آشنایی با گیاهان آبزی و معرفی 7مورد از این گیاهان -شرمیلا

زمان مطالعه : 6 دقیقه
زمان انتشار : 21 اسفند 1401
گیاه زیبای چمن مارش پنیورت

گیاهان همیشه شادابی را برای ما هدیه می اورند و در هر مواقع به ما آرامش می دهند ، گیاهانی که در اکوسیستم نگهداری می شوند علاقمندان زیادی دارند،این گیاهان در هر محل مانند محل کار، خانه، و هر مکان دیگر قابل نگهداری هستند. درآکواریوم ها گیاهانی موجود هستند، که معمولا آن ها را آبزی و نیمه آبزی نام می برند. در ادامه در مورد آن ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

گیاهان آکواریومی از لحاظ  تولید اکسیژن ، جذب گاز کربنبک، جذب مواد محلول در آب ، ایجاد محیطی زیبا برای نظاره کننده، و محیطی آرام و طبیعی برای ماهی های موجود در آن اهمیت دارند.

گیاه آبزی

گیاهان آبزی به گیاهانی می گویند، که برای زنده ماندن باید در آب باشند، و در فضای  آبی زندگی کنند. به این گیاهان گیاهان آکواریوم نیز میگویند.

گیاهان نیمه آبزی

گیاهان نیمه آبزی همانطور که از اسمشان پیداست، به گیاهانی گفته می شود که دو زیست هستند و میتوانند هم در آب زندگی کنند ،و  هم در مناطق خشکی کنار دریا ها و مناطق مرطوب.

خاک مناسب برای نگهداری گیاهان آبزی:

برای این نوع گیاهان خاک هایی که برای گیاهان دیگر استفاده میشود مناسب نیست، و به آن ها آسیب می زند. برای نگه داری این گیاه باید خاک های طبیعی که در آن از کود شیمیایی استفاده نشده است ، استفاده کرد.

طبقه بندی خاک گیاهانی که در آب رشد می کنند را می توان به صورت زیر آورد.

آبزیان:گیاهانی که به طور کامل در آب غوطه ور هستند. این گیاهان به مقداری خاک یا شن در ته ظرف نیاز دارند تا ریشه آنها را نگه دارد و حفظ کند.

نیمه آبزیان: گیاهانی هستند که تنها نیمی با آب غوطه ور باشد کافیست ، شما می توانید ریشه این گیاهان را در آب نگهداری کنید و شاخ برگ آن را از سطح آب بیرون بیاوید.

معرفی چند گیاهی  که در آب زنده زندگی می کنند:

معرفی کریپتوکوریون بالانسا:

به طور طبیعی در مناطق گرمسیری آسیا و آفریقا زیست مـی نمایـد و بـه دلیـل شـکل بسیار زیبا، ماندگاری خوب، عدم علاقه ماهیها به خوردن آن (تلـخ مزه بودن برگها) گیاه پر فروشی است.کریپتـون بـه دمـا ی22-28 درجه سانتیگراد، pH 6- 8 و نور متوسـط نیـاز داشـته و در بسـتر شنی با دانه بندی در حدود 4-3 میلیمتر بهترین رشد را دارد.

گیاه آکواریومی کریپتوکورین بالانسا

معرفی چمن مارش پنیورت:

این گیاه به نور زیادی نیاز دارد و در محدوده نور زیاد – خیلی  زیاد رشد می کند.این گیاه نگهداری سختی دارد و سطح نگهداری این گیاه سخت – خیلی سخت است. و برای افاراد تازه کار پیشنهاد نمی شود.
دمای قابل تحمل این گیاه 20-28 درجه سانتی گراد پیشنهاد می شود.
محدوده PH این گیاه 6-8 است و سختی (GH) قابل تحمل این گیاه متوسط یعنی1-13 dh می باشد.

گیاه زیبای چمن مارش پنیورت

معرفی گیاه توری:

 این گیاه با سرعت رشد سریع، دارای سطح نگهداری بسیار سختی است. دمای قابل تحمـل ماداگاسـکار تـوری شـکل 15-30 درجه سانتی گراد، pH 5/5-5/6 و سختی قابل تحمل -8 dh ولـی در بعضی از منابع تا 20 dh گزارش گردیده است؛ به علاوه، این گیاه بسیار به پارامترهای فیزیک وشیمیایی آب از جمله: نیتریت و آمونیاك حساس بوده و نیاز به تعویض مکرر آب میباشد. لازم به ذکـر اسـت که ریشه این گیاه به بستر بسیار مقوی و مغذی نیاز دارد.

گیاه ماداگاسکار توری

معرفی علف مروارید:

این گیاه فوق العاده زیبا متعلق به آمریکای شمالی می باشد به نور متوسط نیاز دارد. الیته تو بعضی از منابع و فرم ها خارجی نور متوسط تا زیاد رو پیشنهاد کردند.
سرعت رشد این گیاه متوسط است و شما میتونید تو هر جای تانک تون، جلوی تانک یا وسط، یا حتی عقب تانک اون رو بکارید البته هر چقدر این گیاه نزدیک تر به شیشه جلوی تانک باشه زیبایی منحصر بفرد این گیاه بیشتر به چشم شما میاد.
این گیاه نگهداری چندان ساده ای نداره و به افراد تازه کار پیشنهاد نمی شود و سطح نگهداری متوسط رو دارا می باشد. بعلاوه این گیاه به Co2 چندان زیادی هم نیاز ندارد.
دمای قابل تحمل این گیاه 19-28 درجه سانتی گراد پیشنهاد می شود الیته تو بعضی از منابع و فرم ها خارجی 19-27 درجه سانتی گراد پیشنهاد شده است.
محدوده PH این گیاه 5-7 هستش و سختی (GH) متوسط یعنی 9-13 برای این گیاه پیشنهاد می شود.

گیاه آکواریومی علف مروارید

معرفی کریپتوکوریون پروا:

 این گیاه به نور متوسطی نیـاز دارد و در محـدوده نـور متوسـط – زیـاد رشـد بهینـه ای دارد. ایـن گونـه از کریپتوکوریونها دارای سطح نگهداری متوسط، دمای قابـل تحمـل dh20-1 سختی و 8-5/5 pH ،سانتیگراد درجه 29- 20 میباشد.

گیاه زیبای کریپتوکوریون پروا

معرفی نیلوفر آبی سفید:

گل نیلوفر آبی دارای دوازده برگ است که به لوتوس هم معروف است که در تخت جمشید و شوش نشانه هایی از این گل وجود دارد. گل های نیلوفر در مرداب می شکفتند و ریشه های آنها در گل و لای است. گل نیلوفر آبی گیاهی است آبزی، زیبا و پایا، دارای برگ های بزرگ و پهن، قلبی شکل به پهنای 3 تا 30 سانتی متر که در سطح آب و یا در آب غوطه ور هستند، با دمبرگ های استوانه ای بلند که از ریشه آبی ضخیمی (ریزم) بیرون می آیند.

ارتفاع این بوته به قدر ارتفاع آب خواهد بود یعنی هرقدر آب آکواریوم بالا بیاید آن هم خود را بالا می کشد و برگ های خود را به سطح آب پهن می کند و هرقدر آب پائین برود ساقه ها بیشتر در سطح آب از هم فاصله می گیرند. این پیاز احتیاج به کود یا تجدید خاک ندارد و همیشه در کف آکواریوم باقی است.

گیاه نیلوفر

معرفی هیگروفیلا غروب:

این گیاه زیبا متعلق به آسیا می باشد و به نور متوسط نیاز دارد.سرعت رشد این گیاه متوسط است و شما می تونید در وسط یا انتهای تانک این گیاه رو بکارید.
این گیاه نگهداری چندان سختی نداره و سطح نگهداری این گیاه ساده است. بعلاوه این گیاه به Co2 چندانی هم نیاز ندارد.
دمای قابل تحمل این گیاه 18-28 درجه سانتی گراد پیشنهاد می شود الیته تو بعضی از منابع و فرم ها خارجی 18-30 درجه سانتی گراد پیشنهاد شده است.
محدوده PH این گیاه 5-7.5 است و سختی (GH) قابل تحمل این گیاه زیبا متوسط یعنی 9-13 می باشد.

گیاه آکواریومی هیگروفیلا غروب

 

 

نظرات (1)

  1. عرب لی

    سلام روزتون بخیر. این گیاههای آبی رو میشه تهیه کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *