توجه حاکمان و مردم بوده است. در گذشته از گل های بابونه برای رفع آفتاب زدگی و همچنین قولنج استفاده می کردند.
از نام های دیگر گل بابونه که در بین مردم رایج است می توان به بابونه حقیقی، بابونج، بابونق، بابونه شیرازی و بابونک اشاره کرد. در کتاب قانون ابوعلی سینا به خواص گل بابونه اشاره شده است و گل بابونه گیاهی معرفی شده است که بسیار معروف می باشد و رنگ گل های آن به رنگ های مختلف از جمله زرد ، ارغوانی و سفید است که فقط در زمان بهار میتوان آن را یافت و بهترین نوع آن گل بابونه ای است که گل های زرد دارد.
درمان میگرن و بر طرف کردن سر درد از خواص گل بابونه است. همینطور افزایش شیر در مادران شیرده را می توان از خواص گل بابونه دانست.
امروزه در طب سنتی از فواید و خواص دارویی گل بابونه بسیار استفاده میکنند و بسیار مورد توجه قرار دارد. این گل موجب تقویت مغز و اعصاب می شود و خواص درمانی آن در بیماری های دستگاه عصبی، گوارشی و تنفسی کاربرد دارد به همین دلیل از گذشته تا به امروز در بین حکما و مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از خواص گل بابونه میتوان به تقویت قوای جنسی، تسکین سردرد، پاک کننده عفونت سینه، جوشانده آن خستگی را از بین می برد و درد رحم و مقعد را زایل می کند و همچنین جویدن آن برای زخم دهان و زبان بسیار مفید است. حمام بابونه تاثیر نیرو دهنده دارد و با ریختن چند قطره از اسانس بابونه می توان خواص گل بابونه را مشاهده کرد.

گل بابونه

خواص گل بابونه

خواص گل بابونه از گذشته تا امروز
امروزه فرآورده های مختلفی از گل بابونه به شکل های متفاوتی مانند انواع دمنوش های بابونه، کرم بابونه، لوسیون بابونه، روغن بابونه و قطره خوراکی آن در بازار وجود دارد.
از مهمترین خواص گل بابونه می توان به بهبود جوش ها و ورم ها و پایین آوردن تب های مختلف اشاره کرد و همچنین نمیتوان اثراتش را روی اندام های دفعی و گوارشی ، سر، قفسه سینه ، چشم و مفاصل نادیده گرفت.
کودکان نیز از خواص گل بابونه بهره مند می شوند به این صورت که هنگام دندان در آوردن چای بابونه کمک زیادی به آن ها می کند. همینطور میتوان گفت درمان کم خونی در بانوان توسط آن از خواص گل بابونه می باشد.
در واقع گل بابونه از گیاهان ضد سرما خوردگی و تب بر مشهور است و همینطور بادشکن بوده و نفخ معده را از بین می برد و معده را تقویت می کند. از خواص گل بابونه می توان به خورد کردن سنگ های مثانه و دفع سودا و بلغم و همینطور بر طرف کردن دشواری در دفع ادرار و موثر بودن در احتباس عادت زنانه اشاره کرد. گل بابونه را میتوان بهترین دارو برای درمان رفع خستگی نسبت به دارو های دیگر دانست زیرا حرارت آن بسیار شبیه به حرارت جاندار است و همینطور خاصیت سست کنندگی که بابونه دارد ،مسکن ورم های است که به خاطر گرمیست و اعضایی را که عصب از آن ها میگذرد را تقویت میکند. گل های بابونه برای سر دردی که ناشی از سردی است بسیار مفید است و همچنین در تو دماغی حرف زدن و بعضی از استفراغ ها نیز مفید است. گل بابونه طبیعت یا مزاج گرم و خشک دارد.
از خواص گل بابونه میتوان گفت خشک شده گل بابونه یک داروی گیاهی باستانی است که به خاطر آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با سرطان فواید زیادی برای بدن دارد همچنین در روغن بابونه آنتی اکسیدان های حیاتی وجود دارد که می تواند بسیار مفید باشد. گل بابونه گیاهی است که از آن به عنوان یک داروی جایگزین که عوارض بسیار کمی دارد در چای ، عصاره و مواد آرایشی مورد استفاده قرار میگرد.

خواص گل بابونه

خواص گل بابونه در علم پزشکی

در واقع دو نوع بابونه وجود دارد که در علم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد : بابونه آلمانی و بابونه رومی. گل بابونه معمولا برای بهبود شرایط مختلفی به کار می رود که در اینجا به برخی از این شرایط اشاره می کنیم :
■اولین مورد از خواص گل بابونه مبارزه با اضطراب و افسردگی است : بابونه یکی از بهترین و موثرترین دارو ها برای بهبود افسردگی و استرس و دعوت به آرامش است. مطالعات انجام شده نشان می دهد استشمام بخار بابونه یک درمان خانگی برا بهبود اضطراب و افسردگی است و استفاده از روغن بابونه در شمع ها نیز به همین دلیل است. بخار بابونه به صورت مستقیم به بخش بویایی میرود و سپس به مغز میرود و به عنوان یک محرک احساسی عمل میکند و تنش را کم میکند به همین دلیل است که افراد مصرف کننده بابونه نشانه ی کمتری از ترس و نگرانی دارند.
■از خواص گل بابونه می توان گفت که منبع بالایی از اکسیدان ها هستند که مزیت آن این است که باعث عملکرد بهتر سیستم ایمنی ، اختلالات خلق و خو را پایین می آورد، کاهش ورم و درد است و پوست ، مو ، چشم و دندانی سالم تر را به همراه می آورد.

■از خواص گل بابونه بهبود بخشیدن به گوارش است و میتوان از آن برای اختلالات معده مانند گاز، رفلاکس، سوء هاضمه، بی اشتهایی، حالت تهوع، اسهال و استفراغ استفاده کرد. همچنین خواص کاهنده یبوست و درد های شکمی را دارد که بسیاری از این خواص به علت خاصیت آرام بخشی طبیعی گل بابونه است.
■خواص گل بابونه که بسیار مورد توجه بوده این است که به مبارزه با سرطان کمک می کند. بابونه بر روی توقف رشد تومور های سرطانی تاثیر مثبت دارد و به دلیل داشتن آنتی اکسیدانی به نام apigenin مانع از رشد سلول های سرطانی می شود.
■ کاهندگی در احتباس و گرفتگی از خواص گل بابونه است. زمانی که دچار سرماخوردگی ، عفونت یا آنفولانزا شدید دم کردن چای بابونه بهترین راه ممکن است.
■ از خواص گل بابونه این است که به سلامت قلب کمک می کند و به خاطر اینکه فلاونوئید های زیادی در این گیاه یافت می شود مصرف آن میتواند مرگ های ناگهانی ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد.
■ خواص گل بابونه موجب سلامت پوست می شود: روغن بابونه از خشکی و اگزما پوست جلوگیری می کند و مانع از التهاب آن می شود.
■ از خواص گل بابونه میتوان به توانایی ضد التهابی و ضد درد آن اشاره کرد که در بسیاری از موارد آن را آسپرین گیاهی می دانند.
یک گیاه چطور می تواند این همه مزیت و خاصیت به همراه داشته باشد؟ گرچه در اینجا خاصیت گل بابونه به صورت مختصر بیان شد و مزایای آن آنقدر زیاد است که اگر بخواهیم از آن ها نام ببریم نیاز به یک فهرست بلند بالا داریم.

روغن بابونه

خواص گل بابونه بسیار زیاد است به طوری که نمی توان آن را در چند سطر بیان کرد . اگر بخواهیم خلاصه ای از خواص گل بابونه را بگوییم میتوانیم به رفع اضطراب و افسردی، کمک به پوست سالم تر، آنتی اکسیدان بسیار قوی است، بهبود بخشیدن به گوارش، خاصیت ضد سرطانی ، به سلامت قلب کمک می کند و خاصیت ضد التهابی و کاهنده درد اشاره کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *