حقایقی شگفت انگیز در مورد کاکتوس بهمراه توضیح

زمان مطالعه : 7 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 18 آذر 1402
کاکتوس

 

1- ریشه کلمه کاکتوس :

کاکتوس از نام یونانی Kaktos گرفته شده است. Kaktos یک کنگر فرنگی اسپانیایی می باشد که به بسیاری از آن ها در یونان اشاره شده است.

یونانیان از کلمه کاکتوس برای اشاره به گیاهان تیزاستفاده می کردند ، که آن را با کنگر فرنگی یکسان می دانستند. با این حال ، بعدها مشخص شد که گیاهی که آنها از آن به عنوان کاکتوس یاد می کردند ، در واقع کنگر فرنگی است و نه کاکتوس و این دو گیاه ویژگی های متفاوتی دارند.

طبق دیکشنری آنلاین ریشه شناسی ، کاکتوس از کلمه لاتین Cardoon گرفته شده است.

 

2- کاکتوس ها می توانند در مدت زمان کوتاهی مقدار باورنکردنی آب را ذخیره کنند :

در کویر به ندرت باران می بارد و زمانی که باران می بارد ، غالباً بسیار کم است و ممکن است ماه ها طول بکشد تا یک کویر بارندگی دوباره را تجربه کند. آفتاب کویر نیز بسیار گرم بوده و در مدت زمان بسیار کمی آب باران را خشک می کند.
بنابراین چگونه یک کاکتوس بدون آب برای مدت طولانی زنده می ماند؟ کاکتوس برای کنار آمدن با شرایط خشک و گرم صحرا ، هر زمان که باران می بارد مقدار زیادی آب ذخیره می کند.
ممکن است تصور کنید که کاکتوس ها ممکن است ریشه ای عمیق داشته باشند تا بتوانند آب را از اعماق زمین جذب کنند. اگرچه این ممکن است در اکثر محیط ها صادق باشد ، اما در صحراها همچنین چیزی وجود ندارد.
آب در مقابل آفتاب گرم صحرا به سرعت تبخیر می شود .بنابراین ، خاک هرگز فرصتی برای جذب آب و ذخیره آن در زیر سطح خود را پیدا نمی کند.

بنابراین ، این گیاهان دارای ریشه های کم عمقی هستند تا به آنها امکان جذب هر چه بیشتر آب را بدهند. ریشه ها فقط 1.3 سانتی متر عمق دارند ، در نتیجه طولی نمی کشد که آب باران برای جذب به آنها برسد.

ریشه ها علاوه بر کم عمق بودن ، به صورت گسترده در مناطق وجود دارند. پوشش یک ناحیه وسیع تر ، به ریشه ها اجازه می دهد تا مقدار زیادی آب را در یک لحضه جذب کنند.

پس از جذب ، گیاه گالن های آب را در ساقه خود ذخیره می کند و باعث می شود که متورم به نظر برسد. ماسه کویر ممکن است خشک به نظر برسد چون به سرعت خشک می شود ، اما اگر می خواهید بدانید که اخیرا باران بایده یا خیر ، کافیست به تورم کاکتوس نگاه کنید.

ساقه کاکتوس

 

3- کاکتوس ها دارای سطوح مومی هستند :

گیاهانی که در مناطق مرطوب رشد می کنند ، با توجه به شرایطی که دارند به راحتی شکوفا و گیاه بالغی می شوند. همچنین بدون انتشار رطوبت و گاز ها در محیط ، این گیاهان نابود شده و از بین می روند.

نقطه مقابل بیابان ها هستند که در آن ها آفتاب سوزان و باد ها به سرعت منج

ر به از دست دادن رطوبت می شوند. بنابراین ، کاکتوس ها از پوشش مومی برای جلوگیری از اتلاف و از دست دادن آب خود استفاده می کنند.

 

4- کاکتوس می تواند منبع غذایی باشد :

جوامع باستانی در مکزیک و پرو از کاکتوس به عنوان منبع غذایی استفاده می کردند. محققین قدمت وجود کاکتوس را از 12000 سال پیش تعیین کرده اند. شکارچیان و گرد آورندگان میوه ها، کاکتوسها را جمع‌آوری می‌کردند که برای غذا به کمپ‌های خود باز می‌ آوردند.

در دوران مدرن ، میوه های کاکتوس بخاطر عوامل روانگردان محبوب شده اند. این عوامل برای مغز مفید هستند ، زیرا باعث افزایش عملکرد شناختی می شوند. به همین دلیل ، برخی از گونه ها مانند کاکتوس انجیر هندی در داروهای گیاهی معروف هستند.

کاکتوس انجیری

 

5- می توانید کاکتوس ها را در ظروف مختلف پرورش دهید :

می توانید کاکتوس ها را در گلدان سفالی ، ظروف پلاستیکی ، روی زمین ، قاب پنجره یا سینی و … پرورش دهید. فقط اطمینان حاصل کنید که ظرف و نوع خاک شما به راحتی قابل تخلیه باشد. همچنین ظرف مورد نظرتان را بسته به محیط خود انتخاب کنید.

ظروف پلاستیکی برای مناطق خشک مناسب هستند ، در حالی که ظروف سفالی و گلی برای مناطق مرطوب بهتر هستند.

کاکتوس

 

6- کاکتوس ها می توانند کمی غفلت کنند :

بیشتر گیاهان با کوچکترین غفلتی از بین می روند. اما احیای کاکتوسی که ماه ها بدون آب مانده است ، فقط با آبیاری آن امکان پذیر است. کاکتوس یکی از گیاهانی است که به مراقبت دائمی شما نیازی ندارد. بنابراین ، انتخابی عالی برای باغبانان تازه کار یا افراد شلوغی است که زمان کافی برای مراقبت از گیاه ندارند.

 

7- آب مستقیم از گیاه کاکتوس خوش طعم نیست :

شاید شنیده باشید که اگر بدون آب برای نوشیدن در کویر گم شوید ، می توانید با استخراج آب از کاکتوس ، تشنگی خود را برطرف کنید. این گیاه می تواند در خود آب ذخیره کند ، اما این آب خوش طعم نیست.

گرچه آب سمی هم نیست ، اما حاوی اسیدها و آلکالوئیدهایی است که طعم آب را تلخ کرده است. آب احتمالاً بیش از حد کار کرده و به کلیه های شما آسیب می رساند ؛ زیرا آنها مجبورند اسیدها را قبل از آزاد شدن آب در جریان خون شما پاک کنند و از بین ببرند.

این گیاه از تاکتیک داشتن آب خشک استفاده می کند تا حیوانات را از استفاده از آن به عنوان منبع آب منصرف کند. در غیر این صورت ، کاکتوس ها در محیط کویری که هر حیوانی به آب نیاز دارد منقرض خواهد شد.

کاکتوس

 

8- کاکتوس ها همیشه در بیابان رشد نمی کنند :


کلمات کاکتوس و بیابان تقریباً مترادف یکدیگر هستند. درست است که اغلب گیاهان کاکتوس در آب و هوای بیابانی رشد می کنند ، اما این گیاه همچنین قابل رشد در سایر زیستگاه ها نیز می باشد.

کاکتوس ها می توانند در مناطق گرمسیری و حتی کوههای پوشیده از برف مانند کوه های آلپ به خوبی زنده بمانند. همانطور که می دانید ، کاکتوس گیاهی کاملاً سازگار است و قابلیت سازگاری با آب و هوای مختلف را دارد.

برای مطالعه بیشتر در خصوص کاکتوس ها و انواعشان ، در قسمت معرفی انواع کاکتوس می توانید دانسته های خود را بیفزایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *