معرفی انواع گل سنبل بهمراه نکات مهم برای مراقبت گل سنبل

زمان مطالعه : 4 دقیقه
آخرین بروزرسانی : 24 فروردین 1402
معرفی انواع گل سنبل

گل سنبل یکی از محبوب ترین گل ها در دنیا میباشد. این گل زیبا در سفره هفت سین ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد و گل خوش یمنی است که برکت را به خانه ها می آورد. در این مقاله به معرفی انواع گل سنبل می پردازیم تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

*از قسمت خرید گل سنبل می توانید این گل زیبا را در رنگ های مختلف سفارش دهید.

معرفی انواع گل سنبل

سنبل هلندی:

سنبل معمولی یا هلندی معمول ترین گیاه خانگی دارای پیاز است. دمگل بدون برگ این گیاه دستکم ۳۰ گل زنگوله مانند معطر دارد که بوی آنها اتاق را پر می کند. هر پیاز فقط یک ساقهٔ گل دهنده با گل هایی مومی به طول ۵ / ۲ تا ۵ سانتی متر تولید می کند که دو تا سه هفته عمر میکنند.

پیازهایی که برای گلدهی اول زمستان پرورش مییابند، باید در شهریور کاشته شوند و برای تولید گل در اواخر زمستان، پیاز سنبل را در آبان یا آذر می کارند. واریته های فراوانی به رنگ های سفید، زرد، صورتی، سرخ، آبی و بنفش دارد.

سنبل رومی:

سنبل رومی از چند جهت با دیگر سنبلی ها متفاوت است: هر پیاز ۲ تا ۳ ساقه گل دهنده تولید می کند و گل هایش کوچک تر و کم پشت تر است. دمگل این گیاه باریک تر است و رنگ های آن فقط به سفید، صورتی و آبی محدود می شود. در مرداد و شهریور آن را می کارند تا در آذر و دی ماه گل دهد.

گل سنبل رنگارنگ

رشد گل سنبل‌

قد این گل تا بیست سانتی متر می رسد و پیاز آن اگر تازه و هنوز در ایران کاشته نشده باشد گل های آن زیاد و به شکل یک خوشه خواهد بود (چون پیاز هر چند سال که در ایران کاشته شود هر سال کمتر از سال قبل گل می دهد).

اگر سنبل شما کمی کج شد به مقاله چرا گل سنبل کج میشه مراجعه فرمایید تا با نحوه برطرف کردن آن هم آشنا شوید.

زمان کاشت گل سنبل

موقع کاشت گل سنبل تقریبا اول بهمن ماه است که پیاز را در گلدانی که تقریبا دهانه آن ده سانتی متر باشد می کارند (چون پیازها اول در گلدان ریشه پر می کنند بعد گل می دهند بنابراین هرچه گلدان بزرگتر انتخاب شود پیاز دیرتر به گل خواهد نشست و معمولا گلدان پیازها همین اندازه باید باشد).

سنبل بنفش در گلدان با سنگریزه رنگی

مراقبت گل سنبل

بعد از کاشت و آب دادن کامل باید گلدان را در محل تاریکی گذاشت با روی آن به طور سرپوش یک گلدان وارونه قرار داد و همین شب آب داد (به طوری که خاک همیشه مرطوب باشد). پس از یک ماه سرپوش گلدان را برداشته در گلخانه یا اطاق نور غیر مستقیم آفتاب می دهند که ساقه مشغول رشد کافی شود (در این یک ماه پیاز کاملا ریشه کرده است). پانزده روز به نوروز مانده گلدان پیاز را پشت پنجره گلخانه یا اطاق که کاملا نور آفتاب داشته باشد می گذارند تا به گل بنشیند. پس از تمام شدن گل و خزان کردن پیاز را دیگر آب نداده و در محل خشک و تاریکی نگهداری می کنند تا سال دیگر موقع کشت مجدد پیاز را خارج کرده و در خاک نو به همان ترتیب می کارند.

تکثیر گل سنبل

طرز ازدیاد پیاز سنبل این پیاز به طور طبیعی در گلدان زیاد نمی شود. موقع کشت قاعده آن را به شکل به علاوه (+) قاچ داد یا آنکه حفره ای در آن تولید کرد تا پیازچه بزند و آن پیازچه ها را می توان سال دیگر موقع کشت مجدد از پیاز مادر جدا کاشت.

تکثیر سنبل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *